Jump to content

Spørsmål om ruteskåret vs solid Divinycell og tykkelse

Guest Thostr

Recommended Posts

Vurderer å gjøre en litt større utbedring av fuktig kjerne i hyttetaket. Har halvannen uke på meg circa, før innerliner må opp og masten skal på.  Reparasjonen må gjøres fra innsiden om jeg skal gjøre den nå (og foretrekker det uansett pga redusert behov for finish-arbeid på dekk).

Jeg har målt balsa-kjernen til 12mm. Jeg har 10mm Divinycell-plater tilgjengelig. Disse er ikke ruteskåret. Bør jeg anskaffe 12mm ruteskåret kjernemateriale, eller vil det kunne funke selv å ruteskjære med en kniv nok til at jeg får tilstrekkelig bøyning mot det slakt kurvede hyttetaket det er snakk om? Og er det tullete å begynne med 10mm mot 12mm-kjerne? Tenkte jeg kunne støpe litt ekstra glassfiber på det tynne inner-'skinnet', og at fortykket epoksy antakelig vil bygge 1mm eller 2. 

Noen som har erfaringer og/eller meninger å dele?

3 hours ago, Havarita said:

Det burde gå bra.

Staver og mindre biter er lettere å lime opp. Store flak gir lett innesluttet luft oppunder dekk.

Husk limpress.

Overgang 12-10mm kan du sparkle ut før du støper under. Støping under opp kan være litt utfordrende.

Takk for svar! Ja, støping i taket er utfordrende. Jeg tenker å bruke epoxy fortykket med 'collodial silica' til peanuttsmør-konsistens. Den henger etter min erfaring svært godt. Og det er jo en stor fordel at Divinycell er så lett. Tenker videre å støtte opp med plater i tynn/fleksibel kryssfinér holdt oppe med lektre. Til avslutning tenker jeg å gjenbruke det gamle innerlaminatet og benytte samme metode med fortykket epoxy og kryssfinér-plate/lektre for å få trykk oppover nok til at jeg får epoxy-utskvis. 

Har lest et sted at man bør bruke samme kjernemateriale som man erstatter, ved reparasjon. Klarer ikke å finne referansen. Men klarer ikke å forstå hva som er motivasjonen bak dette. Vet du?

Redigert av Thostr (see edit history)
19 minutes ago, Eika said:

Grunnen til at man ofte prøver å bruke det samme, er at man bygger det opp til orginal stand, sånn at den følger fabrikkens spesifikasjoner

Men hva er fasinasjonen med epoxy på det forumet her ? Har du ikke en polyester båt? 

Ok, ja det er jo forståelig at man i mange tilfeller ønsker å bevare spesifikasjonene. Men tenker da at 'helsa' til båten blir bedre med Divinycell foran balsa her. Dog er vel balsa ofte lettere å få bra vedheft mot når man bruker polyester.

Joda båten min er opprinnelig kun i polyester, og så foretrekker jeg å bruke epoksy under vannlinjen og på enkelte steder som her hvor jeg ikke skal ha gelcoat. Hvorfor? Bedre / stort sett alltid uproblematisk vedheft, enklere å jobbe med synes jeg (lengre åpentid, lettere å mikse små kvanta, mindre sensitivt for temperaturendringer ved hedring), de fleste epoksy-produkter kan lagres lengre uten å forringes osv. Under vannlinjen så foretrekker jeg også epoksy fordi det er en uovertruffent bra vannbarriere.

Jeg hadde ikke hatt noe i mot å bruke polyester akkurat her, men har 10 kg epoksy stående fra tidligere reparasjoner.

Bruk epoxy om du er er mest fortrolig med det. Å bytte ut balsa mot divinycell er uproblematisk i en vær sammenheng. 

Å stemple opp platediwinycell er egentlig lettere enn rutet da den bør legges på krysfiner plate på 12 mm for å sikre kontakt. Jeg bruker lekter ned på dørken for å stemple i tillegg til finer remser.

Om du planlegger å lime opp igjen det innvendige laminatet med fortykket epoxy så går det fint men jeg ville laminert inn på det flaket for å opprettholde styrken.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

3 hours ago, Knude said:

Bruk epoxy om du er er mest fortrolig med det. Å bytte ut balsa mot divinycell er uproblematisk i en vær sammenheng. 

