Jump to content

Gå på spring fra brygge

Rookie_332

Recommended Posts

10 hours ago, 19 fot said:

En som kom forholdsvis nær min vinnertid tapte noe tid (og retning) pga at han spant da han med sin bakhjulsdrevne BMW skulle rygge i forbindelse med lukeparkeringa (konkurransen foregikk om sommeren, på asfalt). Selv om man ikke så ofte tenker over det så kan det altså være nyttig med firehjulstrekk (som jeg har) i forbindelse med lukeparkering om sommeren på bar asfalt.

I konkurransesituasjoner, kanskje, men jeg håper jo strengt tatt at du ikke har det så travelt med "allminnelige" lukeparkeringer at firehjulstrekk kommer til nytte på bar asfalt sommerstid :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

12 hours ago, 19 fot said:

Her er noen som nyttiggjør seg av store krefter i begge retninger ved havnemanøvrering (ser litt dristig ut med tanke på fingrene til dama som fortøyer ved 3:55):

Så har jeg kastet bort tid jeg egentlig skulle brukt på helt andre ting på å se videoen :-)  Den var strengt tatt mindre relevant for trådens tema enn hva jeg hadde håpet på.

Allikevel, det er unektelig nyttige ferdigheter å kunne gå raskt inn i en bås, har man nok fart så rekker ikke vinden ta så mye tak i båten ... allikevel, jeg tenker at den konkurransesituasjonen der har svært lite relevans til gjennomsnittlige norsk (gjeste)havnemanøvrering :-)

(fortøyning med påler er langt utenfor min komfortsone.  For det første er det ofte et usikkerhetsmoment om det er nok bredde mellom pålene for båten min, dernest må man helst være fem steder samtidig for å fikse alt av fortøyninger - det er ganske umulig når man har stor båt og er alene ombord.  Ringer for å kaste over pålene er kanksje noe man kunne vurdert å ta i bruk.  Det er ellers svært sjeldent at man bare kan gi full gass mot kaia og satse på at det er godt nok fendret, samt bare kaste tau over pålene uten å bry seg om taulengde/innstramming).

tobixen skrev for 8 timer siden:

I konkurransesituasjoner, kanskje, men jeg håper jo strengt tatt at du ikke har det så travelt med "allminnelige" lukeparkeringer at firehjulstrekk kommer til nytte på bar asfalt sommerstid :-)

Vanlige lukeparkeringer foregår i rolig tempo ja, så i trafikkens lukeparkeringer er det kun om vinteren firehjlstrekken er nyttig. Dyrere å komme borti biler enn sånne tynne markører som brukes i konkurranser. Tar det også pent og rolig når jeg manøvrerer tett ved andre båter.

Men uansett er det jo både nyttig og moro å teste litt presisjonskjøring med båt, enten det er i trange kanaler eller andre steder. Å komme seg bort til ting som flyter i vannet er jo også nyttig om man skulle ha behov for å plukke opp noe. Bare i sommer har jeg to ganger plukket opp caps fra sjøen for andre. Ene gangen var det en som hadde prøvd på det mange ganger, og de var to ombord, men det blåste og ar bølger så de klarte det ikke (båten deres var ikke så godt egnet for slikt med høyt fribord. Men jeg fikk kjørt bort til den capsen og plukket den opp og gitt den til eieren. Andre tilfellet var jeg først borte ved capsen og plukket den opp (venter man for lenge så kan det jo hende den synker) og da begynte de ombord i den båten å klappe som om det var en stor bragd å manøvrere bort til en caps så man får plukket den opp. Men det kan jo hende de som klappet ville hatt problemer med en slik manøver, for det er det forbausende mange som har. Selv må jeg i en båten gå bak førerstolen og har der ei rekke som går omtrent til beltet mitt som jeg må bøye meg over, men det går greit hvis jeg fikk rett kurs før jeg går bak stolen. På den misnte båten min er det enda enklere, der kan jeg sitte på førerplassen og ta høyrehånda ned i sjøen.

19 hours ago, 19 fot said:

Men uansett er det jo både nyttig og moro å teste litt presisjonskjøring med båt, enten det er i trange kanaler eller andre steder.

Absolutt.

Flytende staker er som hovedregel relativt harmløse (i allefall i Norge - har fra flere hold hørt rykter om at en polsk regattabåt sank etter å ha krasjet med en sjøstake i Tyskland) og som hovedregel kan man gå veldig nært (og ofte også på feil side) uten å gå på grunn, så jeg har latt det gå litt sport i det å gå så nært som mulig når jeg passerer slike.

Jeg lånte båten til svigersøster og familie en gang, da tok vi en "overleveringsøkt".  En av tingene jeg gjorde da var å slenge en kulefender over rekka ... "oj, jeg mistet visst en fender - kan dere plukke den opp"?

Å plukke ting opp fra sjøen er en klassiker ja (relatert - fortøye til en bøye).  Det er ikke bare for å hjelpe andre (det har jeg gjort med jolla - om det var en caps eller noe annet husker jeg ikke) eller plukke opp ting man selv har mistet, men også for å plukke opp søppel, samt plukke opp ting som "kanskje kommer til nytte en gang".  Jeg har en del fendere og en dekkskost som jeg har plukket opp på det viset.  Har vel også "tjent" noen kroner på å plukke opp tomgods (svært lav timespris på slikt, gitt).

På min båt er det vrient, fribord på ca halvannen meter, så da er det enten å prøve å fiske med båtshaka fra baug/side, bakke inntil og plukke opp ting fra badeplattformen, eller benytte jolla.  Er man alene ombord er det i realieten svært vanskelig, særlig dersom det er noe vind eller dersom det er mørkt.  Hmja, minnes jeg selv mistet en svær kulefender i tussmørket, den greide vi ikke å plukke opp før den plutselig var helt borte.  En mislykket uplanlagt "man-over-board"-øvelse, man bør vel prøve å ta lærdom av slikt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...