Ove T Svart 29.September.2021 Link til dette innlegget Svart 29.September.2021 Lars H. skrev On 23.9.2021 at 23.43: Jeg har problemet på alle maskinene. De kjører Win 10, Home, Enterprise og Pro. Jeg bruker også o-charts kart, med og uten dongle. Alle kjører OpenCPN v5.2.4 Hej Lars Jag är med och testar en ny Beta version och fick samma problem där. Efter kontakt med en av utvecklarna så har vi kanske kommit på problemet. Jag hade lagt sjökorten under en mapp bestående av svenska tecken t.ex C: dokument Sjökort. Efter vi hade lagt korten direkt under C: Charts så försvann problemet. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2021 (redigert) Hurra! Jeg tror du har løsningen på problemet. Selv hadde jeg lagt de norske kartene i mappen C:Kart nautiske\oeSENC_Norge\ med undermappene: Lofoten_Troms_Finnmark Østfold_Oslo_Agder Rogaland_Møre Svalbard_Jan_Main Trondhjem_Nordland I to av disse mappene er den den norske bokstaven "Ø". Jeg gikk så inn og endret mappenavnene (byttet ut "Ø" med "O", og hurra, ingen feilmeldinger hverken ved lukking eller åpning av OpenCPN. Jeg åpnet og lukket programmet over 10 ganger for å teste. Dette gjorde jeg på to PC'er, en med egen lisens og en med dongle, og problemet var borte på begge maskinene. For de danske og svenske kartene har jeg ikke brukt "nordiske" bokstaver. Hva dere har tenkt å gjøre med saken, blir opp til dere. Det er jo også andre land som har nasjonale bokstaver. Men jeg er uansett kvitt problemet. Tusen takk! Redigert 29.September.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 30.September.2021 Link til dette innlegget Svart 30.September.2021 Lars H. skrev for 20 timer siden: Hurra! Jeg tror du har løsningen på problemet. Jeg hadde Dette kartet "RB - Västkustens norra skärgård" NÅ "RB - Vastkustens norra skargaard" Og alt ok. Når en tenker etter så hadde jeg det problemet med et bøyekart jeg laget i 2014 og Windows og Googlemap Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 30.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2021 Nå har jeg ordnet dette på 2 PC'er til, så når har det å unngå norske tegn i mappenavn løst problemet på 4 maskiner. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.