Jump to content

Gå båt Bergen - Oslo, hvor krevende er det egentlig?

Rs2-GTi

Recommended Posts

Det dukker oftere opp gode priser på båter i Bergensområdet enn i Oslofjorden - det er i alle fall et bilde jeg har dannet meg over de siste årene med Finn-drømming. Hvordan er det egentlig å gå båt Bergen - Oslo? Det vil være snakk om en båt 25-30 fot og i prisklassen 50-150.000 mest sannsynlig, så det vil jo være noe som har noen år på baken. Har aldri før gått med båt i Sør-Norge, men har hatt båt i Nord-Norge i noen år. Har skjønt det sånn at det er et litt krevende strekke i området rundt Jæren, og jeg har lest andre tråder på dette, men rådene er jo ofte gitt med utgangspunkt i helt andre båter enn det jeg ser på, enten seilbåt etter 30+ fot motorbåter. 

Sitter litt med følelsen av at det er en grunn til at ikke flere gjør denne reisen, og at man heller kan legge transportkostnadene i en litt dyrere båt i Oslofjorden. Eller? Vil kunne bruke lang tid og reise når som helst, og tanken er ikke å gjøre noe sånt før det blir vår uansett. Og ja, jeg vet alt er mulig i rett vær uansett båt, barer er ute etter noen generelle råd på temaet. 

Ikke noe problem og gå den strekkningen med noen båt hvist bare været er bra. Det er jo noen strekk som er lit mere krevende en andre men vist du har god tid og ligger klar når været er rett så er det ikke noe problem. Strekket fra tanager til Egersund er vel det lengst stykke som krever utaskjers seilas, fra Egersund til Farsund er også et gått stykke men her fins det muligheter og komme seg inn i le for været hvis ønskelig, du kan også ta båt trekket over listeid så da slipper du og runde lista. Fra Farsund og østover kan du stort sett kjøre innaskjers helt til Oslo untatt noen små strekk.

Har kjøpt båt i Bergen, tatt hjem med båtfrakt. Valget ble tatt pga båtens alder og fart. Neste båt ble kjøpt i Stavanger, og gått hjem selv. Vil tro at største utfordring for de fleste, er å ha tid til å vente på været. Og så kan det jo være utfordring med teknisk, spesielt om båten er av eldre årgang. 

Jeg tw

Raymond Engmark skrev for 11 timer siden:

men rådene er jo ofte gitt med utgangspunkt i helt andre båter enn det jeg ser på, enten seilbåt etter 30+ fot motorbåter. 

Grunnen til dette er nok at det er vanligere og frakte slike båter vannveien.

Båten du beskriver (25-30) er nok vesentlig billigere å frakte med lastebil enn 30+ båter, slik at gevinsten med å ta vannveien blir mindre/borte. Det går jo tross alt endel drivstoff på en slik tur.

Når det er sagt, så er jo dette en gyllen anledning til å få oppleve vestlandet/sørlandet med båt.

Jeg planlegger selv å bytte båt om 3-4 år, og ser det nærmest som en fordel om båten må hentes fra vest en plass. 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev 2 minutter siden:

Båten du beskriver (25-30) er nok vesentlig billigere å frakte med lastebil enn 30+ båter, slik at gevinsten med å ta vannveien blir mindre/borte. Det går jo tross alt endel drivstoff på en slik tur.

Jeg tenker at med en båt som kan transporteres på lastebil er det litt sånn hipp som happ om man går selv eller får den transportert. Kostnad for reise for to mann, diesel etc for hele reisen, havneavgifter etc blir neppe billigere enn biltransporten. På den annen side, om du finner tilsvarende båt i Oslofjorden som er 20-25.000,- dyrere, så går det vel opp i opp med transportkost....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

En av de største risikoen på en hentetur er den tekniske tilstanden til båten. Er tankene fulle av dritt, filtrene tette, impellere morkne osv. så kan henteturen med helt ukjent båt av eldre årgang bli rene marerittet.

Det er iallefall en absolutt fordel at selger har brukt båten nylig til en skikkelig tur med overnatting og litt lengre kjøring i marsjfart i forkant slik at det er kjent at alle vitale funksjoner fungerer som antatt uten problemer. Man kan jo avtale å treffes på halvveien for overtakelse eller så.

