Jump to content

Edit History

Johnny Pedersen

Johnny Pedersen

removed duplicated pic

Hei.

Ja jeg vet dette temaet har vært oppe før, men jeg er litt i villrede.

Av forrige eier fikk jeg beskjed om at hovedstrømbryter skulle stå i "2"

Slik jeg har skjønt det, styrer hovedbryter primært lading, og da skulle vel stort sett hovedbryter stå i "ALL" slik at begge batteriene blir ladet?

Et annen ting jeg ikke skjønner er fordelingen mellom batteriene. Uansett om bryter står i "1", "2" eller "ALL" fungerer både starter og forbruk.

Denne splitter da ikke forbruk og start.....

Hvordan skulle dette vært koplet?

Etter det jeg kan se er det koplet riktig ihht tegning fra produsent (Perko)

image.png

Vurderer også å beholde begge batterier som forbruk (2x115Ah) og kjøpe nytt (60-80Ah) til startbatteri. Kople inn skillerele.

Er det en god ide? Og kople slik? Vil det da splitte forbruk og start (uten omfattende endringer)?

(Victron Cyrix-ct 12/24V-120A, batteriskiller/samler) eller er det greit med den til Biltema? Ser at Victron ikke gir spenningsfall og at dynamo ikke trenger å justere spenningen...

I praksis kopler jeg sammen de to eksisterende batteriene for forbruk, og benytter kabel fra "1" til start. Kopler inn i parallel nytt startbatteri, og rele mellom de to "batteribankene"

Perko bryter brukes da kun i posisjon "ALL" eller "OFF"

Blir det riktig?

image.png.1d620314628243b383050a1e33ee974c.png

Johnny Pedersen

Johnny Pedersen

Hei.

Ja jeg vet dette temaet har vært oppe før, men jeg er litt i villrede.

Av forrige eier fikk jeg beskjed om at hovedstrømbryter skulle stå i "2"

Slik jeg har skjønt det, styrer hovedbryter primært lading, og da skulle vel stort sett hovedbryter stå i "ALL" slik at begge batteriene blir ladet?

Et annen ting jeg ikke skjønner er fordelingen mellom batteriene. Uansett om bryter står i "1", "2" eller "ALL" fungerer både starter og forbruk.

Denne splitter da ikke forbruk og start.....

Hvordan skulle dette vært koplet?

Etter det jeg kan se er det koplet riktig ihht tegning fra produsent (Perko)

image.png.699430261948c7ee91f404bcd48b9ed0.png

Vurderer også å beholde begge batterier som forbruk (2x115Ah) og kjøpe nytt (60-80Ah) til startbatteri. Kople inn skillerele.

Er det en god ide? Og kople slik? Vil det da splitte forbruk og start (uten omfattende endringer)?

(Victron Cyrix-ct 12/24V-120A, batteriskiller/samler) eller er det greit med den til Biltema? Ser at Victron ikke gir spenningsfall og at dynamo ikke trenger å justere spenningen...

I praksis kopler jeg sammen de to eksisterende batteriene for forbruk, og benytter kabel fra "1" til start. Kopler inn i parallel nytt startbatteri, og rele mellom de to "batteribankene"

Perko bryter brukes da kun i posisjon "ALL" eller "OFF"

Blir det riktig?

image.png.1d620314628243b383050a1e33ee974c.png

image.png

• Create New...