Jump to content

Lavere bruktbåtpriser og dårlig nybåtsalg fremover? Min spådom.


GVH1979

Recommended Posts

Interessant spørsmål, syntes jeg. Smiler litt i skjegget av han som sier at her kommer folk å vil prate prisene ned, for dette er jo et forum for båteiere, jeg tror jo heller flertallet vil være tilbøyelig til å være optimistisk på vegne av egen investering, ofte med stor kapital. 

 

En kollaps i båtmarkedet er vel heller usannsynlig, det er for mange som tjener for godt med penger samtidig som renteøkningene kommer til å bli beskjedne, i det store bildet. Men jeg tror det er fryktelig naivt å tro noe annet enn at Corona-prisøkningen var et luftslott som kommer til å sprekke, vil tro før neste sommer. De som kjøpte båter under covid kjøpte i et kunstig opphetet båtmarked, er de ikke klar over det, er de naive. Det var mange uten ferieplaner med feriepenger som brant på kontoen som egenkapital for båt, og prisene gikk til værs. Mange av disse kommer selvfølgelig til å syntes båtlivet er topp, men mange kommer også til å bli overrasket over at båten måtte på dyr vinterlagring og dyr service, og at det tar masse tid å polere og vedlikeholde båten, og at båtplasser i enkelte deler av landet har blitt både vanskelig og dyrt. Og nå kan de bestille seg tur til syden og storbyweekend igjen, da ser mange at det plutselig blir mange kroner og mye tid investert de dagene som blir igjen til å bruke båten. Det store spørsmålet, tror jeg, er om de da selger og realiserer tapet nå, eller om de beholder båten ett eller to år i påvente av at markedet skal atter stige igjen. Det blir spennende, fordi økonomien blir nok neppe så romslig fremover som den har vært, så det naturlige vil vel kanskje for mange være å selge nå - men det sitter langt inne for mange å realisere tap på båt. 

 

Tror også det har veldig mye å si i hvilken prisklasse båtene er i. Jeg har sett på 50-150.000 siden i sommer, og det er så mange båter som har overskriften BILLIG!!!! som ligger i favorittfolderen min, med "Annonse utløpt" merket på siden. Min oppfatning er at det har vært en del som har en båt de før covid ville tenkt var verdt 100.000, som de i år (og i fjor, med bedre hell tror jeg) har lagt ut for 150.000, "because there is a sucker born evey minute". 

 

Min spådom er at prisene for sommeren 2022 kommer til å være ganske like sommeren 2019, med mest unntak på nyere og dyrere båter hvor covid har ført til at mye er bestilt og lagrene er tomme. Det vil jo forplante seg noe nedover, men jo lengre fra nybåt man kommer, jo mindre påvirkes prisene. 

 

Og jeg må bare gjenta meg selv - det er utrolig mye båter på Finn som ikke blir solgt. Jeg har lagret et søk, og lagrer interessante båter i favoritter for å følge meg prisbildet, og om de blir solgt. Jeg vil si at 70-80% av båtene jeg har lagret siden i sommer, ikke har blitt solgt. (24-32 fot, 50-150k, så ja - litt gammelt ræl) 

 

 

Link to post

Helt enig med det du her skriver, Raymond Engmark.


I tillegg har vi det at prisen på råvarer (f eks polyester) har steget med 30% og at nybåtprisene øker fører til at salget avtar noe, men så lenge etterspørselen er større enn tilbudet vil prisene på spesielt nybåter kunne øke videre. Men også dette er et midlertidig luftslott-aktig prisøkning på råvarer som skyldes ringvirkninger av Covid-19. og salget vil til slutt avta når folks vaner endres.

For spørsmålet er jo hva som skjer når landet nå åpner opp, og vanene skal tilbake til 2019-vaner. Da tipper jeg priser på det meste skal tilbake etterhvert. Når salget synker pga prisene stiger for mye vil automatisk prisene synke igjen når salget og etterspørselen avtar. Mye av dette styres også av markeds-psykologi. Den veksten vi har sett i hyttemarked, båtmarkedet, enkelte ekstra fine kose-biler i ny og bruktmarkedet, sykler, sportsutstyr osv vil avta tilbake til normalen (dvs 2019). Renten også. Det betyr ganske enkelt at veksten som har vært i korona-perioden faller tilbake. Spørsmålet er om psykologien i tillegg gir en ekstra rekyl, slik at tilbake-bllgen blir større før den skal vokse tilbake igjen.

