Enzo Startet 24.September.2021 Link til dette innlegget Startet 24.September.2021 Jeg vurderer å kjøpe ny påhengsmotor, vi har elektrisk men tenker å i tillegg ha en 2takt av den lette sorten på rundt 25kilo. Det jeg har funnet er Mercury 2takt 9,9/Tohatsu 9,8 2takt/Nissan 9,8 2takt. Er det noen som kjenner til om disse eller noen av de kan være samme motor men bare med annet merke klistret på ? Tohatsu og Nissan ser ihvertfall veldig like ut. Noen som har erfaring med Nissan sin 9,8 ? Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 24.September.2021 Link til dette innlegget Svart 24.September.2021 Jeg har en mariner 9,9 2takt (samme som Mercury) som er gjort om til 15 av forhandler da den var ny. Kjøpte den nesten ubrukt for et par år siden. Veldig fornøyd! Starter lett, sviver fint og ikke minst sprek. Går som ei kule på vår 260cm RIB Jeg synes det var uvant med gir på rorkult (vrir en vei for fremover og andre veien for revers) men guttungen synes det er veldig greit. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 24.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2021 (redigert) Morten_L skrev 29 minutter siden: Jeg har en mariner 9,9 2takt (samme som Mercury) som er gjort om til 15 av forhandler da den var ny. Ok så mariner er det samme som Mercury men jeg klarer ikke å finne de nye noe sted, men kjekt å vite. Ang gir fram og tilbake på gassen så har vi det samme på den elektriske påhengeren vi har så det er vi vant til og det fungerer fint det Redigert 24.September.2021 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 24.September.2021 Link til dette innlegget Svart 24.September.2021 Er vel ikke solgt nye totaktere i denne størrelsen etter at de ble forbudt i 2007. Tohatsu og Nissan tror jeg også er like. Har selv Mercury, og den veier jo noe mer enn 25 kg. Tror det er ca 34. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 24.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2021 tilplan skrev 3 minutter siden: Er vel ikke solgt nye totaktere i denne størrelsen etter at de ble forbudt i 2007. Tohatsu og Nissan tror jeg også er like. Har selv Mercury, og den veier jo noe mer enn 25 kg. Tror det er ca 34. Burde kanskje sagt at jeg ikke har noen plan om å kjøpe i Norge Ser på denne https://budgetmarine.com/catalog/engines-outboards/outboards-parts-accessories/outboard-engines/outboard-eng-9-8hp-2strk-shortshft15/#product_description_tab Og denne https://www.islandwaterworld.com/nissan-outboard-motor-2-stroke-s-9-8-hp-ni10098 Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 24.September.2021 Link til dette innlegget Svart 24.September.2021 Enzo skrev for 3 timer siden: Ok så mariner er det samme som Mercury men jeg klarer ikke å finne de nye noe sted, men kjekt å vite. Ang gir fram og tilbake på gassen så har vi det samme på den elektriske påhengeren vi har så det er vi vant til og det fungerer fint det Fikk ikke med meg at du skulle kjøpe ny, aner ikke om det er likt på nye. Men på min 2005 eller ca deromkring 9,9 2takt er Mariner og Mercury prikk like med unntak av farge og logo. Enzo skrev for 3 timer siden: Burde kanskje sagt at jeg ikke har noen plan om å kjøpe i Norge Ser på denne https://budgetmarine.com/catalog/engines-outboards/outboards-parts-accessories/outboard-engines/outboard-eng-9-8hp-2strk-shortshft15/#product_description_tab Og denne https://www.islandwaterworld.com/nissan-outboard-motor-2-stroke-s-9-8-hp-ni10098 Spennende! Får du sendt eller skal du frakte selv hjem? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 24.September.2021 Link til dette innlegget Svart 24.September.2021 Tohatsu og Nissan er lik mener jeg. Tohatsu 9.8 er forøvrig en "legendarisk" motor. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Teerex Svart 24.September.2021 Link til dette innlegget Svart 24.September.2021 Tohatsu 8 og 9,8 er samme motor, men annen forgasser/innsug såvidt jeg husker. Tohatsu 8 er iallefall mere vanlig på bruktmarkedet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Enzo Svart 25.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2021 Morten_L skrev for 19 timer siden: Spennende! Får du sendt eller skal du frakte selv hjem? Jeg skal på langtur og kjøper den over disk selv Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 25.September.2021 Link til dette innlegget Svart 25.September.2021 Tohatsu 6, 8 og 9,8 er samme motoren. Har en vi har gjort om fra 6 til 9,8 hk. Skuffende liten forskjell på motoren. Men ellers har den gått i årevis med lite vedlikehold, starter alltid. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 1.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2021 Noen av de små 2-takterne til Mercury fra 2012 og frem til i dag er Tohatsu som produserer, men de har også de samme som var lik til mariner tidligere. Da referer jeg til 9.9/15hesteren på 34 kg, denne får du fortsatt som Mercury ute i verden. Det stemmer at det finnes en Mercury 9.8 to-takt men det er egentlig en Tohatsu. Mercury/Mariner 9.9/15 Tohatsu/NIssan 9.8 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.