Jump to content

Symbolfeil på kartet for fyrlykt, eller mangler jeg kunnskap?


Lars H.

Recommended Posts

navid skrev for 3 timer siden:

Enig med deg i det Krimkart. De elektroniske kartene jeg også har sett er det elendige sektorer på. Skjønner ikke at det ikke kan gjøres bedre. Sektorene burde i det minste komme opp og bli forlenget når man klikker på de eller fyrlykten.

Årsaken er trolig at fyrlykter med sektorer ikke er like vanlig i andre land? 

Link to post
Share on other sites

navid skrev for 3 timer siden:

Enig med deg i det Krimkart. De elektroniske kartene jeg også har sett er det elendige sektorer på. Skjønner ikke at det ikke kan gjøres bedre. Sektorene burde i det minste komme opp og bli forlenget når man klikker på de eller fyrlykten.

Det gjør de på noen yrkesbåtkarter jeg hadde for 15 år siden. Viste både sektorer og blinket med rett karakteristikk. Til alt overmål tror jeg de var russiske. 

 

Nå gir jeg blaffen. Plotteren viser hvor jeg er. 

Link to post
Share on other sites

For vektorkartene fra oeSENC (kartverket sine kart) som oppdateres her 14. dag med OpenCPN på PC, har jeg ingenting å klage på. Slik ser kartbildet ved det søndre innløpet til Hankø ut. På bildet nummer to, har jeg holdt cursoren over fyret, og da er det vel ingen problemer med å se rett sektor.

 

For dette fyret er tydeligvis nyordningen med hvilken fare som skal være på sidene av hvitt innført. Jeg forholder meg til kartet i mørke.

 

granholmen_fyr_uten.jpg.591706ee9305eb4036052420b30a1b94.jpg

 

 

 

granholmen_fyr_med.jpg.3288f7f9d579ce146494bcf0e6e6505e.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 54 minutter siden:

Det gjør de på noen yrkesbåtkarter jeg hadde for 15 år siden. Viste både sektorer og blinket med rett karakteristikk. Til alt overmål tror jeg de var russiske. 

 

Nå gir jeg blaffen. Plotteren viser hvor jeg er. 

Regner med at er man villig til å betale så får man sikkert sektorer og blinker etter behag. Nå ligger jeg trygt i havn så nå gir jeg blaffen også. :cheers_wine:

 

Lars H. skrev 36 minutter siden:

For vektorkartene fra oeSENC (kartverket sine kart) som oppdateres her 14. dag med OpenCPN på PC, har jeg ingenting å klage på. Slik ser kartbildet ved det søndre innløpet til Hankø ut. På bildet nummer to, har jeg holdt cursoren over fyret, og da er det vel ingen problemer med å se rett sektor.

 

For dette fyret er tydeligvis nyordningen med hvilken fare som skal være på sidene av hvitt innført. Jeg forholder meg til kartet i mørke.

 

granholmen_fyr_uten.jpg.591706ee9305eb4036052420b30a1b94.jpg

 

 

 

granholmen_fyr_med.jpg.3288f7f9d579ce146494bcf0e6e6505e.jpg

Den var slettes ikke borte vekke du! Mangler jo bare karakteristikken her. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Klikker jeg på symbolet får jeg opp karakteristikken også, se mitt første innlegg. 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 7 timer siden:

Med det samme vi er inne på sektorer og fyrlykter: Jeg har ennå til gode å se en kartplotter/elektroniske kart med god representasjon av fyrlykter og sektorer. Jeg foretrekker at fyrkarakteristikken er synlig uten å måtte klikke på fyret/fyrlykten, videre at linjene som viser sektorene er strekt ut forbi de skjær etc. de skal lede deg utenfor. I de elektroniske kart jeg har sett er det bare noen korte linjer. Jeg foretrekker derfor kombo kartplotter + papirkart når jeg seiler på fyrsektorer (dvs. egentlig alltid, også på dagen).  Noen som har noen tips om gode elektroniske kart som fikser dette? 

 

Det høres ut som om du bør se på programmet Olex, eller Olex sin lettverisjon "Lino". I dette programmet så blinker fyret på kartet med samme farge og karakteristikk som det gjør i virkeligheten. Går du fra hvit til rød sektor, så forandrer også fargen på blinket på kartet fra hvit til rødt. 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 4 timer siden:

 

 

For dette fyret er tydeligvis nyordningen med hvilken fare som skal være på sidene av hvitt innført. Jeg forholder meg til kartet i mørke.