 

og som du sier - mange vil nok være overrasket over hva alle ting koster med båt, og alle øker prisene, alt fra båtplass, forsikring, båtopplag og styr. Mange vil gjøre mer selv og lagre utendørs og slurve med vedlikehold. I tillegg slurver mange med opplæringen på å legge til brygger så mange båter er jo ganske oppripet når de selges.

 

Men det vi her prater om er egentljg kun fokus i Norge, - vi styres jo av uante krefter fra utlandet. Dersom Kina med sin enorme gjeldsgrad og vekstberegning mister kontrollen vil resten av verden påvirkes. Nå ser det foreløpig fint ut, men mye kan skje som vi ikke har kontroll på, spesielt nå i den sårbare oppstartsfasen etter covid 19, vi får satse på at det blir en myk landing. 
 

Men det som diskuteres her er båtprisene, lavere nybåtsalg og bruktmarkedet, de vil tilbake til 2019 nivå før eller senere og jeg har også lagret mange annonser og mye blir ikke solgt. Likevel er det en del som selges i prisklasse 800-1,2 når selgerne går ned 50-70.000 har jeg registrert. Har pruttet på båter som plutselig blir solgt høyere med en gang jeg gir et bud. Så markedet er bare tregt fordi selgerne har for høye forventninger og kjøperne vil ha prisen ned. Misforholdet er litt for stort til at man møtes raskt for en handel.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Raymond Engmark skrev for 8 timer siden:

Men jeg tror det er fryktelig naivt å tro noe annet enn at Corona-prisøkningen var et luftslott som kommer til å sprekke, vil tro før neste sommer. De som kjøpte båter under covid kjøpte i et kunstig opphetet båtmarked, er de ikke klar over det, er de naive.

 

 

Lingefan skrev 6 minutter siden:

I tillegg har vi det at prisen på råvarer (f eks polyester) har steget med 30% og at nybåtprisene øker fører til at salget avtar noe, men så lenge etterspørselen er større enn tilbudet vil prisene på spesielt nybåter kunne øke videre.

 

Disse to betraktningene deler jeg 100%. Bruktmarkedet har vært kunstig opphetet, man kan si corona dopet. Dette førte til et sug i markedet og en stor prisøkning.  Nå ser man båter som har ligget ute halve sommeren for salg og enkelte er nok i ferd med å ta innover seg at det ikke lengre er så mange interesserte kjøpere. Men ingen ønsker å være den første som slår betydelig av på prisen.

 

Nymarkedet kan være på tur inn i urent farvann. Det er varslet betydelige prisøkninger på råvarr, underkomponenter osv. som gjør at produksjonskostnadene stiger og dermed også nybåtprisene. Dette kan ikke båtprodusentene gjøre noe med, man er prisgitte at det fortsatt fins kjøpekraft og ønsker om nybåt. De fleste har for øyeblikket lengre leveringstider men dette skyldes etterslep i markedet. Det er de kontraktene som signeres i dag som skal sikre den videre produksjonen. Det som produseres nå er basert på kontrakter signert mens markedet var på det heteste.

 

Jeg tror på en nedgang i begge markeder. Lavere priser på bruktbåter og høyere pris/lavere salg av nybåter. Marex-produsenten har det mest realistiske bildet på situasjonen.

 

Link to post
Worry II skrev 14 minutter siden:

 

Jo, men blir ikke dette en selvmotsigese, da ? Om nye båter blir mye dyrere grunnet råvarepriser og chipmangel, så vil vel bruktprisene holde seg godt til situasjonen bedrer seg om et par år ? 


