kakespiser Startet 25.September.2021 Del på Facebook Startet 25.September.2021 I år skiftet jeg båt og dermed også motor. Jeg gikk fra Mercury Verado 225hk til Yamaha F350 350 hk. I dag skulle jeg flushe motoren med ferskvann for deretter å utføre det vanlige høstvedlikeholdet (olje, filter osv.) Jeg brukte "øreklokkene" jeg tidligere brukte på Mercury motoren, og der fungerte denne prosedyren fint. Har også gjort dette gjennom årenes løp på mindre motorer - men ikke så stor som 350. Etter å ha startet motoren ventet jeg på kontrollstrålen, som ikke kom - og avbrøt flushingen. Etter litt "googling" fikk jeg tips om at jeg burde tape innsuget ved bunnskruen til giroljen med gaffatape. Prøvde dette også, men fremdeles ingen kontrollstråle, så jeg avbrøt igjen. Jeg antar at motoren er såpass stor at den trenger mengder med vann - eller at den suger luft fra et sted. Jeg leste på noen amerikanske nettsider at det lønnet seg å flushe denne motoren i dunk med vann istedenfor med klokker - men jeg klarer ikke finne en eneste dunk som er stor nok til dette oppdraget med unntak av IBC containere - og det har jeg jo ikke plass til i bilen ;) Synes det virker rart at ikke motoren kan flushes med klokker, men så lenge jeg ikke får kontrollstrålen våger jeg ikke. Det er en hageslangetilkobling på siden av motoren rett på undersiden av lokket som er ment til "daglig" flushing uten at motoren går. Denne vil antageligvis ikke gi nok vann til impelleren om jeg starter. Jeg hadde en tanke om det ville fungere bedre om jeg koblet til vann på hageslangetilkoblingen oppe, samtidig som jeg setter vann på øreklokkene og starter motoren - men vil være sikker på at jeg ikke gjør denne prosedyren feil. Jeg vil jo få spylt igjennom motoren og samtidig varme den opp så det går lett å skifte oljene. Er det noen som vet hvordan dette kan løses på en såpass stor motor uten å bruke en enorm vannbeholder? Finner ikke noe om dette i manualen. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 25.September.2021 Del på Facebook Svart 25.September.2021 https://www.biltema.no/en-no/boat/boat-motor/boat-motor-care/pinion-sack/motor-flush-bag-68-l-2000040999 Sitér dette innlegget Link to post
kakespiser Svart 25.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2021 Takk. Den er vel akkurat stor nok, men ser det er snøring i toppen. For at jeg også skal kunne dekke de åpningene som er lengst opp på stammen (se bildet) er det helt i grenseland. Regner med det er viktig å dekke disse også med vann? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 25.September.2021 Del på Facebook Svart 25.September.2021 (redigert) Mht. de øverste åpningene: Normalt skal de være godt ute av vannet når man kjører i god plane-fart. De er dermed ikke kritiske for kjølingen sin del. Vannet skal optimalt ligge under flapsen som ligger over propellen når man kjører i plan. Redigert 25.September.2021 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kakespiser Svart 25.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2021 Ser forresten ut til at den kanskje egner seg best for drev. Får jo ikke bundet den opp på samme måte som på ett drev 🤔 Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 25.September.2021 Del på Facebook Svart 25.September.2021 Hvor lenge venter du på kontrollstrålen? Kommer det vann på siden av klokkene når motoren går? Synes det er meget merkelig at du ikke skal klare å mate denne motoren med en slange med mindre du har lite vanntrykk/mengde i slangen. Sitér dette innlegget Link to post
kakespiser Svart 25.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2021 (redigert) Takk for svar folkens. Ventet nærmere ett minutt. Klokkene sitter tett og fint på undervannshuset. Hvis det er slik du sier, Solseng, har jeg faktisk et alternativ til beholder som er billig og som passer akkurat. Trodde jeg måtte ha vann over de øverste hullene som jeg ringer rundt på bildet øverst. Tipper jeg ender opp med vann til rett under den flapsen slik at de hullene ligger uten vann. Om det er ok kan jeg jo forsøke med denne: https://www.megaflis.no/bad/dusj-badekar-og-tilbehor/badekar/badebalje-gra?gclid=Cj0KCQjwkbuKBhDRARIsAALysV7ufoa1MMmSug4p7AOQJJMkkCGtY_dZ3YscuLxuzK2bGiOEdh7MCc4aAs_OEALw_wcB Redigert 25.September.2021 av kakespiser (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 25.September.2021 Del på Facebook Svart 25.September.2021 Bygg en kasse av finer, kle platene med byggplast før du skrur de sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.September.2021 Del på Facebook Svart 25.September.2021 (redigert) I denne snutten bruker han kun enkeltsidig klokke, ser at du har den bedre klokka med dobbeltsidig vanntilførsel. Riktignok kun en 300 hk dette. Det "komiske" er jo at han ikke får noen kontrollstråle.... Men kanskje noen tips her https://www.thehulltruth.com/boating-forum/187309-yamaha-f350-pee-stream-while-flushing.html Redigert 25.September.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