 

granholmen_fyr_uten.jpg.591706ee9305eb4036052420b30a1b94.jpg

 

 

 

granholmen_fyr_med.jpg.3288f7f9d579ce146494bcf0e6e6505e.jpg

Nei, det er jo ikke det. Se på de to hvite sektorene mot syd, den til venste har rød BB og grønn SB. Den til høyre motsatt…

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

navid skrev for 4 timer siden:

Regner med at er man villig til å betale så får man sikkert sektorer og blinker etter behag. Nå ligger jeg trygt i havn så nå gir jeg blaffen også. :cheers_wine:

 

Den var slettes ikke borte vekke du! Mangler jo bare karakteristikken her. :thumbsup:

 

Uansett hvor mye jeg betaler, får jeg ikke Færder til å blinke rødt. Mener jeg betalte Statslosen en rødvin eller to for CD'en. Kartet er borte vekk, losen er borte vekk. Nå blåser det stikker og strå i flott måneskinn. Good Night to you all!

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev 5 minutter siden:

Nei, det er jo ikke det. Se på de to hvite sektorene mot syd, den til venste har rød BB og grønn SB. Den til høyre motsatt…

 

Grrrrt! Her manglet det ordet IKKE i innlegget mitt, sorry. Og nå er det for sent for meg å rette på det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen symbol forklaring for OpenCPN ?

 

hvorfor markerer de hvite sektorer forskjellig ?……..beror det bare på att de er smale ?


 

Lars H. skrev On 24.9.2021 at 17.13:

 

 

granholmen_fyr_med.jpg.3288f7f9d579ce146494bcf0e6e6505e.jpg


i ett svenskt sjøkart betyr en hvit sektor fra fyren og ut, att det er en farled…..det er en ledande sektor

se St Oset som eksempel 3 led-sektorer og 2 hvite ikke ledsektorer

 

736A2BA6-DF7E-4CE8-9CB8-947FAE4CBE7F.png

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev 18 minutter siden:

joda, men kartplotteren har feil, kan klikke og når fyrlyktene er der er det jo dumt å ikke bruke dem. Dessuten er det litt gøy. 

Det er gøy, enig.

Men først må plotter, pc, mobil og nettbrett klikke. Det vil si at USA eller Putin har vært på krigsstien. Rent statistisk.

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 3 timer siden:

…… Dessuten er det litt gøy. 

 

Hulda skrev for 2 timer siden:

Det er gøy, enig.

Men først må plotter, pc, mobil og nettbrett klikke. Det vil si at USA eller Putin har vært på krigsstien. Rent statistisk.


nattseilas er veldig gøy ! Spes i pent vær……..

 

men begynner det blåse litt…så er det en fordel om alt funker til 100%…….

 

jeg seilte hjem fra Skagen for ett par år siden, økende vind, da vi passerte Hätteberget, viset vindmåleren 18 meter i kasten

Når det er den vinden og litt små-røfft, så velger jeg å gå i store farleden inn…….


syd Dyrøn står Backbådan, som viser lys 360gr, det vet jeg, det er mitt hjemmefarvann……..

 

men iSailor som jeg har i padda, viser dette

363D0860-8C10-4B60-8A5B-CF76B0733051.png.c1c6378df598d5ffa952eabc18567617.png
 

ingen sektor vester ut !

 

zoomer jeg sterkt inn på fyren, får jeg hele sektorn rundt 360gr !

 

 

2CAD5FDB-B2E4-490F-A7BE-D2B941BF565C.png
 

det viser seg att Backbådan står veldig nært grensen mellom to digitale kart….og sektorene ikke videreføres på det andre kartet…….


her en bilde med grensen for karten

 

 

 

F8C7B980-D9FE-4581-A13E-2F13CF6AA94A.png

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja det funker på Navionics, Maxsea, OpenCPN, og alle andre program/apper jeg har

 

Ser ut å vare noe programeringsfeil i iSailor !

kanskje det er rettet idag, min app er 3-4 år!?

 

aners liker jeg iSailor, en av de bedre sjøkartsappene, iSailor har den funksjonen med en fyrsymbol som skifter farge, alt etter hvilken sektor man ligger i !

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Dine bønner er hørt nye beta  OpenCpn ..55.5.928+9271  Show visibile sektor lights

Krimart skrev On 24.9.2021 at 12.10:

Jeg har ennå til gode å se en kartplotter/elektroniske kart med god representasjon av fyrlykter og sektorer. Jeg foretrekker at fyrkarakteristikken er synlig uten å måtte klikke på fyret/fyrlykten, videre at linjene som viser sektorene er strekt ut forbi de skjær etc.

image.png.3edb38792d28a9fd9092a0ea853a8728.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 22.9.2021 at 23.29:

Jeg bruker OpenCPN kartprogram med oeSENC kart……

 

fyrsektorer.jpg.7daf18d779b86c26f436ef540cbde12e.jpg


satt å kikket litt i OpenCPN…….

Nå har jeg ikke oeSENC karten i, uten de gamle CMap ed 2

også der får Slevik fyr denne gule ringen……

også Homlungen fyr litt sør og Flatholmen sørvest Lysekil har denne gule ringen.

 

fyrer som har en bifyr, der er bifyrens sektorer markert halv-vegs innanfor hovedfyrens sektorer……

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...