Prisene på bruktmarkedet styres ikke nødvendigvis av prisen råvarer på produksjon av nye båter, men utelukkende av tilbud og etterspørsel. Nybåtmarkedet er også avhengig av tilbud og etterspørsel, men i tillegg råvsrepriser og valutakurser dersom det produseres utenlands. Siden det har vært mangel på råvarer har tilbudet blitt minimert og etterspørselen etter båt raskt har vært unormalt stor. 
Spørsmålet blir jo om etterspørselen nå avtar samtidig som prisene øker. Det ville i så fall bety tilsvarende lavere salg. På kort sikt vil det være positivt for bruktmarkedet med lavt tilbud og økte priser i nybåtmarkedet, ikke nødvendigvis i form av høyere bruktbåtpriser, men heller at brukte båter blir lettere å selge siden nye er for dyre og har for lang leveringstid. Og da vil kanskje noen av de som kom lett inn i markedet med høy kjøpspris pga at de ikke kunne reise utenlands få solgt unna bruktbåtene sine på bekostning av nybåtsalget, riktignok dersom etterspørselsiden godtar prisingen eller synes prisene er gode nok. Med en gang tilbudet blir større enn etterspørselen vil prisene synke. 
Så vil ringvirkningene igjen bli med lavere etterspørsel etter nye båter vil råvarene bli vanskeligere å selge og dermed vil prisene synke ned igjen til salget igjen vil øke eller feste seg. For uten salg vil jo bedriftene som produserer enten måtte øke salget sitt eller gå over ende.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Chiefengineer skrev 51 minutter siden:

 

 

Disse to betraktningene deler jeg 100%. Bruktmarkedet har vært kunstig opphetet, man kan si corona dopet. Dette førte til et sug i markedet og en stor prisøkning.  Nå ser man båter som har ligget ute halve sommeren for salg og enkelte er nok i ferd med å ta innover seg at det ikke lengre er så mange interesserte kjøpere. Men ingen ønsker å være den første som slår betydelig av på prisen.

 

Tror definitivt du får rett...tiden vil vise...

Uten sammenligning for øvrig, så leste jeg på nyhetene nettopp at en masse folk har kjøpt seg hund under Corona pandemien, og nå angrer de...

Dessverre for hundene, og kanskje til fordel for bruktkjøpere...så er det en masse impulskjøpere der ute...og når det gjerne er lånte penger de handler med, så kan det lett gi negative utslag...

 

Link to post

Enig med deg Worry II. Så er det vel neppe noen som er uenig i at prisene de siste halvannet året har vært Corona-dopet. Spørsmålet her er jo hvor lenge prisene vil være nettopp det? Jeg tror i alle fall ikke på noe stort prisfall i 2022. Kanskje ikke engang i 2023. 

 

Men så er det vel minst like viktig å definere hvilken pris vi snakker om? Er det prisantydningen eller salgsprisen vi snakker om? Vi har nok sett mange tilfeller av annonser hvor prisantydningen er så usannsynlig høy at selger åpenbart vet at den ikke er realistisk. Det er lett å tenke seg at prisen er satt med en tanke om at, ja jeg jeg selger, dersom noen er gale nok til å betale så mye. Som nevnt i tidligere innlegg så har nok mange av disse annonsene vært med på å øke prisene. Men som flere har vært inne på så forblir jo også disse båtene usolgt. 

 

Nå har jeg fulgt med ganske nøye på markedet i sommer. Jeg har også forsøkt å snappe opp hva båtene faktisk blir solgt for. Og det jeg har erfart er at båter i prisklassen 1 - 1,6 mill, som regel blir solgt nesten 200K under prisantydning. Og da snakker jeg ikke om de som har annonsert med usannsynlig prisantydning. 

Link to post

Jeg tror markedet fortsetter i samme sporet som har vært de siste årene; Nyere (moderne design, m.m.), velholdte og godt utstyrte båter av kurante merker vil fremdeles være etterspurt og blir solgt "for det det koster". 

 

Eldre båter, ukurante merker og med feil og mangler, som ble solgt over en lav sko til uerfarne og førstegangs båtkjøpere i fjor og i år vil bli liggende inntil samme type kjøper dukker opp eller prisen settes ned. Slik det alltid har vært, og slik vil det fortsatt være.

