larole Startet 26.September.2021 Del på Facebook Startet 26.September.2021 Jeg har, som nesten alle andre båter på 30 fot, trimflaps montert akter. Jeg bruker dem mest i øvre posisjon, alstå at baugen til enhver tid er hevet så høyt som mulig. Og så er det selvsagt sidejusteringer slik at skuta ikke heller til en av sidene. Spørsmålet mitt er hva de egentlig ellers skal brukes til, eller er det kanskje ikke noe annet? Er det noen grunn til å senke baugen i feks rolig sjø? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 26.September.2021 Del på Facebook Svart 26.September.2021 I mange tilfeller kan de brukes til å bedre drivstofføkonomien. Det er bare å legge seg på ønsket turtall og prøve seg frem det så ser en på gps om det gir noe effekt Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 26.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2021 Ja, jeg har av en eller annen grunn alltid tenkt at jo mer baugen er ute av vannet, jo bedre er det. Men det er vel ikke helt riktig tenker jeg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 26.September.2021 Del på Facebook Svart 26.September.2021 Funker fint om du sikter på stjernene. Jeg liker å se litt foran båten. Sitér dette innlegget Link to post
Oggiwara'en Svart 27.September.2021 Del på Facebook Svart 27.September.2021 Hvordan en bruker trimflaps varierer fra båt til båt. Jeg har hekkaggregat med både motor i hekken, store vanntanker, varmtvann, flere batterier og dieseltank i båtens bakre tredjedel. Jeg planer/marsjer i 18-19 knop og må ha trimflapsene helt nede til jeg passerer 22-23 Knop for å ha en gunstig "angrepsvinkel" på sjøen. Letter litt tidligere i medsjø for å ikke grave meg ned. Har en strak aksling med motor omtrent i midten av båten, trenger en normalt ikke så mye utslag for å holde båten i plan da tyngdepunktet flyttes fremover. Men som andre har nevnt, sjekk farten med forskjellig innstilling på flapsene og du vil fort finne ut hva som er best og lønnsomt for din båt. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 27.September.2021 Del på Facebook Svart 27.September.2021 Drivstofføkonomi er en ting. Komfort ombord har også betydning. Generelt trimmer man ned baugen i motsjø. Du vil gjerne treffe bølgene med baugen, og ikke midtskips der båten er breiest. I følgende sjø trimmer man gjerne baugen opp, for å ikke dykke for langt ned i bølgedalen. Man kan også jobbe med hhv stb/bb trimflaps for å dempe rullebevegelser. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 27.September.2021 Del på Facebook Svart 27.September.2021 larole skrev for 19 timer siden: Ja, jeg har av en eller annen grunn alltid tenkt at jo mer baugen er ute av vannet, jo bedre er det. Men det er vel ikke helt riktig tenker jeg :-) Se på knopsmåleren hva som skjer når du legger båten flatere I halco'n min så går skiller det 5-7knop på 2500rpm hvis ikke jeg trimmer til -2 og flappser den litt ned i nesa og opp i ræva. Bruker kreftene på å skyve båten fremover istedefor oppover Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 27.September.2021 Del på Facebook Svart 27.September.2021 Havarita skrev for 7 timer siden: Drivstofføkonomi er en ting. Komfort ombord har også betydning. Generelt trimmer man ned baugen i motsjø. Du vil gjerne treffe bølgene med baugen, og ikke midtskips der båten er breiest. Minste båten min er en With Vital på 15 fot, og der synes jeg det ofte er greit å få baugen litt opp om det er endel motsjø fordi ellers så dukker lett baugen nedi bølgene og vannet skyller over dekk og opp over frontruta og ned på setet der jeg sitter. SÅ da hender det at jeg velger en hastighet som ikke er så drivstofføkonomisk, men som løfter baugen uten å komme ordentlig opp i plan (som ville blitt for mye fart og slag). Men jeg har ikke trimflaps på noen av båtene mine, så jeg kan ikke justere på den måten. På minste har jeg ingen justeringsmulighet annet enn å flytte pinenn på motorbraketten (men det har jeg aldri gjort), eller å la motoren stå langt opp, som jeg kun bruker på grunt vann. Men på den største så har jeg elektrisk trim/tilt av motoren, så der kan jeg justere hvor mye baugen skal opp eller ned. Det er nyttig og ved å ta baugen litt opp så får jeg mer fart, men også mer pendling opp og ned, så da senker jeg baugen litt så den blir roligere og det blir mer presis styring. Greit å kunne finjustere slikt litt når farta passerer litt over 30 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.