Jump to content

Løst bunnstoff

Janbirger

Recommended Posts

Er det bunnstoff for aluminiumsbåt som er påført? For meg kan det se ut som om det er brukt vanlig kopperbasert stoff, uten primer under. I så fall kan båten være påført et alvorlig tæringsproblem...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
PolarLi skrev for 17 timer siden:

Har både grunning og bunnstoff løsnet, eller sitter grunningen igjen? Hvis det er bar aluminium kan det i verste fall være strømfeil. Hvordan ser forresten anodene ut?

Takk for svar sinkanode på båten er så og si oppspist. Grunning og bunnstoff er løsnet,hvis det i hele tatt har vært påført grunning.Hva forårsaker strøm feil på en ny båt?

Lunde14 skrev for 20 timer siden:

Det er ikke så lett og se på bildene hva som har sjedd, men en av forklaringene kan være at bunnstoffet har blit påført før herdeprosessen på primeren er ferdig og at det da har dannet gass mellom lagene som gjør at stoffet slipper.

Hvordan kan jeg finne ut om det er blitt på ført primer er denn farveløs.

index skrev for 9 timer siden:

Er det bunnstoff for aluminiumsbåt som er påført? For meg kan det se ut som om det er brukt vanlig kopperbasert stoff, uten primer under. I så fall kan båten være påført et alvorlig tæringsproblem...

Takk for svar eg sitter igjen med samme følelse etter å ha tatt med en båtkjyndig på befaring kan også opplyse om att sinkanode på båten er oppspist etter 6 mnd er det vanligt etter 6 mnd hvis alt er blitt gjort forskriftsmessig?

Ser ikke ut som det er brukt primer på den. Den er somregel grå. Hvis de har brukt kobberbassert bunnstoff så hadde jeg krevd ny båt, for nå er tæringa igang 

Det at sinkene forsvinner, kan være at noen andre i havna har el problemer eller bryggeanlegget i seg selv. Der jeg bodde før, måtte jeg bytte sinker hver 3-4mnd 

Nå for noen dager siden, tok vi opp båten til en kamerat. Da la vi merke til mye tæring på aluminiumen på motoren (sinkene var like fine), tideligere i som er så monterte vi nye rustfrie trimflaps men glemte å montere sink'r på disse som vi mistenker er problemet. 

Redigert av Guest (see edit history)
Janbirger skrev for 1 time siden:

Takk for svar sinkanode på båten er så og si oppspist. Grunning og bunnstoff er løsnet,hvis det i hele tatt har vært påført grunning.Hva forårsaker strøm feil på en ny båt?

Kan jo være strømfeil i havna eller i nabobåt. Hvordan anodeforbruket er på nabobåter ville jeg først finne ut, og spesiellt evt aluminiumsbåter i nærheten. Selv ville jeg vært ukomfortabel med noe særlig mer enn 30-50% tæring på anoder pr sesong. Strømfeil i båten kan jo komme av mange ting, men første bud på alubåter er å alltid slå av hovedstrømbryter når du ikke bruker båten. Forresten, du spurte om primer og den er vel nesten alltid grå eller hvit. Bare ta litt sandpapir å puss ned bunnstoffet der det sitter, eller ta en kniv å løft av laget der det er løst å se om det ligger et ganske tykt lag med primer under bunnstoffet. Hvis de har påført bunnstoff på bar alu er det jo skandale selv med rett type bunnstoff. Har de påført kobberstoff rett på alu, er skandalen ennå større...

Redigert av PolarLi (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...