JTB_ Startet 26.September.2021 Del på Facebook Startet 26.September.2021 (redigert) Dette er min første post her samtidig som jeg er helt ny med seilbåt og reparasjoner. Har forsøkt å finne løsninger (som det helt sikkert er!) på dette i forumet men har ikke klart det så langt. Tips og triks mottas med takk. Har kjøpt en -83 Albin Nova og oppdaget dette merket på dekk forut. Er det noen som har noen ide om hva som kan ha forårsaket dette? Hvordan får jeg utbedret dette så det kosmetisk ser bedre ut? Har sjekket i taket i fremre kabin men kan ikke se at det er noen form for gjennomgående fester eller annet som kan ha forårsaket dette. Hva gjør dere med generell kosmetisk behandling? Gammel båt så jeg forstår jo at noe må bare være som det er men liker å holde på med noe.. Dersom noen kan vise til tråder der dette allerede er besvart så blir jeg veldig takknemlig. Lærer meg sikkert ordlyden og kan finne frem selv. JTB Redigert 26.September.2021 av JTB_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.September.2021 Del på Facebook Svart 26.September.2021 Om du banker på skaden, det første bildet, hvordan er lyden i forhold til omkringliggende område ? Tenker da på delaminering, som gir en litt "blaut" lyd. Om det er " fast og fin" lyd, som områder uten skade, er sandwichkonstruksjonen ok. det kan komme fukt inn i distansemateriale som igjen gir delaminering. Kommer du til skaden fra innsiden? har vel sett folk som har borra hull og injisert epoxy ved delaminering som ikke er fuktig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.September.2021 Del på Facebook Svart 27.September.2021 Det kosmetiske er vel det siste du bør bekymre deg for her. Den mørke fargen indikerer fuktinntrengning, i så fall må området åpnes opp, tørkes ut og lamineres opp på ny. Vet du om det er noen form for sandwich i dekket her? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 27.September.2021 Del på Facebook Svart 27.September.2021 Her vil jeg tippe på at det er en altfor liten plate på undersiden, antagelig bare stoppskiver og det er ikke nok. Platen på undersiden bør være større enn skadeomfanget. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
joern-eo Svart 27.September.2021 Del på Facebook Svart 27.September.2021 Funderer litt på den runde skaden med "spiralsprekken". Ser ut som det er "kostemerker" i det mørke feltet. Forsøkt reparert med feil fargekode? Ser fro meg ut som det er en trykkskade / knusningsskade? Noe som har stått der / falt ned der. I så fall må du slipe godt ned og bygge opp med matte igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2021 Eureka skrev On 26.9.2021 at 23.30: har vel sett folk som har borra hull og injisert epoxy ved delaminering som ikke er fuktig. Det bør du i alle fall ikke gjøre uten å slipe ned til glassfiber og laminere over pluggene med epoxy. Hvis ikke sprekker det rundt epoxypluggen og du får enda mer vann inn og mer delaminering. det øverste bildet ser ut som en knusingskade fra noe kuleformert. Der andre er typiske sprekker i gelcoat pga belastning på festet. Så lenge glassfiberlaminat ikke er skadet trenger du egentlig ikke gjøre noe. Hvis du ønsker å fikse det av kosmetiske grunner er en metode å frese opp sprekkene med en dremmel og sparkle med gelcoatsparkel. Er laminatet skadet må du reparere skaden ved å slipe vekk skadet laminat, slipe en kon minst 1:10 tykkelse:bredde og laminere på nytt, det finnes mange videoer på nett. Sitér dette innlegget Link to post
JTB_ Svart 17.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2021 On 9/27/2021 at 10:49 AM, index said: Det kosmetiske er vel det siste du bør bekymre deg for her. Den mørke fargen indikerer fuktinntrengning, i så fall må området åpnes opp, tørkes ut og lamineres opp på ny. Vet du om det er noen form for sandwich i dekket her? Vet faktisk ikke. Jeg er helt ny på feltet og må undersøke hvert eneste sandkorn i Sahara føler jeg. Selger klarer ikke å svare på dette og mener det har skjedd ved forrige eier. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2021 Det er uansett en skade som må utbedres, og da gjør du det først og fikser det kosmetiske etterpå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JTB_ Svart 17.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2021 Takk for svar! Selger klarer ikke å svare på dette da han mener dette må ha skjedd ved forrige eier. Har ikke åpnet i taket i forpiggen så jeg vet faktisk ikke hva som er under. Det er i alle fall ingen lekkarsje å finne. Sitér dette innlegget Link to post
JTB_ Svart 17.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2021 1 minute ago, index said: Det er uansett en skade som må utbedres, og da gjør du det først og fikser det kosmetiske etterpå. Enig. Spørsmålet er om selger burde ha opplyst om dette. Dersom dette er greit å utføre selv så er den en ting. Dersom de "proffe" må til så er det muligens en helt annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2021 Selger burde opplyst ja, dette er en alvorlig skade. Om du gjør selv eller ei avhenger av risikobilde og kunnskapsnivå, profesjonelle tar nok en hel del tusen for en slik jobb. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eureka Svart 18.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2021 Alvorlig skade ? det vet jeg ikke om jeg er helt enig i…. båt fra -83. Er vel igrunn helt vanlig med noen roser og krakkelering her og der. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2021 Eureka skrev 13 minutter siden: Alvorlig skade ? det vet jeg ikke om jeg er helt enig i…. båt fra -83. Er vel igrunn helt vanlig med noen roser og krakkelering her og der. Den runde der vil jeg kalle en skade, ikke en rose. Den andre hadde jeg ikke bekymret meg like mye over. Men det enkleste er å bare fikse begge, så slipper man å tenke mer på det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JT_ Svart 18.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2021 Har sendt en henvendelse til to ulike verksted for en evaluering. Poster resultatet her. Takk for innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.