 

Uten sammenligning forøvrig har jeg ved tre anledninger i vår og sommer funnet lapper med navn og telefonnummer stukket inn under kalesjen på båten med spørsmål om jeg har vært interessert i å selge.  Et var et visittkort + en gave (nøkkelring med flytedobbe) fra et kjent båtmeglerfirma som blant annet opererer mye på Finn og to håndskrevne lapper fra privatpersoner.  På den ene lappen var det antydet en for meg helt grei og lønnsom sum, men nå er ikke min båt til salgs.  Så markedet er nok ikke helt borte.

Link to post
finnmarken skrev 1 time siden:

 

 

Nå har jeg fulgt med ganske nøye på markedet i sommer. Jeg har også forsøkt å snappe opp hva båtene faktisk blir solgt for. Og det jeg har erfart er at båter i prisklassen 1 - 1,6 mill, som regel blir solgt nesten 200K under prisantydning. Og da snakker jeg ikke om de som har annonsert med usannsynlig prisantydning. 

Vi holder kanskje til på forskjellig plass av landet, men deler definitivt ikke din erfaring på det jeg har info om. Kurante båter fra ca1,3 opptil 2 har forsvunnet raskt til +/- prisantydning, og man har måttet være rask på avtrekkeren som kjøper, for å få båt. Mye utenom Finn også, i tillegg til de som har gått fort der. Har også opplevd oppsøkende kjøpere, uten at jeg selv skal selge.

Link to post

Jeg tror ganske sikkert at prisene på bruktbåter skal ned, tror ikke det vil være nok kjøpere der ute nå som Corona avtar.

Solgte båten i fjor til god corona pris, har ikke kjøpt ny, men mange av de båtene jeg har lagret på finn blir ikke solgt. Jeg kommer nok til å prioritere annerledes enn båt de nærmeste årene etter 2 sommere med corona og jeg tror nok det er flere som meg. Det å slippe utgifter og vedlikehold begynner å bli bra behagelig og jeg er ikke like sikker lenger om det er verd det. Tenker heller å leie båt hvis det blir aktuelt, da har man og fleksibiletet til utlandet og.

Link to post
Worry II skrev for 2 timer siden:

 

Jo, men blir ikke dette en selvmotsigese, da ? Om nye båter blir mye dyrere grunnet råvarepriser og chipmangel, så vil vel bruktprisene holde seg godt til situasjonen bedrer seg om et par år ? 

 

Nei ikke så sikker på det. Båtprodusentene er tvinget til å sette opp prisene på grunn av økte kostnader men i et fallende marked vil det bare bety minkende salg og synkende etterspørsel. Det var det som skjedde i årene før corona. Lave bruktbåtpriser og nesten ingen nysalg, spesielt i høyere prisklasser.

Link to post
Lingefan skrev for 3 timer siden:

For spørsmålet er jo hva som skjer når landet nå åpner opp, og vanene skal tilbake til 2019-vaner. Da tipper jeg priser på det meste skal tilbake etterhvert. Når salget synker pga prisene stiger for mye vil automatisk prisene synke igjen når salget og etterspørselen avtar. Mye av dette styres også av markeds-psykologi.

 

Det er et godt poeng. Prisbildet de siste årene frem til 2019 har jo vært relativt lineært på en båt som er 10-20-30 år gammelt. Med det mener jeg at ja det har vært svingninger som i alle markeder, men de siste årene har bruktverdien jevnt og trutt gått nedover, etterhvert som trappen bygges på i toppen med nye båter, så skyves en gitt båt alltid stadig nye trinn nedover. 

 

Så man kan jo si at 2019-prisene var riktige priser, mens 2020 var helt hinsides og 2021 mener jeg var en begynnende korrigering av markedet, fordi antall potensielle kjøpere fikk en solid nedgang, fordi man begynte å se konturene av en konkret åpningsdato. Det som blir veldig interessant da, er at om 2019-prisene er å regne som relativt riktig, så var det i et godt balansert båtmarked. Oddsen for at det blir flere båter til salgs i 2022 kontra 2019 vil jeg tro er svært høy. 