Ingen problem om det er rimelig fint vær. Normalt sett er det Sletta nord for Haugesund, Jæren og Lista som kan by på problemer i dårlig vær. Når det er sagt, er det flere små havner en kan stikke innom om det røyner på nedover Jæren, men ofte med trange/skumle innløp i dårlig vær og lite med gjesteplasser. Men har du tid og tar hensyn til vær og ving, er en slik tur en flott måte å bli kjent med både kysten og båten.

Chiefengineer skrev for 12 timer siden:

Strekningen er ikke krevende i det hele tatt med ørlite grann navigasjonskunnskaper, oppdaterte kart og en båt du kan stole på. Men været kan være krevende. Det er X-faktoren.

Været er i og for seg forutsigbart nok. Det blåser stort sett det som er meldt (følger man Windy så ser man på vindkast, ikke vind). Det uvante er sjøen, som er betydelig mer krapp enn vi østlendinger er vant til fra Skagerak. Det er mer strøm og kortere bølgefrekvens, noe som sliter mer på båt og mannskap. Og har du liten motor blir fort SOG lav og da blir strekkene drøye. Derfor er strøm- og bølgevarsel viktig å følge med på. 

Det ligner mer på Nordsjøen enn Skagerak synes jeg. Fra Bergen til Haugesund er det stort sett innaskjærs (bortsett fra Sletta som er et kort strekke), men fra Haugesund til Lindesnes er det få havner å søke inn i og det er ikke noen indre leder man kan søke til. Så strekkene blir lange og man er da eksponert mer for krevende vær. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Bitteliten skrev 33 minutter siden:

men fra Haugesund til Lindesnes er det få havner å søke inn i og det er ikke noen indre leder man kan søke til. Så strekkene blir lange og man er da eksponert mer for krevende vær. 

Regner med du mener fra Tananger til Lindesnes. Det er endel havner mellom Haugesund og Tananger å søke ly i.

Ja. Egentlig fra Skudeneshavn sør på Karmøy tenker jeg. Mulig øyene mellom Karmøy og Tananger gir litt ly, vi gikk utenfor disse.

trådstarter skriver ikke noe om hva slags båt, bare størrelsen. Er det en saktegående båt på 25-30 fot så er jeg skeptisk til tiden det vil ta, sett ilys av tiden man er eksponert for mulig dårlig vær og det er langt mellom havnene. 

vi er utstyrt for å seile mange døgn sammenhengende  på havet, og har god trening i det. Strekket fra Tananger til Lindesnes er både kjedelig og krevende, og tar såpass mye tid at neste gang vi skal til Vestlandet kan det godt være vi tar et slag bortom Shetland i stedet. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Chiefengineer skrev for 14 timer siden:

En av de største risikoen på en hentetur er den tekniske tilstanden til båten. Er tankene fulle av dritt, filtrene tette, impellere morkne osv. så kan henteturen med helt ukjent båt av eldre årgang bli rene marerittet.

Det er iallefall en absolutt fordel at selger har brukt båten nylig til en skikkelig tur med overnatting og litt lengre kjøring i marsjfart i forkant slik at det er kjent at alle vitale funksjoner fungerer som antatt uten problemer. Man kan jo avtale å treffes på halvveien for overtakelse eller så.

Det er akkurat det som jeg også har som største problem. Har eid mye forskjellig motorisert oppigjennom årene, og noen ganger kjenner ikke eier båten overhodet, andre ganger vil han bare ikke kjenne den - men resultatet er at selv om man går grundig over det man kjøper, så er det nesten umulig å gardere seg mot ting som kan skje som følge av tidligere dårlig vedlikehold eller service. Selv i fint vær så kan tiden renne fort ved havari på fremdrift. Hadde det vært en 30+ fot båt til 500k+, så er oddsen for god vedlikehold på en dyr gjenstand ganske mye bedre enn vedlikeholdet på noe til 100.000 som er 30-40 år gammelt. Det er liksom det som holder meg mest tilbake - jeg kunne fint satt av 3 uker til turen nemlig, og kan fint vente på fint vær mens man ser kysten. 

Bodehode skrev 31 minutter siden:

Uten at jeg har erfaring fra nevnte havstrekk! Forutsetningene dine/erfaring har mye å si!

