Jump to content

Råd om reparasjon av liten skade i skrog

Blouberg

Recommended Posts

Var uheldig (urutinert) når jeg tok opp båten. Tårnet på hengeren sto litt langt fram, så når jeg stoppet etter å ha dratt henger og båt opp rampa flyttet den seg litt fram, nok til å kjøre av bakre rulle. Resultatet var et sår rett ved bunnpropp.

Har kjøpt repsett, men lurer på om det at skaden er rett i underkant av bunnpropp kompliserer reparasjonen? Burde hele bunnproppen tas ut før jeg lapper skaden?

Skade-s.jpg

Redigert av Blouberg
Typo (see edit history)

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Gjorde som du anbefalte @Luske_Ludvig, fant også en gammel skade som bare var overmalt med bunnstoff. Skal stryke over litt gelcoat når epoksyen er herdet og pusset.

Takk for innspill!

/frode

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Olevine skrev for 7 timer siden:

Hvis du har reparert med epoksy, er det ikke noe poeng i å smøre på gelcoat etterpå. Epoksien tetter

godt nok og du skal vel smøre på bunnstoff?

Det er er jo godt nytt (: Trodde jeg måtte legge gelcoat over epoxy. Jeg skal legge bunnstoff ja, har vannslipt hele skroget under vannlinja og lagt på nytt bunnstoff i dag (bortsett fra på skadene)

Bør det primes der der det er epoxy?

Luske_Ludvig skrev for 7 timer siden:

Gelcoat (polyester) biter ikke på epoxy. ( Bare motsatt)

Hmm, i instruksjonene til repsettet stod at det skylle legges Gelcoat over epoxyen. 

Nå slipper jeg jo unna gelcoat uansett da (:

Er skaden over vannlinjen er gelcoat eller lakk et must selvfølgelig, ettersom epoxy degraderes når det eksponeres for UV-stråling. 

Men under vannlinjen skal det uansett på bunnstoff, så gelcoat/lakk kan skippes for UV-beskyttelsens og utseendes del. Og merk at primeren man påfører før bunnstoff, er epoxybasert. Dette fordi epoxy, i motsetning til polyester og gelcoat, er vanntett (absorberer ikke vann).

Og gelcoat fester til utherdet epoxy, om enn ikke like godt som på polyester. Den mekaniske bindingen er der, polyester har bare fordelen av kjemisk binding også. Merk at epoxy kan få en voksfilm utenpå, som gjør at ingenting fester ordentlig. Denne filmen skylles vekk med varmt vann ;)

Luske_Ludvig skrev On 26.9.2021 at 9.23:

Gelcoat (polyester) biter ikke på epoxy. ( Bare motsatt)

Joda, det går bra.

Catosan skrev On 27.9.2021 at 11.37:

Er skaden over vannlinjen er gelcoat eller lakk et must selvfølgelig, ettersom epoxy degraderes når det eksponeres for UV-stråling. 

Men under vannlinjen skal det uansett på bunnstoff, så gelcoat/lakk kan skippes for UV-beskyttelsens og utseendes del. Og merk at primeren man påfører før bunnstoff, er epoxybasert. Dette fordi epoxy, i motsetning til polyester og gelcoat, er vanntett (absorberer ikke vann).

Og gelcoat fester til utherdet epoxy, om enn ikke like godt som på polyester. Den mekaniske bindingen er der, polyester har bare fordelen av kjemisk binding også. Merk at epoxy kan få en voksfilm utenpå, som gjør at ingenting fester ordentlig. Denne filmen skylles vekk med varmt vann ;)

Epoxy er mer vanntett enn polyester, men het tett er det ikke. Mht voksfilm har jeg aldri opplevd eller sett det på epoxy (men normalt på topcoat/gelcoat filler). Uansett bør du acfette med aceton, slipe og så avfette igjen hcis du vil ha på topcoat til slutt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...