finnmarken Svart 21.September.2021 Del på Facebook Svart 21.September.2021 Jeg håper også på lavere båt priser, og prisene er nok noe lavere nå enn juni og juli, men et generelt prisfall tror jeg ikke på nå. Det ser imidlertid ut til at båtene ligger lenger nå før de blir solgt. Det som er helt tydelig er likevel at det ligger litt for mange båter på finn nå til overpris. Dette er nok til en viss grad med på å holde prisene oppe. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 22.September.2021 Del på Facebook Svart 22.September.2021 Jeg tror at strømprisene nå vil dempe alt sammen, kanskje også Norges Banks sine spådommer om rentehevninger. Rotårsaken til de høye prisene på strøm er på plass iform av kabler til kontinentet, og i oktober åpner kabelen til UK der de har sett priser på strøm på 40 KRONER pr kWh. Neida, jeg skrev ikke øre. Det "grønne skiftet" har så langt bare vært politikerprat blandt politikere og den sovende befolkningen. Nå som det "grønne skiftet" treffer lommeboka til folk, så vil jeg tro flere vil våkne. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
hanto1 Svart 23.September.2021 Del på Facebook Svart 23.September.2021 Med ca 1 mill fritidsbåter i Norge ( 2020 anslag)er godt under 1% for salg på Finn pr. DD. Egentlig forbausende få som vil selge båten, en del er vel egentilg ikke til salgs ellers, kun fisking etter om noen vil betale gull for gråstein, eller overbevise kona om at dessverre så får vi ikke solgt båten og da får vi bare beholde den.. Det grønne skiftet har pågått i mange tiår, det er vel minst 150 år siden europa hadde renere luft og vann. Det grønne skiftet handler mest om å loppe folk for mest mulig penger. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 23.September.2021 Del på Facebook Svart 23.September.2021 Når jeg så hva 30 år gamle båter ble solgt for i våres i vår båtforening, så er jeg sikker på at det blir et fall i pris fremover i det segmentet.... På nyere båter er jeg mer usikker... Men blir det betydelig høyere renter og strøm fremover, og folk må begynne å snu på kronen, da er det luksus gjenstander som båt og dyre biler som ryker først... Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 24.September.2021 Del på Facebook Svart 24.September.2021 Nå vil stadig flere oppdage at det er fullt i båtopplagene rundt omkring. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ma-avvise-batfolk-_-fullt-i-mange-av-de-storste-opplagshallene-for-fritidsbater-pa-ostlandet-1.15659461 Det betyr at prisene øker kraftig. Der jeg har båt økte de plutselig med 30% påslag og gav 10-12 dagers varsel på å svare om man ville fortsatt ha opplagsplassen videre. Mye misnøye blant de som var der, men hva skal de gjøre? Jo de som synes det er for dyrt legger den kanskje opp samme sted, men kutter i stedet ut servicer og spekulerer i å ta det annethvert pr osv., de som ikke har råd lar fine båter bli liggende utendørs i boblehavner. Det er ikke like bra for slike båter over tid om de skal holde seg fine. Mitt inntrykk er at det ikke bare er båtprisene som har økt kraftig med boble-tendenser, men også båtplassprisene i båthavner skrur opp leien og fakturerer strøm utenom, forsikringene er dyrere, gjestehavn-avgiftene har økt mange steder, avgift innføres muligens på diesel, forsinkelser på utstyr fører til økte priser for oppgradering, vedlikehold og økt leveringstid. Enkelte ting får man ikke tak i… Nå som renten øker, og mye blir dyrere tror jeg nok at trenden fort kan snu. Folk snur etterhvert mer på kronen og synes det blir for dyrt, andre må kanskje selge unna. Vi ser etter ny båt og ser allerede at mange båter ligger høyt ute, men de ser ikke ut til å bli solgt. Høsten er jo alltid litt sånn, men synes trenden er veldig snudd. Vi får se hvordan trenden fortsetter. Jeg tror toppen av båtprisene har vært. Men hvem vet? Det tar nok litt tid før folk velger å skru ned prisene, med mindre de føler de må. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Geir Kallevik Svart 24.September.2021 Del på Facebook Svart 24.September.2021 Ser vel heller ut som prisene vil holde seg høye, eventuelt stige for kurrante båter. Manglende og økte priser på råvarer, samt høye transportkostnader på nye båter vil gjenspeile seg også i bruktbåtmarkedet. Nå blir båtene dyrere (batmagasinet.no) Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 24.September.2021 Del på Facebook Svart 24.September.2021 Geir Kallevik skrev 57 minutter siden: Ser vel heller ut som prisene vil holde seg høye, eventuelt stige for kurrante båter. Manglende og økte priser på råvarer, samt høye transportkostnader på nye båter vil gjenspeile seg også i bruktbåtmarkedet. Nå blir båtene dyrere (batmagasinet.no) Dette tror jeg blir fasiten. Solgte selv en velholdt seiler nå for en uke siden. Den ble solgt til 20 % høyere pris enn jeg gav for den i mai 2020. Båtprisene har steget vanvittig de siste årene. For tre år siden fikk jeg tilbud på en helt ny velutstyrt Ockelbo B21 med 200 HK Yamaha til rett under 600k. I dag går de for mellom 650k og 700k på bruktmarkedet og nye koster de over 750k. