Jump to content

Ødelagt girwire, helt ut av det blå

index

Recommended Posts

Skulle legge til hjemme etter jobb i dag, og da jeg skulle bakke opp i båsen skjedde ingenting. Da blir man lett så forvirret at man gir på litt ekstra akterover, uten at det hjelper noe som helst.  Båten smalt i skinna til utliggerne så spruten sto! Og etterpå kunne jeg konstatere at wiren til giret var røket rett av. Så nå er jeg over på reserveløsning med en liten fjortenfoter til å komme meg til å fra jobb med frem til jeg får skiftet. Fjortenfoteren brukes et par ganger i året eller så, så da er det litt spenning involvert der også. Men det går seg vel til...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det kan være et tretthetsbrudd som følge av vibrasjon og litt for krapp bøy. Skjedde meg det samme med min 31 Goldfish, midt i travleste gjestehavna i Fjellbakka i fellesferien. Min brukte skyv til revers, med det resultat at jeg hadde bare revers, ikke fri. Prøvd i forover og ga gass, og det gikk bare fortere bakover:crazy::giggle:. Glad det var manøvrerbar båt, og at havnemanøvrering foregår i sakte fart. Noe dritt å hatt 4-5kn på tomgang når slikt skjer. Var heldig, og fikk ikke et merke hverken på egen eller andres båt. Hadde kabel på lager i fjellbakka.

Gullfisk skrev 10 minutter siden:

Var heldig, og fikk ikke et merke hverken på egen eller andres båt. 

Jeg var så heldig å få en solid avskalling i baugen. Men det er en gammel båt, så det fikses lett. 

Jeg skiftet wirene da jeg kjøpte båten, men når jeg tenker meg om er det faktisk 16 år siden så da er det ikke så unormalt at ting ryker. Har kjøpt ny wire nå, håper at lengden passer. Klarte ikke å finne noe merking på den gamle. Trangt og fælt nedi der...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Roger jo skrev 1 minutt siden:

Røk den på  et lavpunkt?

Ja, 20cm bak girkassen. Wiren går bakover, under lasterommet bak motoren og frem igjen. Akkurat ferdig å bytte nå. Den nye er 2 fot lengre, så da blir bøyene litt slakkere. Den forrige holdt i 16 år, satser på at den nye holder litt lenger 😁.

Drittjobb å skifte, men alt går.

Ask skrev On 9/25/2021 at 21.47:

Var det ein wire, eller ein streng? 

Det var en streng. Standard kontrollkabel. Fikk ikke målt nøyaktig før jeg kjøpte ny, og den nye viste seg å være to fot lengre enn den gamle.Men det var tydeligvis bare en fordel, da kunne den legges i en slakkere bøy. Hadde første tur med ny wire i dag morges, og den har blitt utrolig lett på spaken. Kan håndtere den med lillefingeren. Så den gamle var nok litt vel kort, selv om den har fungert greit i over 16 år....

Historien høres kjent ut,
Jeg gjorde det samme i båsen på båtplassen min.

Heldigvis løftet bauen seg opp slik att jeg skled opp på brygga med bunnen først.
Ble ett lurveleven og ikke var det lyd fritt når båten skled av brygga og tilbake i sitt rette element.
Båtvaktene kom løpenes og promillen var absolutt på topp i fire tiden på morgenen etter St Hans.
Tror ikke de helt kjøpte forklaringen med gearwier som røyk.
Kan vel legge til for ordens skyld att dette antagelig var før promille grensen ble satt til 1,5 i en høyesterettsdom

Redigert av pipe (see edit history)
Gullfisk skrev 15 minutter siden:

Da er det vel i beste fall evt smøring, eller skifte på intervall (hva nå den skal settes til), som kan gjøres da. Ikke mange som gjør dette tenker jeg. 

Ja. Effektiv smøring er ikke lett å få til her. Ut i fra erfaring fra dette tilfellet så kan 15 år intervall være fornuftig. Men den nye wiren er to fot lengre og av annet fabrikat, så hvilket intervall denne evt vil få er ikke godt å si. 

Roger jo skrev 1 minutt siden:

Det lurer jeg også på, nå er det ene inne og fra 1977 har lagt de i 50/50 diesel og olje bad et par ganger, men det jobb.

Det er litt jobb ja, jeg brukte flere timer bare på å bytte den ene. Om jeg skulle demontert bare for å smøre opp tror jeg heller jeg hadde byttet til ny. 

Det er mye i en båt som har behov for vedlikeholdsprosedyrer, men man kan ikke plukke båten i biter hvert år og skifte alt som er over en viss alder. Når din wire er 35 år og fortsatt OK viser jo det at det ikke en noen slitedel i den forstand. Min var jo under halvparten så gammel og burde ha mange år igjen. Ikke var det noen antydning til rust heller. Men slik den var forlagt fikk den en bøy som over tid har vært litt uheldig. Det kan også være vibrasjoner fra motoren som har svekket den. Uansett så er forutsetningene annerledes nå, så da ser vi hvordan det går. Jeg bruker jo båten hver dag, så belastningen blir annerledes enn på en som blir brukt noen helger i året. At ting slites er ikke til å unngå. 

Jeg har selv aldri gjort annet enn å bytte den ene som røk. Ikke hører jeg om mange med problem heller, annet enn på drev. Jeg er ganske sikker på at hvor krapp bøy man har, har betydning, spesielt i gir enden da det her er mest vibrasjon. De er jo ikke fryktelig dyre, så å bytte etter 10-15-20 år, er jo overkommelig. Jeg er såpass lat, at hadde jeg først hatt den ute, hadde jeg nok byttet fremfor å smøre. Det avhenger jo litt av forholdet tid/økonomi også, men man ser jo ikke status på den. 

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Gullfisk skrev 49 minutter siden:

De er jo ikke fryktelig dyre, så å bytte etter 10-15-20 år, er jo overkommelig. Jeg er såpass lat, at hadde jeg først hatt den ute, hadde jeg nok byttet fremfor å smøre. Det avhenger jo litt av forholdet tid/økonomi også, men man ser jo ikke status på den. 

Helt enig. De koster uansett bare noen hundrelapper, så om jeg demonterer så skifter jeg. Men å skifte forebyggende er en annen sak, hvor ofte skifter man da?

index skrev for 2 timer siden:

Helt enig. De koster uansett bare noen hundrelapper, så om jeg demonterer så skifter jeg. Men å skifte forebyggende er en annen sak, hvor ofte skifter man da?

En uke før den ryker ca:giggle:

Jeg byttet min ved brudd i 2006, og den har ikke vært byttet siden, så 10 år burde hvertfall være innafor, sikkert 15 også, om den ligger romslig og tørt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...