 

Senest i dag leste jeg denne til en litt sen frokost: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ma-avvise-batfolk-_-fullt-i-mange-av-de-storste-opplagshallene-for-fritidsbater-pa-ostlandet-1.15659461 

 

Det er vanskelig å se for seg noe annet enn at mange av disse menneskene nå syntes det ble litt slitsomt å ha båt. Og disse båtene som nå skal lagres utendørs av uerfarne båteiere, der tror jeg fort det blir en del skavanker til våren altså. 

Link to post
Gullfisk skrev for 1 time siden:

Vi holder kanskje til på forskjellig plass av landet, men deler definitivt ikke din erfaring på det jeg har info om. Kurante båter fra ca1,3 opptil 2 har forsvunnet raskt til +/- prisantydning, og man har måttet være rask på avtrekkeren som kjøper, for å få båt. Mye utenom Finn også, i tillegg til de som har gått fort der. Har også opplevd oppsøkende kjøpere, uten at jeg selv skal selge.

Jeg deler din erfaring hvis vi snakker før midten av juli. Etter det synes jeg flere har blitt liggende en stund. Og flere jeg har vært i dialog med har vært villig til å gå ned mellom 100 og 200K. Faktisk også ganske strøkne båter.

 

Ellers har jeg også observert at en del båter har blitt raskere solgt på Østlandet. De båtene jeg har sett mest på har vært på Vestlandet. Tendensen er at den typen båt jeg har sett på Vestlandet, har blitt solgt fortere på Østlandet. Selv bor jeg Østafjells, og spesielt nå om høsten kvier jeg meg for å hente båt på Vestlandet. 

 

 

Link to post
Raymond Engmark skrev for 1 time siden:

Så man kan jo si at 2019-prisene var riktige priser, mens 2020 var helt hinsides og 2021 mener jeg var en begynnende korrigering av markedet, fordi antall potensielle kjøpere fikk en solid nedgang, fordi man begynte å se konturene av en konkret åpningsdato. Det som blir veldig interessant da, er at om 2019-prisene er å regne som relativt riktig, så var det i et godt balansert båtmarked. Oddsen for at det blir flere båter til salgs i 2022 kontra 2019 vil jeg tro er svært høy. 

 

 

Interessant vinkling, men har du noe som helst form for kilder på dette? Eller er det noe du bare "føler" på deg? Jeg både kjøpte og solgte båt i 2020 og 2021 og fikk 20 % bedre betalt for samme båt høsten 2021 enn vår 2020. Det betyr selvsagt ikke at markedet var bedre i 2020 enn i 2021, men jeg ser bare ikke helt de store tegnene til nedgang...

Link to post
finnmarken skrev for 1 time siden:

Jeg deler din erfaring hvis vi snakker før midten av juli. Etter det synes jeg flere har blitt liggende en stund. Og flere jeg har vært i dialog med har vært villig til å gå ned mellom 100 og 200K. Faktisk også ganske strøkne båter.

 

Ellers har jeg også observert at en del båter har blitt raskere solgt på Østlandet. De båtene jeg har sett mest på har vært på Vestlandet. Tendensen er at den typen båt jeg har sett på Vestlandet, har blitt solgt fortere på Østlandet. Selv bor jeg Østafjells, og spesielt nå om høsten kvier jeg meg for å hente båt på Vestlandet. 

 

 

At prisene er bedre når sommeren er over, er helt normalt, uten at det tyder på at markedet nødvendigvis går nedover. 

Det er jo ikke gratis å hverken kjøre eller transportere båt fra vest til øst, så det er jo naturlig at den koster mere på Østlandet, når flere som deg, kvier seg for turen. Hentet min fra Stavanger selv, i oktober 2018. Med så mye god hjelp på forumet med vær, ruter og støtte om det skulle være noe, er det en fin opplevelse. Hadde ikke hatt betenkeligheter med å gjøre det igjen, og gjerne lenger. Nesten så det er uaktuelt å kjøpe i nærheten, da det blir kort hentetur:giggle:.