Det er stor forskjell på å daffe rundt i Oslofjorden med en snekke eller krysse Vestfjorden med en Scand Formula…

Hehe, jo takk. Endte opp med at jeg var over i vinter i en Paragon 31, og fikk meg en skikkelig aha opplevelse i Moskenesstraumen, gikk fra flatt hav til 6 meter bølger på noen hundre meter. Konkluderte etter en tur Lofoten rundt i den at en 21-foter i Lofoten er neppe noen fantastisk ide, man går jo alltid uttaskjærs der oppe, og problemet der er jo at blåser det opp, så kommer man seg ikke av flekken - og det kan jo skje på kort varsel i Vestfjorden - og er man litt uheldig, så er det fort gjort at båten må ligge igjen i ukesvis før man får den hjem igjen. Ble i stede en tur fra Bodø til Svartisen, var en fint tur det også :) Gikk veldig fint, hadde tenkt en tur til Onøya i sommer, men ble aldri tid til en sommerferie. 

Raymond Engmark skrev for 8 timer siden:

Det er akkurat det som jeg også har som største problem. Har eid mye forskjellig motorisert oppigjennom årene, og noen ganger kjenner ikke eier båten overhodet, andre ganger vil han bare ikke kjenne den - men resultatet er at selv om man går grundig over det man kjøper, så er det nesten umulig å gardere seg mot ting som kan skje som følge av tidligere dårlig vedlikehold eller service. Selv i fint vær så kan tiden renne fort ved havari på fremdrift. Hadde det vært en 30+ fot båt til 500k+, så er oddsen for god vedlikehold på en dyr gjenstand ganske mye bedre enn vedlikeholdet på noe til 100.000 som er 30-40 år gammelt. Det er liksom det som holder meg mest tilbake - jeg kunne fint satt av 3 uker til turen nemlig, og kan fint vente på fint vær mens man ser kysten. 

Det var en av årsakene til at den første båten min fra Vestlandet gikk med båtfrakt. Om du har mulighet til å bruke tid på å gå over og evt skifte deler i drivstoffsystem, slanger og gjennomføringer, eksos system, kjølesystem, ror og drilinje, før avreise, så vet du jo litt mere hva du går med. Jeg gikk over alt dette i løpet av vinteren, og fant endel som gjorde at jeg var glad jeg ikke gikk selv, men den var jo da ca 25 år gammel, og marsjfart opptil 9kn. Den jeg har nå, var snaut 10år, og marsjfart ca 20kn og gikk fint selv. Nå skal det sies at når jeg solgte den første, var den 40år, og gikk fra Oslofjorden til Koster, utaskjærs i 14m/s på natten i September, og videre derfra en snau uke til sin nye hjemmehavn, så er jo litt forskjell på hva man synes er greit. Nå var den vesentlig bedre stand som 40+ enn som 25 åring også da. 

Som andre sier her, det er været og utstyret, og egen erfaring/risikovurdering, det kommer an på. Strekket i seg selv, er jo greit. 

Gullfisk skrev for 1 time siden:

Det var en av årsakene til at den første båten min fra Vestlandet gikk med båtfrakt. Om du har mulighet til å bruke tid på å gå over og evt skifte deler i drivstoffsystem, slanger og gjennomføringer, eksos system, kjølesystem, ror og drilinje, før avreise, så vet du jo litt mere hva du går med. Jeg gikk over alt dette i løpet av vinteren, og fant endel som gjorde at jeg var glad jeg ikke gikk selv, men den var jo da ca 25 år gammel, og marsjfart opptil 9kn. Den jeg har nå, var snaut 10år, og marsjfart ca 20kn og gikk fint selv. Nå skal det sies at når jeg solgte den første, var den 40år, og gikk fra Oslofjorden til Koster, utaskjærs i 14m/s på natten i September, og videre derfra en snau uke til sin nye hjemmehavn, så er jo litt forskjell på hva man synes er greit. Nå var den vesentlig bedre stand som 40+ enn som 25 åring også da. 

Som andre sier her, det er været og utstyret, og egen erfaring/risikovurdering, det kommer an på. Strekket i seg selv, er jo greit. 

Ikke for å kuppe tråden, men hvilke selskap tilbyr båtfrakt og hvordan ligger de prismessig? Jeg skal muligens ha fraktet båt motsatt vei av ts.

Stavanger til Drøbak for mange år siden. Marsjfart 20-25 knop. Burde ta ca 12 timer, men det ble 7 døgn.

Startet med nydelig vær, men så blåste det på. Utenfor Jæren fikk vi besøk av redningshelikopteret, som tok et par runder. Vi var ikke i fare. På det verste hadde vi 8-9 meter bølger. Brukte 12 timer til Egersund.

Der var det helt blikkstille, så det var godt men rast. Vi kom hjem i god behold.:easter:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...