Blouberg Startet 24.September.2021 Link til dette innlegget Startet 24.September.2021 (redigert) Var uheldig (urutinert) når jeg tok opp båten. Tårnet på hengeren sto litt langt fram, så når jeg stoppet etter å ha dratt henger og båt opp rampa flyttet den seg litt fram, nok til å kjøre av bakre rulle. Resultatet var et sår rett ved bunnpropp. Har kjøpt repsett, men lurer på om det at skaden er rett i underkant av bunnpropp kompliserer reparasjonen? Burde hele bunnproppen tas ut før jeg lapper skaden? Redigert 24.September.2021 av Blouberg Typo (see edit history) Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Luske_Ludvig Svart 25.September.2021 Link til dette innlegget Svart 25.September.2021 Ville pillet bort løs gelcoat og fylt i ny. Dette er bare en skade. På tilårskomne båter er det ofte mange sånne skader. Pirke sparkle sparkle sparkle. Lurt å maskerer før man går i gang. Om det er løs gelcaoat bak proppen, må den bort. Sånn som jeg ser på bildet, kan den bare stå i. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 25.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2021 Gjorde som du anbefalte @Luske_Ludvig, fant også en gammel skade som bare var overmalt med bunnstoff. Skal stryke over litt gelcoat når epoksyen er herdet og pusset. Takk for innspill! /frode Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Olevine Svart 26.September.2021 Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 Hvis du har reparert med epoksy, er det ikke noe poeng i å smøre på gelcoat etterpå. Epoksien tetter godt nok og du skal vel smøre på bunnstoff? Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 26.September.2021 Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 Gelcoat (polyester) biter ikke på epoxy. ( Bare motsatt) Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 26.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 Olevine skrev for 7 timer siden: Hvis du har reparert med epoksy, er det ikke noe poeng i å smøre på gelcoat etterpå. Epoksien tetter godt nok og du skal vel smøre på bunnstoff? Det er er jo godt nytt (: Trodde jeg måtte legge gelcoat over epoxy. Jeg skal legge bunnstoff ja, har vannslipt hele skroget under vannlinja og lagt på nytt bunnstoff i dag (bortsett fra på skadene) Bør det primes der der det er epoxy? Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Blouberg Svart 26.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 Luske_Ludvig skrev for 7 timer siden: Gelcoat (polyester) biter ikke på epoxy. ( Bare motsatt) Hmm, i instruksjonene til repsettet stod at det skylle legges Gelcoat over epoxyen. Nå slipper jeg jo unna gelcoat uansett da (: Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Catosan Svart 27.September.2021 Link til dette innlegget Svart 27.September.2021 Er skaden over vannlinjen er gelcoat eller lakk et must selvfølgelig, ettersom epoxy degraderes når det eksponeres for UV-stråling. Men under vannlinjen skal det uansett på bunnstoff, så gelcoat/lakk kan skippes for UV-beskyttelsens og utseendes del. Og merk at primeren man påfører før bunnstoff, er epoxybasert. Dette fordi epoxy, i motsetning til polyester og gelcoat, er vanntett (absorberer ikke vann). Og gelcoat fester til utherdet epoxy, om enn ikke like godt som på polyester. Den mekaniske bindingen er der, polyester har bare fordelen av kjemisk binding også. Merk at epoxy kan få en voksfilm utenpå, som gjør at ingenting fester ordentlig. Denne filmen skylles vekk med varmt vann ;) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2021 Luske_Ludvig skrev On 26.9.2021 at 9.23: Gelcoat (polyester) biter ikke på epoxy. ( Bare motsatt) Joda, det går bra. Catosan skrev On 27.9.2021 at 11.37: Er skaden over vannlinjen er gelcoat eller lakk et must selvfølgelig, ettersom epoxy degraderes når det eksponeres for UV-stråling. Men under vannlinjen skal det uansett på bunnstoff, så gelcoat/lakk kan skippes for UV-beskyttelsens og utseendes del. Og merk at primeren man påfører før bunnstoff, er epoxybasert. Dette fordi epoxy, i motsetning til polyester og gelcoat, er vanntett (absorberer ikke vann). Og gelcoat fester til utherdet epoxy, om enn ikke like godt som på polyester. Den mekaniske bindingen er der, polyester har bare fordelen av kjemisk binding også. Merk at epoxy kan få en voksfilm utenpå, som gjør at ingenting fester ordentlig. Denne filmen skylles vekk med varmt vann ;) Epoxy er mer vanntett enn polyester, men het tett er det ikke. Mht voksfilm har jeg aldri opplevd eller sett det på epoxy (men normalt på topcoat/gelcoat filler). Uansett bør du acfette med aceton, slipe og så avfette igjen hcis du vil ha på topcoat til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.