Jump to content

Strøm, hovedstrømbryter og skillerele - HJELP!!

Johnny Pedersen

Recommended Posts

Hei.

Ja jeg vet dette temaet har vært oppe før, men jeg er litt i villrede.

Av forrige eier fikk jeg beskjed om at hovedstrømbryter skulle stå i "2"

Slik jeg har skjønt det, styrer hovedbryter primært lading, og da skulle vel stort sett hovedbryter stå i "ALL" slik at begge batteriene blir ladet?

Et annen ting jeg ikke skjønner er fordelingen mellom batteriene. Uansett om bryter står i "1", "2" eller "ALL" fungerer både starter og forbruk.

Denne splitter da ikke forbruk og start.....

Hvordan skulle dette vært koplet?

Etter det jeg kan se er det koplet riktig ihht tegning fra produsent (Perko)

image.png

Vurderer også å beholde begge batterier som forbruk (2x115Ah) og kjøpe nytt (60-80Ah) til startbatteri. Kople inn skillerele.

Er det en god ide? Og kople slik? Vil det da splitte forbruk og start (uten omfattende endringer)?

(Victron Cyrix-ct 12/24V-120A, batteriskiller/samler) eller er det greit med den til Biltema? Ser at Victron ikke gir spenningsfall og at dynamo ikke trenger å justere spenningen...

I praksis kopler jeg sammen de to eksisterende batteriene for forbruk, og benytter kabel fra "1" til start. Kopler inn i parallel nytt startbatteri, og rele mellom de to "batteribankene"

Perko bryter brukes da kun i posisjon "ALL" eller "OFF"

Blir det riktig?

image.png.1d620314628243b383050a1e33ee974c.png

Redigert av Johnny Pedersen
removed duplicated pic (see edit history)
Johnny Pedersen skrev 3 minutter siden:

Et annen ting jeg ikke skjønner er fordelingen mellom batteriene. Uansett om bryter står i "1", "2" eller "ALL" fungerer både starter og forbruk.

Denne splitter da ikke forbruk og start.....

Det kommer an på hvordan det hele er koplet opp i din båt. Men det du skisserer her er korrekt. Alt av forbruk og start går fra felles utgang på venderen, det du velger er hvilket batteri du skal hente strømmen fra. Dvs bryteren splitter batteriene, ikke skiller mellom forbrukskretser og start. Om du vil skille helt må du ha separate brytere, og legge om kabling slik at kun forbruk tas fra forbruksbank. Men da trenger du skillerele eller diode til å styre ladingen. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det som er mulig er å alltid starte i "1". Slå over til "ALL" når motoren går og så over til "2" når motoren stoppes.

Da starter du alltid på batteri 1, lader begge når motoren går og trekket strøm (forbruk) fra 2 når motoren er stoppet.

Ulempen med dette er at du må huske å stille om bryteten hele tiden.

Med min hukommelse så fungerer ikke dette og har derfor rele styrt av dynamo som kobler sammen når motor går. Alt forbruk koblet på batteri 2 med egen hovedbryter og kun start på batteri 1 med egen hovedbryter.

Santa_Claus skrev for 2 timer siden:

Ulempen med dette er at du må huske å stille om bryteten hele tiden.

Med min hukommelse så fungerer ikke dette og har derfor rele styrt av dynamo som kobler sammen når motor går. Alt forbruk koblet på batteri 2 med egen hovedbryter og kun start på batteri 1 med egen hovedbryter.

Har samme opplegg som @Santa_Claus i min båt, dette reddet dagen da jeg glemte hovedbrytere og kjøleskapet stod på i en uke. Oppsettet med skilerele og separate brytere sikret at det var strøm på startbatteriet.

Skissen til @Johnny Pedersen oppdatert med separate brytere:1094152583_El.oppleggkommentert.jpg.e86b9ee3f6b97312a943899403e8f7a8.jpg

Når man har "Off - 1 - 2 - Begge" bryter så er det vanlig å koble både starter og båtens forbruk til "Common". Da blir det ikke start og forbruksbatteri, men hovedbatteri og reservebatteri.

Da kan du f.eks. skru på batteri 2 når du drar hjemmefra, bruke det når du ligger i uthavn, starte på det og kjøre videre. Hvis du har ligget så lenge i uthavn at du ikke kan starte på det (eller det er så tappet at du ikke vil belaste det med en start), da skrur du over til 1 og starter båten. Etter start skrur du tilbake til 2, via "Both", ikke via "Off".

Hvis du gjør det slik trenger du vanligvis bare å lade hovedbatteriet, men må passe på å ikke glemme reservebatteriet for lenge. Du kan gjerne ha en billig liten lader på det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...