Jump to content

Skal en ha jord på 220v når det kun går til avfukter og ovner?

Roger og Olina

Recommended Posts

Høsten er her og båten skal fremdeles brukes flittig. Når jeg måler luftfuktigheten på morgenen bla inne i båten - så ligger den på 75-80. 

Så jeg har kjøpt meg en luftavfukter og når det begynner med kuldegrader, så vil jeg starte opp ett par ovner når den ligger i hjemmehavn.

Men som alt annet med denne båten når det gjelder det elektriske, så ville jeg sjekke opp den kontakten på båten som skal brukes til landstrøm. Dvs, jeg har kjøpt nytt fra DEFA til landstrøm for å lade. Har ikke hatt behov for noe annet frem til nå. Så jeg vil bruke den kontakten som er på bilde (etter å ha ryddet opp) som går til 220v kontaktene i båten.

Så spørsmålet er om jeg skal koble til jord heller ikke? @Hulda har du ett tips her?

Bildene er vel ett skrekkeksempel på hvordan det ikke skal være, så dette blir ordnet som sagt... Disse var tilknyttet generator, lader og 220v kontakter. dvs 3 stk 220v kabler. Godt jeg ikke har brukt den kontakten...

242848461_1485943461755721_770323624294888871_n.jpg

242930592_633802397602965_8961555215588862600_n.jpg

243178673_386872813150735_3019419896852684477_n.jpg

Hadde samme dilemmaet når jeg koblet opp den pakken der.

Endte opp med ikke å koble jord på boksen til båten. Altså at en holder jord båt og jord land separat.

Er variabelt hva folk her har gjort.

Hvis utstyret i båten er dobbeltisolert, så hjelper det godt på. Er ingen elektriker, så dette var et valg jeg gjorde og ikke ihht norm.

Bruker landstrøm hos meg til batterilader, avfukter, og lading av lykter og slikt. Ikke mer enn det hos meg.

Hulda skrev 33 minutter siden:

Og da blir det etter 'skjøteledningsprinsippet'. Kun landjord tilkoblet?

Ellers så skal landjord på faste anlegg være tilkoblet og sjøjord over 'sincsaver' for å hindre galvanisk tæring. 

Som skrevet over, jeg vet ikke hva pakka til DEFA inneholder.

Ok, som vanlig beskriver jeg ikke ting og tang godt nok. Ikke tenk på DEFA. Den ble koblet i våres og den er kun koblet til batteriladeren og varmtvannstanken. Men den kontakten som er vist på bilder, er koblet til alle 220v kontaktene i båten med unntak av DEFA systemet.

Så luftavfukteren og 2 panelovner er koblet til den kontakten som er vist på bilde, men ledningtjafset er nå ryddet opp i. Så det går en 220v kabel til DEFA og en 220v kabel til vist kontakt. DEFA og denne 220v kontakten har ingen forbindelse. :wink:

husky dane 85 skrev for 4 timer siden:

Da ska vera jord på samtlige kontakter/uttak i båten,kvifor ikkje bruka Defa systemet på kontaktane?då har du jordfeil bryter og sikringar på alt

Riktig.

Bruk Defa  landstrømspakke det er det eneste en har lov til å kople selv , ellers må en ha elektriker og samsvarserklæring.

brenner det i båten med det 220V anlegget vil forsikringen spare masse penger. 

Defa ledninger og Dobbeltisolert utstyr koplet til

her er innfeltdobbel 

https://bilxtra.no/stromuttak-dobbel-innf-inn-ut?gclid=Cj0KCQjwtMCKBhDAARIsAG-2Eu_mVA4yjQw4A_dF6jsGj70b_ysP8ZNu1Hgud0zRj8qDFMDLUKrb2dsaAltzEALw_wcB

Det er en dyr godkjent skjøteledning som  en kan ha tilkoplet uten "tilsyn".

Drar en om bord en  skjøteledning skal en ta den med når en forlater båten for kvelden.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev for 2 timer siden:

Hvr får de strømmen i fra? Snakke du om battetilader og vannbreder?

har du Defa landstrømspakke?

Hei Roger.

Det som jeg viste bilder av, er det originale landstrømsinntaket. Men jeg tok ikke sjansen på å bruke det fordi jeg så at det var flere kabler koblet til det og disse så ikke bra ut de som da gikk til varmtvannstanken og batteriladeren. 

Jeg kjøpte derfor DEFA for å koble til batteriladeren og varmtvannstanken.

Jeg hadde nok av saker å ta tak i så det enkleste var å kjøpe dette DEFA settet og være trygg på at batteriladeren og varmtvannstanken fikk landstrøm.

Så i dag skrudde jeg ut denne kontakten som vist på bilder. Fjernet alle kablene med unntak av de to som går til stikk kontaktene i båten.

Men kanskje jeg burde heller koble meg på DEFA og ta strøm derfra til avfukter og ovner. Men da må jeg bruke skjøtekabel for å nå ut til ovn og avfukter.  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...