Jump to content

Edit History

19 fot

19 fot

Havarita skrev for 1 time siden:

Om du trenger toppfarta akterover når du legger fra kai, er du nok i en situasjon hvor 'After bow spring' i skissen over virkelig er et godt alternativ :giggle::giggle:

 

Ellers har du rett i at virkningsgraden akterover er lavere enn forover. 

Men innenfor havnemanøver er det vanligvis tilgang til mer krefter enn du kan nyttiggjøre begge veier, og i den retningen du ønsker.

Sjelden man trenger toppfarta bakover når man går fra kai ja. Men en gang for ca 2 år siden overnattet jeg utafor Risør på utsida av en holme og det blåste opp brått, og uten at det var avtalt med yr først :-)

 

Da blåste det inn en smal passasje der jeg hadde båten og mens det gikk å snu der når det var vindstille ble det litt vrient med kraftig vind inn der. Så da låste jeg motoren så den ikke kunne vippes opp og gav full gass bakover mot vind og bølger med 30 hk på 15 fot og seig sakte utover mens vannet fra bølgene som traff akterspeilet skvettet opp og havnet på innsida av frontvinduet.

 

Her er noen som nyttiggjør seg av store krefter i begge retninger ved havnemanøvrering (ser litt dristig ut med tanke på fingrene til dama som fortøyer ved 3:55):

 

 

Det er jo ofte naturlig å tenke at man ikke trenger så mye krefter ved finmanøvrering, men det kommer jo bare an på hvor fort man skal finmanøvrere. Jeg har selv deltatt i og vunnet en konkurranse i ferdighetskjøring med bil hvor løypa bestod av slalom og noen trange passeringer og ble avsluttet med lukeparkering. En som kom forholdsvis nær min vinnertid tapte noe tid (og retning) pga at han spant da han med sin bakhjulsdrevne BMW skulle rygge i forbindelse med lukeparkeringa (konkurransen foregikk om sommeren, på asfalt). Selv om man ikke så ofte tenker over det så kan det altså være nyttig med firehjulstrekk (som jeg har) i forbindelse med lukeparkering om sommeren på bar asfalt.

 

Men er det trangt så tar jeg det jo om mulig rolig enten det er med bil eller båt. Jeg har jo ikek lyst til p havne i tråden for dem som kan fortelle om skrekkopplevelser ved vaierbrudd, så det er bedre å ta det rolig inn mot brygger enn å ha stor fart og basere alt på kraftig revers fungerer som det skal (som kan bli kraftig forover ved vaierbrudd). En bekjent fikk skader i baugen da vaieren løsnet og det å gi gass bakover for å bremse dermed ble til gass forover som bare økte farta.

19 fot

19 fot

Havarita skrev for 1 time siden:

Om du trenger toppfarta akterover når du legger fra kai, er du nok i en situasjon hvor 'After bow spring' i skissen over virkelig er et godt alternativ :giggle::giggle:

 

Ellers har du rett i at virkningsgraden akterover er lavere enn forover. 

Men innenfor havnemanøver er det vanligvis tilgang til mer krefter enn du kan nyttiggjøre begge veier, og i den retningen du ønsker.

Sjelden man trenger toppfarta bakover når man går fra kai ja. Men en gang for ca 2 år siden overnattet jeg utafor Risør på utsida av en holme og det blåste opp brått, og uten at det var avtalt med yr først :-)

 

Da blåste det inn en smal passasje der jeg hadde båten og mens det gikk å snu der når det var vindstille ble det litt vrient med kraftig vind inn der. Så da låste jeg motoren så den ikke kunne vippes opp og gav full gass bakover mot vind og bølger med 30 hk på 15 fot og seig sakte utover mens vannet fra bølgene som traff akterspeilet skvettet opp og havnet på innsida av frontvinduet.

 

Her er noen som nyttiggjør seg av store krefter i begge retninger ved havnemanøvrering (ser litt dristig ut med tanke på fingrene til dama som fortøyer ved 3:55):

 

 

Det er jo ofte naturlig å tenke at man ikke trenger så mye krefter ved finmanøvrering, men det kommer jo bare an på hvor fort man skal finmanøvrere. Jeg har selv deltatt i og vunnet en konkurranse i ferdighetskjøring med bil hvor løypa bestod av slalom og noen trange passeringer og ble avsluttet med lukeparkering. En som kom forholdsvis nær min vinnertid tapte noe tid (og retning) pga at han spant da han med sin bakhjulsdrevne BMW skulle rygge i forbindelse med lukeparkeringa (konkurransen foregikk om sommeren, på asfalt). Selv om man ikke så ofte tenker over det så kan det altså være nyttig med firehjulstrekk (som jeg har) i forbindelse med lukeparkering om sommeren på bar asfalt.

 

Men er det trangt så tar jeg det jo om mulig rolig enten det er med bil eller båt.

19 fot

19 fot

Havarita skrev 24 minutter siden:

Om du trenger toppfarta akterover når du legger fra kai, er du nok i en situasjon hvor 'After bow spring' i skissen over virkelig er et godt alternativ :giggle::giggle:

 

Ellers har du rett i at virkningsgraden akterover er lavere enn forover. 

Men innenfor havnemanøver er det vanligvis tilgang til mer krefter enn du kan nyttiggjøre begge veier, og i den retningen du ønsker.

Sjelden man trenger toppfarta bakover når man går fra kai ja. Men en gang for ca 2 år siden overnattet jeg utafor Risør på utsida av en holme og det blåste opp brått, og uten at det var avtalt med yr først :-)

 

Da blåste det inn en smal passasje der jeg hadde båten og mens det gikk å snu der når det var vindstille ble det litt vrient med kraftig vind inn der. Så da låste jeg motoren så den ikke kunne vippes opp og gav full gass bakover mot vind og bølger med 30 hk på 15 fot og seig sakte utover mens vannet fra bølgene som traff akterspeilet skvettet opp og havnet på innsida av frontvinduet.

 

Her er noen som nyttiggjør seg av store krefter ii begge retninger ved havnemanøvrering:

 

 

Det er jo ofte naturlig å tenke at man ikke trenger ås mye krefter ved finmanøvrering, men det kommer jo bare an på hvor fort man skal finmanøvrere. Jeg har selv deltatt i og vunnet en konkurranse i ferdighetskjøring med bil hvor løypa bestod av slalom og noen trange passeringer og ble avsluttet med lukeparkering. En som kom forholdsvis nær min vinnertid tapte noe tid (og retning) pga at han spant da han med sin bakhjulsdrevne BMW skulle rygge i forbindelse med lukeparkeringa (konkurransen foregikk om sommeren, på asfalt). Selv om man ikke så ofte tenker over det så kan det altså være nyttig med firehjulstrekk (som jeg har) i forbindelse med lukeparkering om sommeren på bar asfalt.

 

Men er det trangt så tar jeg det jo om mulig rolig enten det er med bil eller båt.



×
×
  • Create New...