Jump to content

Lavere bruktbåtpriser og dårlig nybåtsalg fremover? Min spådom.


GVH1979

Recommended Posts

LAKA skrev for 2 timer siden:

Jeg vil ikke si at noe av dette er veldig kurrant. Se heller på prisbildet på nyere båter, f.eks seilbåter fra 24-33 fot fra 2000 og oppover, skjærgårdsjeeper og landstedsbåter fra 16-30 fot. Disse gikk særdeles raskt også et stykke ut i juli. Folk flest vil ha nyere og mer moderne båter, ikke gamle Baylinere og Chris Crafter. 

 

Gullfisk skrev for 2 timer siden:

I mine øyne, er vel bare Tressfjorden en kurant båt av de du linker til. At den ikke blir solgt til den prisen, synes jeg er rart, uten at jeg har sett nøye på den. Som @LAKA sier, så er det veldig få i dag som vil ha gammelt, kanskje spesielt gammelt design/plysj/tepper, gamle motorer. Det er også veldig få som kan og har tid/lyst til å gjøre noe selv. Om ting ikke er i orden, oppgradert og vedlikeholdt, blir aktuelle kjøpere kraftig redusert. Båtene kan være fullt brukbare og aktuelle for noen av oss for det, men ikke brukes som markedsindikator da de faller utenom flertallet av kjøpegruppa. 

 

Her må jeg si meg uenig. Det er ca 2000 båter annonsert på Finn som er eldre enn år 2000, og ca 2700 båter som er fra 2001 og opp til og med 2020. Er det ikke en litt elitistisk måte å uttrykke seg på å si at nær halve båtmarkedet ikke er en indikator på bruktbåtprisene, fordi det (muligens) ikke angår deg selv? 

 

En båt til riktig pris vil jo bli solgt, om den er fra 1980 eller fra 2020. Og ser man til andre markeder, så vet man jo at billige objekter er mer utsatt for budrunder og kunstig høy pris, enn hva dyre objekter er, fordi det er flere om beinet på det som er rimelig. Og høye coronapriser har så til de grader påvirket det markedet også. Så jeg skjønner ikke helt argumentene. 

 

Her er en annen Tresfjord som heller ikke er solgt så langt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=217253680 

 

Ser jeg blant min omgangskrets på de som har båt, så er de fleste ute etter båt til maks 200.000, da de er i etableringsfasen, og har barn, hus, bil +++ og høy gjeldsgrad. Det er unntakene som kjøper båt til over 300.000. 

Link to post

Det er ikke fordi det ikke angår meg selv at jeg sier det, men det er slik jeg opplever markedet. Når jeg sier kurant båt, mener jeg ikke for meg, men det jeg opplever er kurant å selge. Tresfjorden er en god og solid båt, som har blitt veldig rimelig. Det er rett og slett latterlig mye båt for 100k, om den er godt holdt. Synes ikke den er koronaboostet i det heletatt. Men det hjelper ikke hvis flertallet skal ha nyere daycruiser/skjærgårdsjeep/pilothouse med påhenger. Det er jo nærmest opplest og vedtatt de senere år at påhenger er så mye enklere og billigere å serve, hvor nå det kommer fra. En innenbords diesel med aksling overlever vel normalt 3-4 påhengere.

Link to post
Gullfisk skrev 55 minutter siden:

Men det hjelper ikke hvis flertallet skal ha nyere daycruiser/skjærgårdsjeep/pilothouse med påhenger. 

 

Om vi snakker nybåtmarkedet så er jeg helt enig. Men du må forklare meg logikken din, fordi ulike folk har ulike behov og ulik pengebok. Uansett segment vil du ha ukurante og kurante båter. Vil f.eks. et par i 30-årene ha en båt for å dra på en ukes ferie med 2 barn i, og de har 200.000 de vil legge i det, så må de nødvendigvis lete i det markedet, og da finns det båter som er mer kurante enn andre. 

 

Min påstand er at alle båter er kurante å selge, om de er riktig priset. Unntaket er båter som er i så dårlig tilstand at pris er høyere enn bruksverdi for en kjøper, det finns jo noen av de også - hjelper jo ikke å kjøpe båt til 10.000 som må påkostes 100.000 for å bli brukelig, også blir den verdt 40.000. Men la oss holde de få eksemplene utenfor. 

Link to post
Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

 

Syntes det sier sitt at noen i markedet kommer med en negativ spådom. De har jo en enorm egeninteresse av å holde positiviteten oppe. Men det skal også sies at de som kjøper seg ny Princess ikke er det som jeg vil kalle båtmarkedet. Ta et oversiktsbilde i en gjennomsnittlig norsk båthavn. Båten er nok i snitt ca 20-25 fot og 30 år gammel. 

Link to post
Raymond Engmark skrev for 5 timer siden:

 

Syntes det sier sitt at noen i markedet kommer med en negativ spådom. De har jo en enorm egeninteresse av å holde positiviteten oppe. Men det skal også sies at de som kjøper seg ny Princess ikke er det som jeg vil kalle båtmarkedet. Ta et oversiktsbilde i en gjennomsnittlig norsk båthavn. Båten er nok i snitt ca 20-25 fot og 30 år gammel. 

Den ene er ærlig. De to andre gjør det de føler de må gjøre for å fortsatt få salg og kontrakter sikret framover, og snakker nok ut i fra ren egeninterresse.

 

Princess hadde meget labre år fra 2012-2019 og økte sin omsetning (for bergensavdelingen) fra fattige 18.5 millioner i covidfrie 2019 til 49 millioner i 2020. Så å hevde at de ikke i samme grad berøres av slike effekter i markedet fordi de arbeider mot et annet segment enn gjennomsnittsnordmannen tror jeg nok er feil.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...