Å stemple opp platediwinycell er egentlig lettere enn rutet da den bør legges på krysfiner plate på 12 mm for å sikre kontakt. Jeg bruker lekter ned på dørken for å stemple i tillegg til finer remser.

Om du planlegger å lime opp igjen det innvendige laminatet med fortykket epoxy så går det fint men jeg ville laminert inn på det flaket for å opprettholde styrken.

Takk. Tror du 1cm-platen lar seg bøye 5cm over en lengde på circa 80cm? Lurer også på om jeg bør dele opp området (80x100cm) i flere mindre kutt og gjøre fiksen i flere omganger?

Når du sier "Ville laminert over det flaket", mener du da at du ville laminert over det gamle inner-laminatet eller erstattet det helt med ny laminering? Eller laminert over kantene?

o5OeRX3VUloC30nXzWP_jvWDmmGR4l-0tV5tOsWAiF1BVT-Hh0x1jVmgealkUDsmn-XCcEswtiYvAsWJK4k5ygM2-BACfjeJjkn9Dz9FT6jlKm4ic7ZuhN4RWCJBAOBcBGEEx1BD12uRhnWu7-kT2LsK8FujI54240ULeVqm3lf6WiuWnsEK0gJtRtyj2ehR7qI46W9MjZma0bIZeF5MwLGyrFHxNURbKYH5r7-fPVefuWQwl5-sP3ubRyYYuGlIMFGycT2oHf-ngTJOOZ7FsuzsffROoaITWjl64KJxaRW9kDsTS8GuB4w6p53EGd9p1I4_MXP3WKyO_iYq4I903rG6Pc3U4vlqdhTIeHPN-nWAJB7GqdPhNMMvsL9AbjgiqJQEij784BkJt7XT33DxW52PSYNh-Jeo7SYrxVykavW330Z_8D0whBzs14nLxJyWeZKn4MFo3GiDO9M2cYSZMd7v0tA_ZSVC0HJQlA9FJZF8hLVaeV6BecSy2Ix1qzQTFNWkvdsbvuyADMGLaqYlR3LyLyufGbOJqSMs_Tp14r4zQ86M9EpEWcB2DwFPUGZ3-7VcD4KVsP9DpwdiLON0JIsqHYWKdLCdTpC8pFAABpnwUGtvVQh1YgUMGkuDhVCZhAMwNAa_3C6wM3LsPWp0tkFxgeCydQrRGYjDYDvyCZHpqN0RAFHAlii89Ln6JMnNWoAHAr7VAII33pYhAPIT22tqfw=w713-h950-no?authuser=0

10 minutes ago, Knude said:

Strimle med csm der skjøten blir. Går fint med strimmeler på 15x 25 cm maks 2 lag 450 gr. Polyester er mer klebelig å fungerer fint med csm. Epoxy på tynn duk I taket er veldig vanskelig. 

7 minutes ago, Knude said:

Ikke noe problem med 5 cm bøy men om du noengang trenger å bøye diwintcell mye kan den spennes over noe,varmes med varme pistol å forhåndsbøyes. 

Ypperlig! 

Det er et ganske stort område, tenker jeg deler det opp i to eller tre deler så det blir lettere å jobbe med det.  

Er vel greit å gjøre det hele i én omgang også, altså laminere både kjerne og ytterlaminat samtidig? Vs å først lime kjerne og så deretter ta innerlaminat? 

Jeg hadde valgt å legge fortykket epoxy i taket med tannsparkel. Så stemplet opp kjærne . Latt det herde. Så på med ny epoxy  ,( bør være ganske tyktflytende)  Så opp med innerlaminatet. Det er lettest å få til om du legger det på ei plate som du stempler imot  . 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

22 minutes ago, Knude said:

Jeg hadde valgt å legge fortykket epoxy i taket med tannsparkel. Så stemplet opp kjærne . Latt det herde. Så på med ny epoxy  ,( bør være ganske tyktflytende)  Så opp med innerlaminatet. Det er lettest å få til om du legger det på ei plate som du stempler imot  . 

Nettopp. Var slik jeg tenkte å gjøre det først, så da går jeg for dette. Bra poeng med tannsparkel, det hadde jeg ikke tenkt på. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...