Bikkeren Startet 23.September.2021 Link til dette innlegget Startet 23.September.2021 Har begynt å fjerne løst bunnstoff i fra båten jeg kjøpte brukt for en stund siden. Bunnstoffet jeg fjerner antar jeg er selvpolerende og lar seg lett fjerne med ei skrape. Under bunnstoffet ligger et lag som er et kobberfarget stoff ( bunnstoff eller primer ?) som sitter dønn fast ( lar seg ikke skrape av)med unntak av enkelte steder. Før jeg legger på nytt bunnstoff så hadde det vært kjekt å vite hva dette er. Finnes det primer som er kobberfarget, eller er Coppercoat unikt slik at det ikke kan være noe annet. Noen som vet?. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 23.September.2021 Link til dette innlegget Svart 23.September.2021 Hvis jeg husker rett fra kjemien så kan du ha litt ammoniakk på, hvis det er kobber vil det bli blått. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Bjørkski Svart 23.September.2021 Link til dette innlegget Svart 23.September.2021 VC17 har samme kopperfarge. Slik jeg har forstått det er coppercoat en epoxymix med kopperpulver, som legges i mange (tykke)lag. VC17 er meget tynt. Så ved å skrape en lite område bør det kunne avsløres om det er det er coppercoat eller noe annet feks. VC17. NB! Kopper er vel virkestoffet i de fleste bunnstoffer, så ammoniakk testen vil vel "slå ut" på de fleste typer. Men ikke nødvendigvis en dårlig ide.. Sitér dette innlegget Link to post
Bikkeren Svart 23.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2021 Takk for tips Bjørkski. Ser at VC17 gir en glatt overflate, noe som stemmer veldig godt med overflaten som er kommet fram etter at sort bunnstoff er fjernet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.