Jump to content

Hvor mye olje i ventilsmørekoppen på Sabb G10?

Luna III

Recommended Posts

Som nevnt i tidligere tråd så er jeg nylig blitt eier av min første trebåt. Oppussingen går sin gang. Jeg har fått lastet ned utførlig instruksjonsbok til motoren, en Sabb G10. Jeg har bare ett spørsmål foreløpig. Det står at man før oppstart skal fylle 6 støt med olje i startoljerøret og så fylle ventilsmørekoppen med olje. Hvor mye skal det fylles? Til kanten av røret? Eller helt fullt?

Lazyjack skrev for 16 timer siden:

Fyll på så mye som mulig uten at det skvetter over kanten når motoren hopper og danser slik Sabber gjør. 

Ok, men hvordan fungerer dette? Uten veke. Er det meningen at det skal sprute litt ned i røret ved vibrasjonen som er i motoren?

Midtrøret går rett ned på innsug ventilen så det som sprutes ned der havner i sylinderen og bidrar til bedre komp for lettere start. Du oppnår det samme ved å skru ut den store pluggen på forsiden av toppen og sprute 2-3 skvetter med olje kanna inn der før du skrur pluggen tilbake. Jeg gjorde det alltid slik og var i grunnen ikke klar over at midtrøret var for smøring ifm. start. 

Olje som ligger i koppen siger sakte ned på ventilene via rør med piperensere i (vekesmøring). Olja i koppen siger med samme hastighet enten motoren går eller ikke. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Det går med startsigarett, sigarettsneip, fyrstikker. Er ikke kresen Sabben. Skal du sveive i gang, er det greit med startsigg, når du nærmer deg -10. El start har vel gjerne elektrisk gløding, samme plass. Søler du litt i sylindersmøringen på tomgang, øker turtallet gjerne litt av det ekstra drivstoffet.

Jeg har som guttunge faktisk startet 10hk baklengs, da jeg ikke var sterk nok til å få fart på svinghjulet, og den banket igang rett før topp.

Gullfisk skrev 1 time siden:

Jeg har som guttunge faktisk startet 10hk baklengs, da jeg ikke var sterk nok til å få fart på svinghjulet, og den banket igang rett før topp.

Det er ikke mulig da dette er en 4-takter. Du fikk helt sikkert startrekyl når motoren tente, slik at den gjekk litt tilbake, men den begynte ikke å gå baklengs. Mulig du åpnet opp igjen "ventilløfteren" slik at motoren dreiet flere omdreininger før den stoppet igjen.

bellen skrev 1 time siden:

Det er ikke mulig da dette er en 4-takter. Du fikk helt sikkert startrekyl når motoren tente, slik at den gjekk litt tilbake, men den begynte ikke å gå baklengs. Mulig du åpnet opp igjen "ventilløfteren" slik at motoren dreiet flere omdreininger før den stoppet igjen.

Nå var ikke jeg så gammel, men det var forklaringen. Den gikk ikke godt, og puffet og røyk i motorkassa, og svinghjul gikk feil vei. Ble stoppet på ventilløfteren, og startet igjen på normalt vis. Ikke klart det hverken før eller siden. 

Takk for mange oppklarende svar. Min Sabb er faktisk utstyrt med selvstarter også, men jeg finner ingen glødeplugg på den. Kommer ikke til å bruke den ved så lave temperaturer heller, så det er nok ikke nødvendig. Jeg har ikke hatt den i gang siden selger/forrige eier startet den opp for meg. Dette fordi jeg har forstått at det ikke lurt å starte den før båten er på vannet og har trutnet. Men hvordan stoppes den? Med å slå gassen/regulatorhåndtaket til laveste posisjon, eller med ventilløfteren?

Redigert av Luna III (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...