Jump to content

Edit History

HansH

HansH

@ojo030 Ok, da skjønner jeg at du allerede har disse platene ferdig varmforzinket og prosjektet handler da om å gjøre det beste ut av dette. Da er det om å gjøre å forsegle disse best mulig og unngå å bryte belegget. Zink brukes jo nettopp som offeranode i saltvann fordi det korroderer bort raskere enn nesten alt annet metall. Følgelig må du unngå å eksponere zinkgalv-belegget mot både sjøvann og stål (boltene dine). Jeg er ikke helt overbevist om at din bruk av West System epoksy er ideelt her. Personlig ville jeg valgt en industriepoksy som er ferdig laget for akkurat dette formålet, dvs som maling under vann. (Jotun, Hempel, International, Teknos, PPG osv). Har du en bedrift i nærheten som maler for maritim eller off-shorebruk, så stikk innom og spør om å få kjøpe et par spann. I innkjøp koster slike epoksyer under 120,- pr liter inkl mva for industri. Lett tilgjengelige farger er ofte gul, grå og orange. Og du skal absolutt ikke slipe mellom hvert strøk. Epoksymaling har den egenskapen at når du legger den på iht korrekt prosedyre, så vil den binde seg kjemisk til forrige strøk. Hvis den har rukket å herde fullstendig ut, (alt fra en uke til 30 dager avhengig av temperatur) så er det fornuftig å slipe.

 

Når du skal male platene dine er det ekstremt viktig å få full dekk rundt over alt, særlig rundt hjørner og kanter. Start derfor med "stripe coating" (heter forstryking på norsk). Det innebærer å pensle først over alle hjørner, kanter og inni hull. La dette tørke iht produsentens datablad for overmaling. Deretter maler du fullt over alt. Gjenta prosessen med stripe coating på nytt, deretter nytt fullt strøk osv. NB: Husk fargebytte for hvert strøk. Husk at din patent her vil bli svært sårbar for skader gjennom malingen og inn på zinkbelegget. Får du sår inn til bart metall (stålet), så vil zinken umiddelbart begynne sin egen offervandring mot stål og saltvann og da vil det sannsynligvis gå veldig fort. Når zinken er i sjøvann mister den sin "magiske" evne til egenreparasjon, slik galvbelegg er kjent for på land. Derfor vil det her bli avgjørende viktig å få et tykt og helt tett malingbelegg. Hvis du har fysisk plass og toleranser i hull, så anbefaler jeg samme behandling på boltene med unntak av gjengestykket som du får inn i skroget, (hvis jeg har oppfattet monteringsplanen korrekt). Pass på å male over hodet på bolten etter montering også for å lukke alle sår. Bruk skiver under bolthode i plastmateriale. Ikke monter platene før malingen er fullt herdet og har oppnådd maksimal hardhet.

 

ojo030 skrev for 7 timer siden:

Basert på konstruktørens anbefaling og hvor godt varmforsinkede komponenter holder seg på flytbrygger og liknende så bestilte jeg platene varmforsinket.

Men, som jeg var inne på i forrige innlegg. Zinkbelegg under vann er en dårlig ide og den som har gitt dette rådet . 

 

La meg også legge til at du absolutt ikke skal bruke en etsprimer (også kalt wash primer) på platene dine. Generelt er etsprimere dårlige på metall uansett, og de inneholder oftest syrer, som har svært uheldig virkning når det kommer under vann. Etsprimere pr idag er generelt mye dårligere mht vedheft enn vanlig epoksyprimere fordi de ikke lenger inneholder de virkestoffene som tidligere var tillatt (6-verdig krom blant annet). Beste behandling er derfor å skape vedheft ved å slipe/pusse og så legge epoksymaling rett på i mange lag.

HansH

HansH

@ojo030 Ok, da skjønner jeg at du allerede har disse platene ferdig varmforzinket og prosjektet handler da om å gjøre det beste ut av dette. Da er det om å gjøre å forsegle disse best mulig og unngå å bryte belegget. Zink brukes jo nettopp som offeranode i saltvann fordi det korroderer bort raskere enn nesten alt annet metall. Følgelig må du unngå å eksponere zinkgalv-belegget mot både sjøvann og stål (boltene dine). Jeg er ikke helt overbevist om at din bruk av West System epoksy er ideelt her. Personlig ville jeg valgt en industriepoksy som er ferdig laget for akkurat dette formålet, dvs som maling under vann. (Jotun, Hempel, International, Teknos, PPG osv). Har du en bedrift i nærheten som maler for maritim eller off-shorebruk, så stikk innom og spør om å få kjøpe et par spann. I innkjøp koster slike epoksyer under 120,- pr liter inkl mva for industri. Lett tilgjengelige farger er ofte gul, grå og orange. Og du skal absolutt ikke slipe mellom hvert strøk. Epoksymaling har den egenskapen at når du legger den på iht korrekt prosedyre, så vil den binde seg kjemisk til forrige strøk. Hvis den har rukket å herde fullstendig ut, (alt fra en uke til 30 dager avhengig av temperatur) så er det fornuftig å slipe.

 

Når du skal male platene dine er det ekstremt viktig å få full dekk rundt over alt, særlig rundt hjørner og kanter. Start derfor med "stripe coating". Det innebærer å pensle først over alle hjørner, kanter og inni hull. La dette tørke iht produsentens datablad for overmaling. Deretter maler du fullt over alt. Gjenta prosessen med stripe coating på nytt, deretter nytt fullt strøk osv. NB: Husk fargebytte for hvert strøk. Husk at din patent her vil bli svært sårbar for skader gjennom malingen og inn på zinkbelegget. Får du sår inn til bart metall (stålet), så vil zinken umiddelbart begynne sin egen offervandring mot stål og saltvann og da vil det sannsynligvis gå veldig fort. Når zinken er i sjøvann mister den sin "magiske" evne til egenreparasjon, slik galvbelegg er kjent for på land. Derfor vil det her bli avgjørende viktig å få et tykt og helt tett malingbelegg. Hvis du har fysisk plass og toleranser i hull, så anbefaler jeg samme behandling på boltene med unntak av gjengestykket som du får inn i skroget, (hvis jeg har oppfattet monteringsplanen korrekt). Pass på å male over hodet på bolten etter montering også for å lukke alle sår. Bruk skiver under bolthode i plastmateriale. Ikke monter platene før malingen er fullt herdet og har oppnådd maksimal hardhet.

 

ojo030 skrev for 3 timer siden:

Basert på konstruktørens anbefaling og hvor godt varmforsinkede komponenter holder seg på flytbrygger og liknende så bestilte jeg platene varmforsinket.

Men, som jeg var inne på i forrige innlegg. Zinkbelegg under vann er en dårlig ide og den som har gitt dette rådet . 

 

La meg også legge til at du absolutt ikke skal bruke en etsprimer (også kalt wash primer) på platene dine. Generelt er etsprimere dårlige på metall uansett, og de inneholder oftest syrer, som har svært uheldig virkning når det kommer under vann. Etsprimere pr idag er generelt mye dårligere mht vedheft enn vanlig epoksyprimere fordi de ikke lenger inneholder de virkestoffene som tidligere var tillatt (6-verdig krom blant annet). Beste behandling er derfor å skape vedheft ved å slipe/pusse og så legge epoksymaling rett på i mange lag.



×
×
  • Create New...