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 24.September.2021 Del på Facebook Svart 24.September.2021 (redigert) Når en ny Marex 330, som er en familiebåt, koster ca 4 mill ny, så er det ikke særlig logisk at en litt eldre familiebåt til milionen skal rase i pris.... Redigert 24.September.2021 av Scand 360 dc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 24.September.2021 Del på Facebook Svart 24.September.2021 Det er jo ikke så enkelt. I nedgangstider stopper jo nybåtsalget fullstendig opp og avstanden mellom ny og bruktpris øker veldig. Og motsatt kan folk være villig i perioder til å betale over nypris for en bruktbåt for å slippe å vente på lang leveringstid. Båt er særdeles konjekturavhengig. ps det er ingenting jeg ser som skulle tilsi alvorlige nedgangstider i nær fremtid Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.September.2021 Del på Facebook Svart 24.September.2021 Da jeg entret båtlivet for rundt 20 år siden kunne man kjøpe en ny båt og selge den senere med fortjeneste. Det var dengang trebåtene ble faset ut i stort antall og erstattet med plast. Men plastbåter skrotes ikke i samme grad selv om de er gamle og folk oppgraderer til nytt. Derfor tror jeg på drastisk prisfall på gamle båter etter hvert, og da spesielt på motorbåter. Jeg tror vi også må regne med en solid økning av drivstoffprisene fremover. Gamle trebåter får du i dag slengt etter deg. Ofte er eieren glad hvis noen vil overta. Sånn kan det gå med gamle plastbåter også. Det koster å bli kvitt dem. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lingefan Svart 24.September.2021 Del på Facebook Svart 24.September.2021 (redigert) Geir Kallevik skrev for 11 timer siden: Ser vel heller ut som prisene vil holde seg høye, eventuelt stige for kurrante båter. Manglende og økte priser på råvarer, samt høye transportkostnader på nye båter vil gjenspeile seg også i bruktbåtmarkedet. Nå blir båtene dyrere (batmagasinet.no) Dette har med en voldsom etterspørsel kombinert med produksjonsstopp/mangel på deler, dyrere produksjon og i tillegg kornekurs å gjøre. Om vi ser bakover i tid historisk, hva pleier å komme 2-3 år etter rekordår i båtbransjen? Dessverre er det en eller annen stor og betydelig korreksjon. Mitt inntrykk er at vi er inne i en ny type lav-rente lånefinansiert jappetid som kan bli vanskelig tøff for mange å snu om/når det skulle trengs. Vi klarer oss nok relativt fint her i norge, som vanlig. Spørsmålet er hva som skjer i verden rundt oss, og hvordan det påvirker oss. Redigert 24.September.2021 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Lingefan Svart 25.September.2021 Del på Facebook Svart 25.September.2021 (redigert) De som har vært med noen år i båtbransjen, f eks Windy og Ibiza uttaler at det er gjerne 7 år med vekst etterfulgt av 7 år med nedgang, så igjen 7 år med vekst og 7 år med nedgang. Så får man se ca hvor det er. Om de regner vekst fra 2001 til 2008, 2008-2015 som nedgang og 2015-2022 som vekst betyr det nedgang fra ca 2023, dersom dette stemmer. Se artikkel fra 2016: https://www.adressa.no/motor/i/X8jG6m/rolig-optimisme-i-baatbransjen Redigert 25.September.2021 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
BårdK Svart 25.September.2021 Del på Facebook Svart 25.September.2021 Rett fra bibelen det der, Lingefan Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 26.September.2021 Del på Facebook Svart 26.September.2021 Følger man bibelen så går alt bra… Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Torsen67 Svart 27.September.2021 Del på Facebook Svart 27.September.2021 Jeg har tro på prisfall, spesielt eldre motorbåter som ikke har moderne utstyr som baugpropel, el-ankervinsj webasto etc. - ikke alle i en og samme båt syns det var like moro - mer jobb med båt enn det man trodde - økte drivstoffpriser - mye å velge i på bruktmarkedet - flere må velge mellom båt eller utenlandsreiser - høye kostnader med båtplass, opplag, service etc. (det er mange båteiere som ikke har teknisk kompetanse på båt) Uansett så vil været på starten av neste sesong avgjøre en hel del. Blir mai og juni våt, så er det nok mange som gir opp. Spesielt familier. