Jump to content

Hva gjør jeg galt når jeg stenger OpenCPN og når jeg åpner programmet igjen?

Lars H.

Recommended Posts

Er jeg blind som ikke finner noen AV-knapp mår jeg avslutter OpenCPN?

Den eneste måten er å klikke som pilen på bildet under viser.

Og så får jeg noen ganger opp feilmelding om at programmet har sluttet å virke. Andre ganger går det greit.

av_hvor.jpg.431cf43d342867d34db7d25026221856.jpg     av_feilmelding.jpg.dc37cb4f51c1e682ab22fd5a160633e6.jpg

Og så var det problemet ved start.

Noen ganger får jeg opp meldingen nedenfor. Da klikke jeg på NO, og programmet starter helt som det skal. Andre ganger starter det uten feilmelding.

start_feilmelding.jpg.8a8616c15da4e275b6a872246e53e64a.jpg

Så, er det noe jeg har oversett og kan gjøre anderledes for at ting skal fungere litt greiere?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er det faktisk bare jeg som har dette "problemet"? Jeg har det både på hjemme-PC'n og laptop'n i båten. Begge kjører Windows 10 Enterprise og Pro versjoner.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei igjen Lars...

Jeg så IM fra deg og har nå lest denne tråden og dette som du har problemer med....!

Dette har ikke jeg vært borti før...., og skal man avslutte programmet bruker man det røde krysset oppe til høyre ja!

1)

Jeg tenker tidligere installeringer av plugins som ikke lenger er kompatible og kan lage krøll, avinstaller de du kan ha mistanke til først eller alle plugins og legg inn nyeste versjoner fra fanen "Utvidelser" i programmet. Legg inn bare de du har behov for og bruker....!

NB!

Sjekk om du har liggende på hdd'n noen av de gamle tidligere selvstendige plugins install filer, og slett de (avinstaller de)

2)

du kunne kanskje først ha gjort dette forsøket for å se om feilen forsvinner:

Avslutt OpenCPN, døp om opencpn config filen din med .bak og start opencpn på nytt, det oprettes da en ny fersk config og du må legge inn hvor kartet ditt er o.l......!

Er problemet der fortsatt eller virker det nå ok?

Du kan reversere denne dåpen av config hvis det ikke ble noe bedre!

Du må uansett ikke slette den gamle config filen, før du har tatt ut kopi  / backup av alle dine data for ruter og slepestrek og waypoint o.l.

3)

Hjelper ikke dette så rens ut alt av opencpn install fra tidligere, etter at du har sikrer deg backup av dine data selvfølgelig, og legg inn siste versjon av programmet med en clean fresh installasjon!

Lykke til!

Dette blir bra Lars:thumbsup:

Redigert av Seastar (see edit history)

Her var det mye "komplisert" å gi seg inn på, og slikt er det nok greit å gjøre tidlig på dagen. Jeg tok en rask sletting av filer som hadde med OpenCPN å gjøre under nedlastinger, og dermed får jeg ikke startet programmet i det hele tatt! :thumbsdown: Men opencpn.exe ligger der det har ligget under programfiler.

Dette får jeg se mer på imorgen. Nå er det kaffetid og TV resten av kvelden. Det er godt jeg rotet på hjemme-PC'n og ikke laptop'n jeg bruker som kartplotter i båten.

Uff da, Lars, høres ikke ut som det du har forsøkt, var etter mine intensjoner med forslagene.....!

Slik du forklarer hva du har gjort og og slettet diverse opencpn filer fra nedlastinger?????? og etterpå så vil ikke programmet starte???? (sikkert pga manglende (slettede) filer som er nødvendig for at programmet skal fungere)

Lars,

forsøk derfor enkelt og greit bare å installere opencpn 5.2.4 på nytt over den installasjonen du jo delvis fortsatt har på maskinen, - hvis jeg forstår deg riktig.:thumbsup:

Redigert av Seastar (see edit history)

Hva jeg har klart å slette, aner jeg ikke. Men regner med at en ny installasjon av OpenCPN kan få ting igang igjen. Men det blir ikke nå. Riktignok er det pause i cupkampen mellom Rosenborg og Viking, som Viking leder 1 - 0 :flag: , men det er en runde til.

Seastar skrev 1 time siden:

Lars,

forsøk derfor enkelt og greit bare å installere opencpn 5.2.4 på nytt over den installasjonen du jo delvis fortsatt har på maskinen, - hvis jeg forstår deg riktig.:thumbsup:

Det fungerte ikke, under installasjon får jeg denne feilmeldingen.

opencpn_feil_installasjon.jpg.ab477cc5e942e736d83797f72162a477.jpg

En vanlig beskjed i Windows er: lukk alle vinduer, restart . . . . osv. Så jeg restartet PC'n og kjørte på med en ny installasjon av OpenCPN. Og dermed funket det!

Så var det å teste om det opprinnelige problemet mitt er der fremdeles. Og det er det. Men dette får bli nok for ikveld.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Se det ja, da er det vel bare å vente og se om de finner ut av det. Så kommer vel rettelsen med i en senere utgivelse. Takker så mye.

Jeg har problemet på alle maskinene. De kjører Win 10, Home, Enterprise og Pro. Jeg bruker også o-charts kart, med og uten dongle. Alle kjører OpenCPN v5.2.4

Hulda skrev On 22.9.2021 at 16.52:

Jeg har aldri hatt dette problemet. Kjører OpenCPN versjon knekkebrød på Win XP.

Har en Compac Armada fra 1999  la inn WIN XP . etter hvert  sammen med OpenCpn 3.0  aldri et feilslag.

verdens beste Backup i dag.

Har hatt vane med å vente Ca et år før jeg oppgrader OpeCpn , ble villedet i vinter la inn 5.2.4 har hatt samme problem med WIN 10 Pro,  o-charts kart og feilmeldinger på laptopen,

Båt PC`n kjører forrige versjon  og er ok.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...