Campingcruisern Startet 20.September.2021 Link til dette innlegget Startet 20.September.2021 Vi holder på å pusse opp og modernisere vår Fjord Weekender 24. Båten er nylig malt ferdig helt hvit utvendig. Inne under den mørkeblå kalesjen har vi sydd puter i hvit skap til benker. På paneler rundt omkring har vi limt på lys grå skrog bekledning. Gulvet er fortsatt i lakkert teak og dette taes igjen i noen hyller på siden. Vi ønsker dog å støpe ett nytt dashbord, men har lest at hvit gelcoat kan gi litt mye refleksjoner. Ser at noen maler dashbordet sitt i grå Nextel lack som jeg synes ser veldig fint ut, men ganske kostbart. Er det noen som har testet ut andre typer lakk /maling med hell? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 20.September.2021 Link til dette innlegget Svart 20.September.2021 Dashbordet mitt har svart matt bengalakk, hvis du kjører mye i mørket så blir du fort glad i svart matt Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 20.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2021 Eika skrev 1 time siden: Dashbordet mitt har svart matt bengalakk, hvis du kjører mye i mørket så blir du fort glad i svart matt Du har ikke noe bilde av det? ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 20.September.2021 Link til dette innlegget Svart 20.September.2021 Det ligger ett i halco tråden Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 22.September.2021 Link til dette innlegget Svart 22.September.2021 Kan foliering være en mulighet? Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 23.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2021 Kjøttmeis skrev for 7 timer siden: Kan foliering være en mulighet? Har faktisk sittet og undersøkt litt om 3M sin 2080 folie i svart matt farge. Spørs om vi går for gjøre ting litt enklere og bygge noe i tre, sparkle, pusse og male og så foliere i denne i stedet. Vi har minimalt med erfaring med støping i glassfiber, men treverk er noe annet. Noen som brukt 3M sin folie i båt? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 24.September.2021 Link til dette innlegget Svart 24.September.2021 (redigert) Du kan jo trekke det med svart skai (eller grått eller en annen farge om du ønsker det). Enkelt, rimelig og godt resultat. Redigert 24.September.2021 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.September.2021 Link til dette innlegget Svart 24.September.2021 Men herregud. Dere har jo allerede et flott dashbord. Ikke ødelgg det . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ttor Svart 25.September.2021 Link til dette innlegget Svart 25.September.2021 Matt svart eller mørkegrå folie. Om det er lakket fra før, hefter det godt. Husk å ettervarme folien der den strekkes, for å la den få varig fasong. Ellers kan den strekke seg når solen varmer den. 3m 1080 er skikkelig folie og bør fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 26.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 Det blir nok til at vi skifter ut platene i dette dashbordet, som er i lakkert eik ,(og andre tredetaljer i båten er i lakkert teak),for å lage nytt Dashbord. Det nye dashbordet skal ha litt annen vinkel, og instrumentpanelet med tankmåler, turteller osv oppå mot vinduet skal trekkes nærmere resten av dashbordet og få rundere hjørner i stedet for skarpe kanter. Synes det nåværende dashbordet i tre og instrument panel er altfor klumpete. Disse delene, iallfall, skal trekkes i svart matt folie. Noen som har hatt folie på treverk? Regner med at denne i det minste må sparkles og grunnes for å bli jevnest mulig og få best mulig feste for folien? Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 26.September.2021 Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 (redigert) Dette er bare min personlige mening, men jeg synes ikke du skal gjøre noe med dashbordet. Jeg synes det er lekkert, bortsett fra det lille feltet med hvit glassfiber, der ville jeg kanskje ha lagt på noe tynn teakfiner (f.eks https://www.maritim.no/isiteek-hjorneplank-125mm-uten-nating-0-25m2) Som dashbordet er nå synes jeg det harmonerer veldig bra/flott med flotte rattet (skulle gjerne ha hatt et så flott ratt i min båt - og ikke den svarte plastgreia jeg har ). Men så vidt jeg har skjønt - så har du jo bygget opp all innredning ute og inne og lakkert/malt dette hvitt. Skal du følge den "tråden" ville jeg nok også malt/lakkert/foliert dashbordet hvitt, evt i grått. Fargen "Empire" er en flott, ganske nøytral gråfarge som fås i matt bengalac blandet i fargehandel. Jeg har selv det på min Flipper 640 HT - og det fungerer helt utmerket. Redigert 26.September.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
NilsPils Svart 26.September.2021 Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 (redigert) altera mulier skrev 12 minutter siden: Dette er bare min personlige mening, men jeg synes ikke du skal gjøre noe med dashbordet. Som jeg også allerede har bemerket. Jeg synes treverket liver opp og gir en fin kontrast til intriøret ellers. Men jeg er enig med trådstarter i at den plata med viserinstrumentene kunne gjøres litt mer stilig med avrundete kanter. For å si min mening direkte og uten omsvøp: Jeg synes foliering av det dashbordet er regelrett hærverk, Men det er jo heller ikke min båt . . Redigert 26.September.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
tom Cognac Svart 26.September.2021 Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 NilsPils skrev for 2 timer siden: Men det er jo heller ikke min båt . . vi må bare bøye oss i støvet for at andre har andre meninger Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
haig Svart 27.September.2021 Link til dette innlegget Svart 27.September.2021 Hei Jeg brukte Biltema gummimaling, gunmetal, ble veldig bra men vet ikke hvor lenge det holder (orginalt brunt treverk) Fordelen er jo også at det bare kan fjernes igjen og billig! Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 27.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2021 haig skrev for 4 timer siden: Hei Jeg brukte Biltema gummimaling, gunmetal, ble veldig bra men vet ikke hvor lenge det holder (orginalt brunt treverk) Fordelen er jo også at det bare kan fjernes igjen og billig! Er det på selve dashbordet du har brukt gummi malingen? Har faktisk spray malt noen slike plastikkdeksel til høytalere og en bordsøyle med gummimalingen til biltema og er også spent på hvordan den holder. Synes det ble seende ganske bra ut, men er som du spent på hvordan det holder. Synes det var litt spesiell overflate på det og er spent på om det vil suge til seg mye støv som blir vanskelig å fjerne. (Foreløpig ligger begge deler lagret i ett anneks mens vi bygger opp båten og kommer så langt at disse delene skal settes inn??) Sitér dette innlegget Link to post
haig Svart 27.September.2021 Link til dette innlegget Svart 27.September.2021 Der instrumentklokkene er og på dekselet til kartplotter, utført i mai 2020 solgte båten i våres og det var like bra da Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 27.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2021 haig skrev 4 minutter siden: Der instrumentklokkene er og på dekselet til kartplotter, utført i mai 2020 solgte båten i våres og det var like bra da Så bra ut ja. Ikke noe problemer med støv som klistret seg? ? Sitér dette innlegget Link to post
haig Svart 29.September.2021 Link til dette innlegget Svart 29.September.2021 Nei jeg var veldig fornøyd og ville valgt samme løsning igjen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.