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 28.September.2021 Del på Facebook Svart 28.September.2021 Båtmagasinet skriver om fremtidens marked. Marex tror det krasjer i 2024, de har vært med i over 40 år og kjenner godt til markedets svingninger. https://www.batmagasinet.no/batbransjen-marex/tror-batmarkedet-kraesjer-om-et-par-ar/735118?fbclid=IwAR2tdRcYg2Lt4egNC7ctPpyrO8gI8GxH_hpHwhQi7gzqeQHGzG6UDv8zKOM Mitt tips- skal du selge båt til ok pris kan det være lurt å gå ut på markedet allerede nå, hvis ikke det allerede er for sent før alt går tilbake til 2017-2019 priser. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Ida Marie III Svart 28.September.2021 Del på Facebook Svart 28.September.2021 Lingefan skrev On 24.9.2021 at 21.07: Mitt inntrykk er at vi er inne i en ny type lav-rente lånefinansiert jappetid som kan bli vanskelig tøff for mange å snu om/når det skulle trengs. Vi klarer oss nok relativt fint her i norge, som vanlig. Spørsmålet er hva som skjer i verden rundt oss, og hvordan det påvirker oss. Tror du får rett her.. Jeg er så gammel at jeg husker godt kræsjet i 1989/90... Jeg satt selv med hus den gangen, og var glad jeg gikk klar... Hus gikk for halv pris...båter og biler.... Det kommer stadig nye generasjoner til, som tror alt kan vokse inn i himmelen... Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 28.September.2021 Del på Facebook Svart 28.September.2021 Lingefan skrev for 9 timer siden: Båtmagasinet skriver om fremtidens marked. De velger å bruke overskriften, på å fortelle om pessimistene sitt syn på saken. Leser man resten, er det forskjellig syn på fremtidens båtmarkedet. Typisk en overskrift som gir grobunn for påstander om Fake News. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 28.September.2021 Del på Facebook Svart 28.September.2021 Men vi er vel ganske langt unna Jappetida og renter opp mot 15%? Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 28.September.2021 Del på Facebook Svart 28.September.2021 finnmarken skrev 27 minutter siden: Men vi er vel ganske langt unna Jappetida og renter opp mot 15%? Definitivt - og mange folk har særdeles god råd. Jeg driver en bigeskjeft med hytteutleie og har aldri opplevd større etterspørsel etter de dyreste hyttene. Med stadig økende båtpriser og rente som neppe bikker 5 % så vil båtmarkedet holde seg godt i mange år fremover. Ja, vi får kanskje en stopp i videre prisøkning, men neppe noe nedgang. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 29.September.2021 Del på Facebook Svart 29.September.2021 Vel, det ser ut til at det er litt høstpriser nå, og for meg ser det ut til at prisene nå er mellom 5 og 10 % lavere enn i sommer. Likevel ser vi at mange båter blir liggende ute for salg relativt lenge. Jeg tipper at prisene neste sommer blir omtrent som i år, og i 2023 så tipper jeg prisene kan gå noe ned. Ellers er jeg enig i at veldig mange har særdeles god råd, og dersom vi ikke får altfor stor arbeidsledighet så får vi heller ikke betydelig lavere priser. 5-6 % boliglånsrente vil heller ikke rokke ved det. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 29.September.2021 Del på Facebook Svart 29.September.2021 Høsten gjør jo underverker med lysten til å kjøpe båt, for de fleste. Salgslysten for de som hadde ukurant båt, eller for høy pris i sommer, øker vel også når opplag og konservering nærmer seg. Så at prisen på det som ligger igjen går noe ned nå, er vel som det pleier å være, uten at det gir særlig indikasjon for markedet fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 29.September.2021 Del på Facebook Svart 29.September.2021 Det er jo rimelig naivt å tro at båtmarkedet ikke kommer til å merke slutten på corona. Det har vært en ekstrem etterspørsel etter blant annet båter når det har vært vanskelig for folk å reise ut. Og nå er det et stort, oppdemmet «behov» for å dra utenlands neste sommer. Og det kommer til å merkes på etterspørsel etter bruktbåter. Grunnet folks gode økonomi vil det neppe være mange som har det travelt med å selge båt, så det vil begrense nedgangen. Men er villig til å vedde ganske mye penger på at båter i snitt er rimeligere neste vår enn de var denne våren. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 29.September.2021 Del på Facebook Svart 29.September.2021 Corona er jo ikke over. Det er bare sykehusene våre som tåler belastningen akkurat nå. Ikke vær så sikker på at alt blir som før til neste sommer. Tror nok noen ting er endret for en god stund fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 29.September.2021 Del på Facebook Svart 29.September.2021 Selv om etterspørselen har vært høy har det ikke blitt solgt noe særlig flere nye båter de to siste årene siden forhandlerene ikke har fått flere båter en normale år. Det har jo drevet opp bruktprisene, men noen metting i markedet tror jeg blir feil å snakke om. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.