Jump to content

Fortøyd på utside av annens båt

Lillejan

Recommended Posts

Her en dag kom jeg til en populær gjestehavn og ble liggende på utsiden av en annen båt. Fikk forståelse av at båten skulle gå sent på kvelden eller neste morgen. Er ute av båten ca. 1,5t, da jeg kommer tilbake er båten forsvunnet og min ligger inntil kai. Godt fortøyd og alt i orden, men jeg lurer på hva jeg kan lære av en slik situasjon. Kunne sikkert kommunisert bedre med båten innafor og evt. lagt igjen telefonnummer, men dette ble avglemt i farta. Hvordan han fikk forhalt båten aner jeg ikke da det lå båter både foran og bak oss.

Tricky tema. Man påtar seg et ansvar med å røre andre sin fortøyning. 

Når man ligger utenpå, så er kotymen at båter kan dra og man har ansvar for å etterse egen båt.

Det gjelder det samme om man legger seg inderst og drar. Da kan andre legge seg på utsiden. Har selv opplevd å få en 40 foter på utsiden av min 25 foter mens jeg var borte. (Gikk helt fint)

Er seiler og er mye mer konfortabel med å ligge longs med andre seilbåter. Motorbåtfolk er erfaringsmessig noen litt mer varierende holding og kunnskaper longs. 

Tenker at når du legger deg utenpå, så sjekk knuter og tegn på kunnskapsmangel på den du legger deg utenpå. Ser knutene ut som ormebol, da bør varsellampene lyse. 

Lillejan skrev On 25.9.2021 at 23.15:

Fikk forståelse av at båten skulle gå sent på kvelden eller neste morgen. Er ute av båten ca. 1,5t, da jeg kommer tilbake er båten forsvunnet og min ligger inntil kai. Godt fortøyd og alt i orden, men jeg lurer på hva jeg kan lære av en slik situasjon. Kunne sikkert kommunisert bedre med båten innafor og evt. lagt igjen telefonnummer, men dette ble avglemt i farta.

Swingswong skrev for 17 timer siden:

Å legge seg utenpå uten å avtale med båten man legger seg utenpå er vel ganske teit. 

Det er vel det han konkluderer med selv også i første post?

Han hadde forståelse av at de skulle være lenger. Samtidig har ikke båten på innsiden kommunisert godt at de tenker å forhale så snart. (Hadde jeg ligget longside og jeg forventer å reise innen få timer så hadde jeg gitt beskjed til dem som ønsket å legge seg på utsiden.)

Så enten har de misforstått hverandre, eller noe akutt har skjedd.  

Læring av dette: Kommunisere bedre.  Si i klartekst hva man planlegger selv, spørre de andre hva de planlegger, og be om å få bekreftet avtalen. Samt legge igjen eget telefonnummer.

Noe mer?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Den viktigste lærdommen er vel å utveksle telefonnummer. Ellers så synes jeg jo at den du la deg utenpå løste dette greit da. Så lenge været er greit er jo ikke dette noen avansert manøver...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Indy skrev for 2 timer siden:

Svendborg i Danmark for vel en uke siden. Har på følelsen av at det er en del her på forumet som ikke hadde trivdes helt…

7531F0A7-856A-44E7-B59C-29A8B1C261FE.jpeg.ccd81e6cea77c74d9a08225132718fea.jpeg

Ja, det er vel en grunn til at endel av oss ikke oppsøker slike havner. Ville nok neppe defineres som en trivelig dag i båten for min del. Seilas av noe slag regner jeg med, eller er det generell mangel på havner der?
Ser for meg det hadde gått med endel båter der ved brann.

Gullfisk skrev for 1 time siden:

Ja, det er vel en grunn til at endel av oss ikke oppsøker slike havner. Ville nok neppe defineres som en trivelig dag i båten for min del. Seilas av noe slag regner jeg med, eller er det generell mangel på havner der?
Ser for meg det hadde gått med endel båter der ved brann.

For noen år siden blåste det plutselig opp til sterk kuling i Kattegat i månedskiftet juni/juli. Da ble jeg liggende på Anholt som nr 9 i rekka som bildet over. Alle som kom inn ble ivaretatt og alle fikk plass. Det er vel kun i Norge mange trekker fenderne inn i stedet for ut når det varsles uvær. Har man allergi mot fendere på begge sider av båten kan altså Danmark frarådes. Der ryddes det plass til alle når det er farlig å sende noen ut igjen.

TideRace skrev for 1 time siden:

For noen år siden blåste det plutselig opp til sterk kuling i Kattegat i månedskiftet juni/juli. Da ble jeg liggende på Anholt som nr 9 i rekka som bildet over. Alle som kom inn ble ivaretatt og alle fikk plass. Det er vel kun i Norge mange trekker fenderne inn i stedet for ut når det varsles uvær. Har man allergi mot fendere på begge sider av båten kan altså Danmark frarådes. Der ryddes det plass til alle når det er farlig å sende noen ut igjen.

Det skulle bare mangle at ikke man hjelper hverandre, når vær og situasjon tilsier det, det ser jeg som en selvfølge. I den Norske skjærgården finnes det som oftest et sted å gjemme seg, utenom fulle havner også, i motsetning til det meste av Danmark. Kanskje derfor det ikke er så vanlig med like fulle havner her. 

Steini skrev 52 minutter siden:

Eg pleier å lage til ein lapp med navn og mobil nr mitt som eg henger ein synlig plass på begge sider. Feks tapet på innsida av eit vindu.

Dette har vert veldig greit da folk lett kan få kontakt. Og det har kommet godt med fleire ganger :smiley:

Det er en veldig smart løsning. Har gjort det noen ganger, men glemmer det oftest. Skal lage et par laminerte lapper å ha liggende. 

Gullfisk skrev On 27.9.2021 at 15.38:

Ja, det er vel en grunn til at endel av oss ikke oppsøker slike havner. Ville nok neppe defineres som en trivelig dag i båten for min del.

Noen ganger er det lite prestisje i båtplassen, det er kun et trygt sted å legge båten når seilasen er over. Andre anledninger er båtplassen en hyttetomt, med ønske om fred og ro og fri utsikt til solnedgang.

Andre steder i Norge enn øst og sørlandet er det normalen å ligge longside. Har etter 20 år med båt på vestlandet aldri forstått eller opplevd at å ligge utenpå hverandre er et problem. Dialog er greit, men skulle noe uforutsett skje og båten innenfor flytter meg så er dette greit også tenker jeg.

vedlagt bilder fra Korssund og Bekkjarvik.

9A2EC543-78D6-405F-BEFB-8AFA87D13E8B.jpeg

23AB52EB-A253-4B2D-A2F9-8CCCB173CE3A.jpeg

21B14D33-456B-421E-BFE1-1C87E63C1CBA.jpeg

65E778E2-5009-4A9E-8CAA-AEB732FECB27.jpeg

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...