Jump to content

Male dashbord : Hvilken maling?

Campingcruisern

Recommended Posts

Vi holder på å pusse opp og modernisere vår Fjord Weekender 24.  Båten er nylig malt ferdig helt hvit utvendig. Inne under den mørkeblå kalesjen har vi sydd puter i hvit skap til benker. På paneler rundt omkring har vi limt på lys grå skrog bekledning. Gulvet er fortsatt i lakkert teak og dette taes igjen i noen hyller på siden. Vi ønsker dog å støpe ett nytt dashbord, men har lest at hvit gelcoat kan gi litt mye refleksjoner. Ser at noen maler dashbordet sitt i grå Nextel lack som jeg synes ser veldig fint ut, men ganske kostbart. Er det noen som har testet ut andre typer lakk /maling med hell? 

20180909_110126.jpg.a91abae6c328fa29c643fceabf350557.jpg

Kjøttmeis skrev for 7 timer siden:

Kan foliering være en mulighet?

Har faktisk sittet og undersøkt litt om 3M sin 2080 folie i svart matt farge. Spørs om vi går for gjøre ting litt enklere og bygge noe i tre, sparkle, pusse og male og så foliere i denne i stedet. Vi har minimalt med erfaring med støping i glassfiber, men treverk er noe annet.

Noen som brukt 3M sin folie i båt?

Det blir nok til at vi skifter ut platene i dette dashbordet, som er i lakkert eik ,(og andre tredetaljer i båten er i lakkert teak),for å lage nytt Dashbord. Det nye dashbordet skal ha litt annen vinkel, og instrumentpanelet med tankmåler, turteller osv oppå mot vinduet skal trekkes nærmere resten av dashbordet  og få rundere hjørner i stedet for skarpe kanter. Synes det nåværende dashbordet i tre og instrument panel er altfor klumpete. Disse delene, iallfall, skal trekkes i svart matt folie.

Noen som har hatt folie på treverk? Regner med at denne i det minste må sparkles og grunnes for å bli jevnest mulig og få best mulig feste for folien?

Dette er bare min personlige mening, men jeg synes ikke du skal gjøre noe med dashbordet. Jeg synes det er lekkert, bortsett fra det lille feltet med hvit glassfiber, der ville jeg kanskje ha lagt på noe tynn teakfiner (f.eks https://www.maritim.no/isiteek-hjorneplank-125mm-uten-nating-0-25m2) Som dashbordet er nå synes jeg det harmonerer veldig bra/flott med flotte rattet (skulle gjerne ha hatt et så flott ratt i min båt - og ikke den svarte plastgreia jeg har :smiley:). Men så vidt jeg har skjønt - så har du jo bygget opp all innredning ute og inne og lakkert/malt dette hvitt. Skal du følge den "tråden" ville jeg nok også malt/lakkert/foliert dashbordet hvitt, evt i grått. Fargen "Empire" er en flott, ganske nøytral gråfarge som fås i matt bengalac blandet i fargehandel. Jeg har selv det på min Flipper 640 HT - og det fungerer helt utmerket.

dashbordet.jpg

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

altera mulier skrev 12 minutter siden:

Dette er bare min personlige mening, men jeg synes ikke du skal gjøre noe med dashbordet.

:thumbsup:

Som jeg også allerede har bemerket. Jeg synes treverket liver opp og gir en fin kontrast til intriøret ellers. Men jeg er enig med trådstarter i at den plata med viserinstrumentene kunne gjøres litt mer stilig med avrundete kanter.

For å si min mening direkte og uten omsvøp: Jeg synes foliering av det dashbordet er regelrett hærverk,

Men det er jo heller ikke min båt . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

haig skrev for 4 timer siden:

Hei

Jeg brukte Biltema gummimaling, gunmetal, ble veldig bra men vet ikke hvor lenge det holder (orginalt brunt treverk)

Fordelen er jo også at det bare kan fjernes igjen og billig!

DashbMG_3671.JPG

Er det på selve dashbordet du har brukt gummi malingen?

Har faktisk spray malt noen slike plastikkdeksel til høytalere og en bordsøyle med gummimalingen til biltema og er også spent på hvordan den holder. Synes det ble seende ganske bra ut, men er som du spent på hvordan det holder. Synes det var litt spesiell overflate på det og er spent på om det vil suge til seg mye støv som blir vanskelig å fjerne. (Foreløpig ligger begge deler lagret i ett anneks mens vi bygger opp båten og kommer så langt at disse delene skal settes inn??

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...