 

Link to post
LAKA skrev 59 minutter siden:

 

 

Interessant vinkling, men har du noe som helst form for kilder på dette? Eller er det noe du bare "føler" på deg? Jeg både kjøpte og solgte båt i 2020 og 2021 og fikk 20 % bedre betalt for samme båt høsten 2021 enn vår 2020. Det betyr selvsagt ikke at markedet var bedre i 2020 enn i 2021, men jeg ser bare ikke helt de store tegnene til nedgang...

 

Finns det kilder på dette da? Det mest tilgjengelige er jo hva båtene ligger ute for på Finn, men hva blir de solgt for? Også kommer det jo inn forskjeller på tilstand, type motor, ekstrautstyr m.m. For min del blir det hva jeg har registrert av Finn-priser de siste årene. Kjøpte båt i 2019 for en veldig god pris, så noen som forsøkte å selge tilsvarende med litt annen motor til det firedobbelte i år, ble så klart ikke solgt. 

 

Jeg mener å se tegnene til nedgang i det at båtene ikke blir solgt. Det betyr at markedet ikke er der til den prisen, og slik har det vært fra sommeren og utover. Det er en sterk indikator på at forventet pris og betalingsvilje ikke harmonerer. Enkelttilfeller med gode salg mener jeg ikke kan legges for stor vekt på. 

 

MEN! Nå skal det sies at jeg ser mest i prisklassen 50-200.000. Om det er snakk om en båt til 1,5 millioner for eksempel, så er det jo kjøpegruppen den med mye kapital, og er nok ikke de som bryr seg mest om det er 10% opp eller ned i prisen, selv om det utgjør store summer. De har råd til å kjøpe seg ut av mekking, lang hentevei eller ikke-optimale løsninger på båten. 

Link to post
Raymond Engmark skrev 23 minutter siden:

 

 

Jeg mener å se tegnene til nedgang i det at båtene ikke blir solgt. Det betyr at markedet ikke er der til den prisen, og slik har det vært fra sommeren og utover. Det er en sterk indikator på at forventet pris og betalingsvilje ikke harmonerer. Enkelttilfeller med gode salg mener jeg ikke kan legges for stor vekt på. 

Det er vel bare et tegn på at sommeren er over, og høsten igang. Det er ikke mange som påtar seg å ta vare på en båt gjennom vinteren, til samme pris som på forsommeren. Da må du selge inklusive vinteropplag, ferdig service og polert til våren. 

Link to post
JanBanan skrev for 4 timer siden:

Jeg tror ganske sikkert at prisene på bruktbåter skal ned, tror ikke det vil være nok kjøpere der ute nå som Corona avtar.

Solgte båten i fjor til god corona pris, har ikke kjøpt ny, men mange av de båtene jeg har lagret på finn blir ikke solgt. Jeg kommer nok til å prioritere annerledes enn båt de nærmeste årene etter 2 sommere med corona og jeg tror nok det er flere som meg. Det å slippe utgifter og vedlikehold begynner å bli bra behagelig og jeg er ikke like sikker lenger om det er verd det. Tenker heller å leie båt hvis det blir aktuelt, da har man og fleksibiletet til utlandet og.


Jeg tror du har rett.
Jeg ser etter en mindre daycruiser og en liten rib/åpen skjærgårdsjeep med lave vedlikeholdskostnader til bruk på hytte fordi vi skal endre båtbruken til hytteliv, små turer. 
I de markedene er prisene altfor høye nå, men alle de båtene jeg lagrer får stort sett ikke solgt bortsett fra når de går betydelig ned. Noen unntak er det. Jeg snakker da om markedet etter sommeren. I våres og særlig i mars var det «helt texas» og selv om det roet seg litt i april og mai så har det vært jevnt med gode salg til sommeren. Men etter sommeren har det roet seg skikkelig (som forøvrig egentlig er helt normalt?) og nå som landet åpnes er det nok bare å glede seg (og være tålmodig) for de som skal kjøpe neste år. Eventuelt er det bare å hoppe over et år. Det er uventet stor grad av behagelighet å slippe de ganske høye vedlikeholdskostnadene en større båt medfører og det er farlig å få smaken på det…. Da blir det fort outboard og tilhenger.

