Luna III Startet 26.September.2021 Link til dette innlegget Startet 26.September.2021 Som nevnt i tidligere tråd så er jeg nylig blitt eier av min første trebåt. Oppussingen går sin gang. Jeg har fått lastet ned utførlig instruksjonsbok til motoren, en Sabb G10. Jeg har bare ett spørsmål foreløpig. Det står at man før oppstart skal fylle 6 støt med olje i startoljerøret og så fylle ventilsmørekoppen med olje. Hvor mye skal det fylles? Til kanten av røret? Eller helt fullt? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.September.2021 Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 Fyll på så mye som mulig uten at det skvetter over kanten når motoren hopper og danser slik Sabber gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 27.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2021 Lazyjack skrev for 16 timer siden: Fyll på så mye som mulig uten at det skvetter over kanten når motoren hopper og danser slik Sabber gjør. Ok, men hvordan fungerer dette? Uten veke. Er det meningen at det skal sprute litt ned i røret ved vibrasjonen som er i motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 27.September.2021 Link til dette innlegget Svart 27.September.2021 (redigert) Midtrøret går rett ned på innsug ventilen så det som sprutes ned der havner i sylinderen og bidrar til bedre komp for lettere start. Du oppnår det samme ved å skru ut den store pluggen på forsiden av toppen og sprute 2-3 skvetter med olje kanna inn der før du skrur pluggen tilbake. Jeg gjorde det alltid slik og var i grunnen ikke klar over at midtrøret var for smøring ifm. start. Olje som ligger i koppen siger sakte ned på ventilene via rør med piperensere i (vekesmøring). Olja i koppen siger med samme hastighet enten motoren går eller ikke. Redigert 27.September.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.September.2021 Link til dette innlegget Svart 27.September.2021 Lazyjack skrev for 2 timer siden: Du oppnår det samme ved å skru ut den store pluggen på forsiden av toppen og sprute 2-3 skvetter med olje kanna inn der før du skrur pluggen tilbake. Denne pluggen er forøvrig til å feste startsigaretter i. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 27.September.2021 Link til dette innlegget Svart 27.September.2021 bellen skrev 1 time siden: Denne pluggen er forøvrig til å feste startsigaretter i. Det glemte jeg å si ja for jeg brukte aldri det. Avhengig av motorens stand tenker jeg at startsigaretter kanskje bare er nødvendig ved lave temperaturer (under 0?). Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 27.September.2021 Link til dette innlegget Svart 27.September.2021 jeg tente faktisk startsigarettene med lighter før jeg skrudde de fast. Visste ikke at kompresjonen antente dem. En gang åpnet jeg "noe greier", og fant et lite bål inne i motoren. Det er legendariske motorer!! Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 28.September.2021 Link til dette innlegget Svart 28.September.2021 Det går med startsigarett, sigarettsneip, fyrstikker. Er ikke kresen Sabben. Skal du sveive i gang, er det greit med startsigg, når du nærmer deg -10. El start har vel gjerne elektrisk gløding, samme plass. Søler du litt i sylindersmøringen på tomgang, øker turtallet gjerne litt av det ekstra drivstoffet. Jeg har som guttunge faktisk startet 10hk baklengs, da jeg ikke var sterk nok til å få fart på svinghjulet, og den banket igang rett før topp. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 28.September.2021 Link til dette innlegget Svart 28.September.2021 Gullfisk skrev 1 time siden: Jeg har som guttunge faktisk startet 10hk baklengs, da jeg ikke var sterk nok til å få fart på svinghjulet, og den banket igang rett før topp. Det er ikke mulig da dette er en 4-takter. Du fikk helt sikkert startrekyl når motoren tente, slik at den gjekk litt tilbake, men den begynte ikke å gå baklengs. Mulig du åpnet opp igjen "ventilløfteren" slik at motoren dreiet flere omdreininger før den stoppet igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 28.September.2021 Link til dette innlegget Svart 28.September.2021 bellen skrev 1 time siden: Det er ikke mulig da dette er en 4-takter. Du fikk helt sikkert startrekyl når motoren tente, slik at den gjekk litt tilbake, men den begynte ikke å gå baklengs. Mulig du åpnet opp igjen "ventilløfteren" slik at motoren dreiet flere omdreininger før den stoppet igjen. Nå var ikke jeg så gammel, men det var forklaringen. Den gikk ikke godt, og puffet og røyk i motorkassa, og svinghjul gikk feil vei. Ble stoppet på ventilløfteren, og startet igjen på normalt vis. Ikke klart det hverken før eller siden. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 28.September.2021 Link til dette innlegget Svart 28.September.2021 Semidiesel går jo like fint begge veier men 4-takt kan i prinsippet kun gå en vei. Men at den kan ha slått tilbake og gått noen runder på olje i sylinderen før den ga seg kan jo tenkes. Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 28.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2021 (redigert) Takk for mange oppklarende svar. Min Sabb er faktisk utstyrt med selvstarter også, men jeg finner ingen glødeplugg på den. Kommer ikke til å bruke den ved så lave temperaturer heller, så det er nok ikke nødvendig. Jeg har ikke hatt den i gang siden selger/forrige eier startet den opp for meg. Dette fordi jeg har forstått at det ikke lurt å starte den før båten er på vannet og har trutnet. Men hvordan stoppes den? Med å slå gassen/regulatorhåndtaket til laveste posisjon, eller med ventilløfteren? Redigert 28.September.2021 av Luna III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 28.September.2021 Link til dette innlegget Svart 28.September.2021 Den stopper vanligvis ved å slå "gassen" helt ned. Gjør den ikke det så kan du alltids gi den nådestøtet med dekompresjonshendelen ? Jeg har ikke vært borti noen Sabb G med elektrisk gløding men ser det hevdes at det finnes. Lykke til ? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 28.September.2021 Link til dette innlegget Svart 28.September.2021 Om ikke motoren stopper på gasshendelen, så kan en presse ned hendelen på regulatoren, da skal den stoppe. Jo, det finnes glødeplugger som du bytter ut med sigarettholderen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.