Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

Båten min er litt videre midt på enn i hekken, men ikke mye.  Jeg tror at selv uten avrundet skrogform kan det ha en viss effekt, så lenge man har en relativt bred båt.  Man har en propell som står midt på båten og skaper en kraft bakover, og så har man tauet som presser et punkt langt ute på babord side fremover.  Det blir en viss rotasjonskraft av det.  Kommer vinden inn på skrå forfra og man får vridd båten opp mot vindøyet, så skjer ting plutselig raskt, som @mons påpeker over.  Er man godt forberedt kan man få en fordel av det, er man dårlig forberedt, så kan det gå ganske ille.  (Relatert, jeg hadde et tilfelle av tillegging med kraftig vind (og strøm) forfra som gikk veldig galt etter at Noen tok aktertrossa og festet den i brygga med svært kort taustykke - under normale omstendigheter foretrekker jeg å feste aktertrossa først og så bruke motor på å holde båten inntil kaia, men i dette tilfellet endte jeg opp med hekken mot kaia, pinlig).

Angående spring forran og forovergir - har man kort avstand mellom ror og propell (eller vridbare propeller elns), så kan man kanskje skyve hekken et stykke unna brygga.  Min båt har propellen langt unna roret, jeg får relativt lite sidekraft dersom jeg vrir roret helt over og gir mye gass.  Jeg er ganske sikker på at med min båt vil jeg få litt vinkel ut fra kaia, men det vil stoppe opp når baugen går parallellt med kaia (egentlig aner jeg ikke, har aldri prøvd).  Dersom jeg befinner meg på enden av en flytebrygge, har klar bane akterut, samt en medhjelper til å løsne fortøyningen, så er nok dette et godt triks - men ellers har jeg mine tvil på at det kan gi noe mening med min båt.  Annet enn hvis vinden kommer bakfra og litt på skrått, da kan man jo kanskje utnytte vinden ...

Det slår meg at jeg bør eksperimentere litt videre med tillegging og avgang, i stedet for bare å avfeie "det der vil ikke fungere med min båt".  Hm.  Båten er på land for vedlikehold frem til desember, sliter med båtabstinenser allerede :)

tobixen

tobixen

Båten min er litt videre midt på enn i hekken, men ikke mye.  Jeg tror at selv uten avrundet skrogform det kan ha en viss effekt, så lenge man har en relativt bred båt.  Man har en propell som står midt på båten og skaper en kraft bakover, og så har man tauet som presser et punkt langt ute på babord side fremover.  Det blir en viss rotasjonskraft av det.  Kommer vinden inn på skrå forfra og man får vridd båten opp mot vindøyet, så skjer ting plutselig raskt, som @mons påpeker over.  Er man godt forberedt kan man få en fordel av det, er man dårlig forberedt, så kan det gå ganske ille.  (Relatert, jeg hadde et tilfelle av tillegging med kraftig vind (og strøm) forfra som gikk veldig galt etter at Noen tok aktertrossa og festet den i brygga med svært kort taustykke - under normale omstendigheter foretrekker jeg å feste aktertrossa først og så bruke motor på å holde båten inntil kaia, men i dette tilfellet endte jeg opp med hekken mot kaia, pinlig).

Angående spring forran og forovergir - har man kort avstand mellom ror og propell (eller vridbare propeller elns), så kan man kanskje skyve hekken et stykke unna brygga.  Min båt har propellen langt unna roret, jeg får relativt lite sidekraft dersom jeg vrir roret helt over og gir mye gass.  Jeg er ganske sikker på at med min båt vil jeg få litt vinkel ut fra kaia, men det vil stoppe opp når baugen går parallellt med kaia (egentlig aner jeg ikke, har aldri prøvd).  Dersom jeg befinner meg på enden av en flytebrygge, har klar bane akterut, samt en medhjelper til å løsne fortøyningen, så er nok dette et godt triks - men ellers har jeg mine tvil på at det kan gi noe mening med min båt.  Annet enn hvis vinden kommer bakfra og litt på skrått, da kan man jo kanskje utnytte vinden ...

Det slår meg at jeg bør eksperimentere litt videre med tillegging og avgang, i stedet for bare å avfeie "det der vil ikke fungere med min båt".  Hm.  Båten er på land for vedlikehold frem til desember, sliter med båtabstinenser allerede :)

tobixen

tobixen

Båten min er litt videre midt på enn i hekken, men ikke mye.  Jeg tror at selv uten avrundet skrogform tror jeg at det kan ha en viss effekt, så lenge man har en relativt bred båt.  Man har en propell som står midt på båten og skaper en kraft bakover, og så har man tauet som presser et punkt langt ute på babord side fremover.  Det blir en viss rotasjonskraft av det.  Kommer vinden inn på skrå forfra og man får vridd båten opp mot vindøyet, så skjer ting plutselig raskt, som @mons påpeker over.  Er man godt forberedt kan man få en fordel av det, er man dårlig forberedt, så kan det gå ganske ille.  (Relatert, jeg hadde et tilfelle av tillegging med kraftig vind (og strøm) forfra som gikk veldig galt etter at Noen tok aktertrossa og festet den i brygga med svært kort taustykke - under normale omstendigheter foretrekker jeg å feste aktertrossa først og så bruke motor på å holde båten inntil kaia, men i dette tilfellet endte jeg opp med hekken mot kaia, pinlig).

tobixen

tobixen

Båten min er litt videre midt på enn i hekken, men ikke mye.  Jeg tror at selv uten avrundet skrogform tror jeg at det kan ha en viss effekt, så lenge man har en relativt bred båt.  Man har en propell som står midt på båten og skaper en kraft bakover, og så har man tauet som presser et punkt langt ute på babord side fremover.  Det blir en viss rotasjonskraft av det.  Kommer vinden inn på skrå forfra og man får vridd båten opp mot vindøyet, så skjer ting plutselig raskt, som @mons påpeker over.  Er man godt forberedt kan man få en fordel av det, er man dårlig forberedt, så kan det gå ganske ille.  (Relatert, jeg hadde et tilfelle av tillegging med kraftig vind (og strøm) forfra som gikk veldig galt etter at Noen tok aktertrossa og festet den i brygga med svært kort taustykke - under normale omstendigheter foretrekker jeg å feste aktertrossa først og så bruke motor på å holde båten inntil kaia, men i dette tilfellet endte jeg opp med hekken mot kaia, pinlig).

Angående spring forran og forovergir - har man kort avstand mellom ror og propell (eller vridbare propeller elns), så kan man kanskje skyve hekken et stykke unna brygga.  Jeg er ganske sikker på at med min båt vil jeg få litt vinkel ut fra kaia, men det vil stoppe opp når baugen går parallellt med kaia (egentlig aner jeg ikke, har aldri prøvd).  Dersom jeg befinner meg på enden av en flytebrygge, har klar bane akterut, samt en medhjelper til å løsne fortøyningen, så er nok dette et godt triks - men ellers har jeg mine tvil på at det kan gi noe mening med min båt.

• Create New...