Lingefan

Link to post
Gullfisk skrev 42 minutter siden:

Det er vel bare et tegn på at sommeren er over, og høsten igang. Det er ikke mange som påtar seg å ta vare på en båt gjennom vinteren, til samme pris som på forsommeren. Da må du selge inklusive vinteropplag, ferdig service og polert til våren. 

 

Selvfølgelig. Men det er masse masse som ligger usolgt fra begynnelsen av Juli, normalt sett skal vel kurante båter være greit salgbare til fellesferien er i gang. Klart, man kan påvirke litt med å spre trygghet eller uro i markedet, men i det store bilder vil fasiten vise seg uavhengig av hva vi tror i denne tråden. Blir spennende å se. 

 

Sånn som denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=223772257 

Den ble lagt ut 30/7. Det er en båt som normalt sett burde vært solgt brennkjapt, selv om den har et par ting som må repareres. Men der ligger den altså, og det like utenfor Trondheim, hvor det er mye båter i omløp. 

 

Edit: Vet ikke nårtid det ble meldt første gang at en åpningsdato mest sannsynligvis ville komme i høst, men tipper det begynte å roe seg rundt den tiden. Hadde vært gøy å se noen tall fra f.eks Finn på det. 

Redigert av Raymond Engmark (see edit history)
Link to post

Den du linker til der, går ikke under det jeg kaller kurrant. Å selge en eldre/gammel,båt, hvor alt virker, og er godt tatt vare på, er vanskelig nok i dag. Bayliner er for mange ikke regnet som kurrant merke, av en eller annen grunn. Å selge med diverse feil, og motor feil i tillegg, er nok dette langt fra noe brennkjapt salg i mine øyne. 

Men det blir spennende å følge med til våren hvordan det blir. 

Link to post
Gullfisk skrev 6 minutter siden:

Den du linker til der, går ikke under det jeg kaller kurrant. Å selge en eldre/gammel,båt, hvor alt virker, og er godt tatt vare på, er vanskelig nok i dag. Bayliner er for mange ikke regnet som kurrant merke, av en eller annen grunn. Å selge med diverse feil, og motor feil i tillegg, er nok dette langt fra noe brennkjapt salg i mine øyne. 

Men det blir spennende å følge med til våren hvordan det blir. 

 

Min påstand er at dersom du ser mørkt på å fikse de feilene der, så bør du enten ikke ha båt, eller så bør du ha en båt i en helt annen prisklasse og årsmodell, om ikke så kommer det til å bli svindyrt å ha båt. Bruker mindre tid på å reparere det der, enn hva folk bruker å polere samme båten. Men for all del, gjerne for meg at folk ikke vil ha den typen båter, jeg kan godt kjøpe de billig og fikse de opp :) Var å så på samme type båt lokalt her for noen uker siden, den skulle han ha mer for, med defekt oljekjøler (20.000 kr), og jevnt over en mye mer sliten båt. 

 

Jeg kan skjønne litt hvor du vil hen likevel. Men skal du ha strøken båt til den prisen og i den størrelsen / utnyttelsen, så blir det en gammel snekke hvor kryssfinermafiaen har fått boltre seg, og absolutt alt er laget i 90 grader. 

 

Men om jeg prøver å se det igjennom dine øyne, burde ikke denne vært lettsolgt da? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=187077998 

Link to post

I mine øyne, er vel bare Tressfjorden en kurant båt av de du linker til. At den ikke blir solgt til den prisen, synes jeg er rart, uten at jeg har sett nøye på den. Som @LAKA sier, så er det veldig få i dag som vil ha gammelt, kanskje spesielt gammelt design/plysj/tepper, gamle motorer. Det er også veldig få som kan og har tid/lyst til å gjøre noe selv. Om ting ikke er i orden, oppgradert og vedlikeholdt, blir aktuelle kjøpere kraftig redusert. Båtene kan være fullt brukbare og aktuelle for noen av oss for det, men ikke brukes som markedsindikator da de faller utenom flertallet av kjøpegruppa. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...