Jump to content

Hva gjør jeg galt når jeg stenger OpenCPN og når jeg åpner programmet igjen?

Lars H.

Recommended Posts

Lars H. skrev On 23.9.2021 at 23.43:

Jeg har problemet på alle maskinene. De kjører Win 10, Home, Enterprise og Pro. Jeg bruker også o-charts kart, med og uten dongle. Alle kjører OpenCPN v5.2.4

Hej Lars

Jag är med och testar en ny Beta version och fick samma problem där. Efter kontakt med en av utvecklarna så har vi kanske kommit på problemet. Jag hade lagt sjökorten under en mapp bestående av svenska tecken t.ex C: dokument Sjökort. Efter vi hade lagt korten direkt under C: Charts så försvann problemet.

Hälsningar Ove

Hurra! Jeg tror du har løsningen på problemet.

Selv hadde jeg lagt de norske kartene i mappen C:Kart nautiske\oeSENC_Norge\ med undermappene:

• Lofoten_Troms_Finnmark
  • Østfold_Oslo_Agder
  • Rogaland_Møre
  • Svalbard_Jan_Main
  • Trondhjem_Nordland

I to av disse mappene er den den norske bokstaven "Ø". Jeg gikk så inn og endret mappenavnene (byttet ut "Ø" med "O", og hurra, ingen feilmeldinger hverken ved lukking eller åpning av OpenCPN. Jeg åpnet og lukket programmet over 10 ganger for å teste. Dette gjorde jeg på to PC'er, en med egen lisens og en med dongle, og problemet var borte på begge maskinene. For de danske og svenske kartene har jeg ikke brukt "nordiske" bokstaver.

Hva dere har tenkt å gjøre med saken, blir opp til dere. Det er jo også andre land som har nasjonale bokstaver. Men jeg er uansett kvitt problemet.

Tusen takk!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå har jeg ordnet dette på 2 PC'er til, så når har det å unngå norske tegn i mappenavn løst problemet på 4 maskiner.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...