steib Svart 26.September.2021 Del på Facebook Svart 26.September.2021 Hei! Klem fysisk på klokkene fra begge sider, for maksimalt trykk inn. Det får fart på impelleren. Det er ingen rasjonell grunn til at den klokka du har der ikke skal fungere for ferskvannskjøring av motoren din. Mvh Steinar Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 26.September.2021 Del på Facebook Svart 26.September.2021 steib skrev 11 minutter siden: Hei! Klem fysisk på klokkene fra begge sider, for maksimalt trykk inn. Det får fart på impelleren. Det er ingen rasjonell grunn til at den klokka du har der ikke skal fungere for ferskvannskjøring av motoren din. Mvh Steinar Støttes! Slet med samme problem på en Yamaha 200 nå i høst. Impeller sitter litt høyere enn vannintaket hvor klokkene sitter. Jeg måtte få en person til å klemme klokkene godt mot motoren for å «tvinge» vannet opp til impeller. Da kom strålen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 26.September.2021 Del på Facebook Svart 26.September.2021 Husk å kjøre til vannet blir 50-60 grader sånn at alt saltet inni motoren blir løst opp og termostatene åpner og alt saltet kommer seg ut av motoren da De som ferskvannskjører med kaldt vann, gjør dette uten at det hjelper så mye. Det jeg jobber er det 350 båter i opplag og alle kjøres halvtime-time i kar med varmt vann Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 26.September.2021 Del på Facebook Svart 26.September.2021 Min løsning på F150.... Sitér dette innlegget Link to post
steib Svart 26.September.2021 Del på Facebook Svart 26.September.2021 GVH1979 skrev 45 minutter siden: Støttes! Slet med samme problem på en Yamaha 200 nå i høst. Impeller sitter litt høyere enn vannintaket hvor klokkene sitter. Jeg måtte få en person til å klemme klokkene godt mot motoren for å «tvinge» vannet opp til impeller. Da kom strålen. Og, et ekstra triks mens du klemmer: Hvis det er mulig på den motoren, rus den kjapt opp et par ganger. Da er det «bankers» at dette går. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 26.September.2021 Del på Facebook Svart 26.September.2021 steib skrev for 2 timer siden: Og, et ekstra triks mens du klemmer: Hvis det er mulig på den motoren, rus den kjapt opp et par ganger. Da er det «bankers» at dette går. Jeg vil bare minne på at skal man ha noen til å holde på klokkene så bør propellen av (noe TS har gjort) pga av motoren bør kjøres med vann, ikke blod En annen sak, etter Youtube å bedømme, så virker det bare som at 10% av båteiere vet at man kan ruse motor uten å sette den i gir, men å ta av propellen vil jeg uansett anbefale hvis man har gode hjelpere i det området. ------ Forresten, et annet tips til TS: Bruk 3/4" hageslange, så kort som mulig. Yamaha liker mye vann som mange har erfart. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil A. D. Svart 26.September.2021 Del på Facebook Svart 26.September.2021 Hadde samme motor selv. Det er en egen slange løsning der du kombinerer klokker og en tilkobling som skrues inn på vanninntaket oppe på motoren. Ble vist på ett bilde lenger opp. Jeg ville ikke kjørt uten denne løsningen! Sitér dette innlegget Link to post
kakespiser Svart 26.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2021 Takk. Endte opp med denne baljen. Badebalje for voksne. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.September.2021 Del på Facebook Svart 26.September.2021 (redigert) Eika skrev for 6 timer siden: Husk å kjøre til vannet blir 50-60 grader sånn at alt saltet inni motoren blir løst opp og termostatene åpner og alt saltet kommer seg ut av motoren da De som ferskvannskjører med kaldt vann, gjør dette uten at det hjelper så mye. Det jeg jobber er det 350 båter i opplag og alle kjøres halvtime-time i kar med varmt vann Ferskvannskjørte min i går i ca 15 minutter, og 55-56 grader på motoren. Har aldri tenkt på å kjøre med varmt vann i slangen. Kan jo koble meg på varmtvann på kjøkkenkranen Eller en dertil egnet stamp/søppeldunk med varmtvann, som antagelig er mere energiøkonomisk. Får vurdere det når jeg skal bytte motorolja en dag. Hvor selger de mindre baljer? Den voksenutgaven på 200 liter er litt overkill til min 115 hk, men trenger 65 cm lengde/diameter oppe og 50-55 cm vanndybde for å være sikker. Redigert 26.September.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
PolarLi Svart 26.September.2021 Del på Facebook Svart 26.September.2021 Teerex skrev 31 minutter siden: Hvor selger de mindre baljer? Den voksenutgaven på 200 liter er litt overkill til min 115 hk, men trenger 65 cm lengde/diameter oppe og 50-55 cm vanndybde for å være sikker. Har fundert på akkurat det samme Men jeg tror at vanlige 200 liters plastfat akkurat går over undervannshuset på den størrelsen motorer hvis man sager de av på midten å bare klemmer de litt i sammen. Evt kan man bruke varmepistol og jekkreim en stund i forveien for å gjøre de litt oval. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 27.September.2021 Del på Facebook Svart 27.September.2021 Virker som om strålen kommer lettere om man ruser opp litt for å få fartt på maskineriet. ggelder alle motorene jeg har ferskvannskjørt med klokker Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hawthorne Svart 27.September.2021 Del på Facebook Svart 27.September.2021 Jeg vil legge til et nyttig og enkelt moment som mange kanskje glemmer: sjekk motortemperaturen. Det finnes på de fleste (alle?) instrumenter, og du ser der lett om motoren får nok kjøling. Tikker tempen forbi vanlig temperatur, skru opp vanntrykk eller avbryt for så sjekke om klokker/slange sitter rett. Du kan google deg frem til rett arbeidstempetatur, eller sjekke hvis du har båten på vannet enda. Sjekker du temp, slipper du alle bekymringer om kontrollstrålen er rett eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 23.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2021 Tenkte jeg skulle gjøre det skikkelig som det tipses om - å kjøre med varmt vann. Etter en liten stundt ble det godt og varmt og regner med at jeg fikk spylt skikkelig. Drevspyleposen fra Biltema fungerte helt fint, men litt plunder å få festet den skikkelig. Så bruk gjerne litt tid til å lage ett-eller-annet som støtter den opp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.