SveinO Startet 28.September.2021 Link til dette innlegget Startet 28.September.2021 Hvis alt går som jeg håper, så skal jeg se på en 1986 Polar 20 med Volvo Penta MD7B om et par uker. Både båt og motor fremstår som velholdt, men jeg har ikke sett den ved selvsyn enda. Er det spesielle ting man må se etter? Takknemlig for tips og råd. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 28.September.2021 Link til dette innlegget Svart 28.September.2021 Nå er jo Polaren veldig "åpen" og enkel ang. innredning etc., så man kommer jo veldig lett til alle punkter som skal sjekkes i denne båten. Hadde selv en Polar 20 for noen år tilbake, men dette var en ny båt, så der er nok en del andre ting man bør undersøke på en båt som tross alt er 35 år gammel. Er vel ikke spesielle, kjente svakheter på disse snekkene, meg bekjent, så det er vel en "vanlig" inspeksjon av motor, skrog-gjennomføringer, aksel/hylse/pakkboks/propell/ror/ etc. ++.. Pakninger rundt vinduer på disse båtene blir vel ganske morkne etter såpass mange år, så det kan det jo bli noe lekkasje. Men som sagt, en veldig grei båt å inspisere, da alt jo ligger åpent. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 28.September.2021 Link til dette innlegget Svart 28.September.2021 En sjøvannskjølt motor som er 35 år gammel har ikke stor verdi og kan ryke når som helst. Ha det i bakhodet angående pris. Sitér dette innlegget Link to post
SveinO Svart 29.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2021 Godt poeng. Hva er en grei pris for en 35 år gammel Polar? Båten ser veldig velholdt ut, men jeg har kun sett bilder enda. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 29.September.2021 Link til dette innlegget Svart 29.September.2021 Hei. Me hadde VP MD7B i vår førre båt. Det er ein av grunnane til at eg ikkje likar VP. Dyre deler, og dårleg konstruksjon. Problem med for høg temperatur om me gav for mykje gass. Stoppa brått utan nokon forståeleg grunn. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 29.September.2021 Link til dette innlegget Svart 29.September.2021 Polar er jo høyt priset ( & populære), og vanskelig å gi noen eksakt forklaring på hvorfor de koster 3 ganger så mye som Troll/ Saga 20 ol. båter. Etter min mening så er Marna bensin det mest riktige i Polar 20, men det er min personlige mening for kos og hygge. Om jeg skulle hatt diesel skulle det ha vært en nyere ferskvannskjølt sak som "går pent og stille" Med ca 25-30 hk går båten god fart også om man skal over noen kjedelige strekk. Tilbake til pris..Forutenom motoren så er jo kalesje og puter relativt kostbart og hvilken tilstand disse er påvirker jo også prisen. Det ligger jo en eldre slitt utgave på Finn med defekt motor til 18K. Da har du et nedre referansepungt. Sitér dette innlegget Link to post
SveinO Svart 29.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2021 Jeg synes skroget på Polar 22 og 22 er av de flotteste plastsnekkene. Troll og Saga er jeg ikke like begeistret for, men det er min personlige mening. Polar 22 uten HT er vanskelig å finne uten at det koster «en arm og en fot». Derfor har jeg siktet meg inn på Polar 20, men de er som nevnt noe høyt priset de også. Personlig er jeg skeptisk til innenbords bensinmotor, men det er kanskje uten grunn. Nyere ferskvannskjølt? Snakker vi da Yanmar? Den som ligger på finn.no til kr. 18 000,- har litt mer enn bare motoren å ta tak i. Den jeg har i kikkerten ser dønn strøken ut. Puter og kalesje ble byttet i 2019. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 29.September.2021 Link til dette innlegget Svart 29.September.2021 Er båten fin og prisen ok med henblikk på at motoren nærmer seg veis ende så er det bare å kjøre på. Man kan jo ha flaks at motoren virker noen sesonger til. Evt fremtidig motorbytte er jo overkommelig da det er grei adkomst rundt motoren. Når man ser på priser på båter der motoren er skiftet så ligger de høyt i pris ( og det er jo bra for vanligvis er motorskifte masse penger tapt) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 29.September.2021 Link til dette innlegget Svart 29.September.2021 Hadde en Yanmar 3YM20 i min Polar 20, ypperlig motor til denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
SveinO Svart 29.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2021 3YM20 er vel ferskvannskjølt og 3-sylindret? Tenker meg at den kan passe bra i en Polar 20. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 29.September.2021 Link til dette innlegget Svart 29.September.2021 SveinO skrev 21 minutter siden: 3YM20 er vel ferskvannskjølt og 3-sylindret? Tenker meg at den kan passe bra i en Polar 20. Stemmer det. Ferskvannskjølt (varmeveksler) 3 syl. på 21 hk. Med denne motoren gjorde båten min over 11 knop. Finnes jo også en 3YM30 på 29 hk, men denne blir stort sett montert i 22 foteren. Sitér dette innlegget Link to post
SveinO Svart 30.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2021 (redigert) Som man roper i skogen får man svar. Har skjønt at sjøvannskjølt Volvo Penta på ca 35 år kan by på "overraskelser" av den litt mer kostbare sorten. Nå har jeg imidlertid "funnet" en annen Polar 20. En helt åpen uten hverken vindskjerm eller kalesje med en 3 sylindret Volvo Penta på 18 HK med ferskvannskjøling. Har ikke fått bekreftet hvilken Volvo Penta det er. Se bilde. Kan det være en Volvo Penta MD2020? Dette er vel en litt "tryggere" motor enn en MD7B med sjøvannskjølling? Så blir det en diskusjon med "konemor" om denne vil kunne duge som hyttebåt. Vi reiser stort sett bare ut med båt når det er fint vær, selv om været kan skifte raskt helt ytterst på Vestlandskysten. Redigert 30.September.2021 av SveinO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 30.September.2021 Link til dette innlegget Svart 30.September.2021 Tror det er et godt valg å finne en hvor motor er skiftet, enn å regne inn et motorbytte. Det krever vanligvis også mindre penger. Båten varer mye lengre enn motoren. Polar 20 holder gode priser for godt holdte eksemplarer. Gleden av å ha noe som bare virker, er uvurderlig. Dessverre vinnes denne erfaringen oftest ved etterpåklokskap.? Lykke til med båtkjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 1.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2021 Ny varmeveksler på den 2020? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2021 Solgte nye Polar'er rundt 1980. Alle med bensinmotor fra Marna. Gikk for å være topp kvalitetsbåter. Jeg ville ikke hatt MD7B i en slik båt. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2021 Hulda skrev 1 time siden: Solgte nye Polar'er rundt 1980. Alle med bensinmotor fra Marna. Gikk for å være topp kvalitetsbåter. Jeg ville ikke hatt MD7B i en slik båt. Eg vil ikkje ha MD7B i nokon båt! Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 1.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2021 Polar 20/22 har vel hatt Yanmar 3YM (21/29hk) som standard motor, siden 2010/11 mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
SveinO Svart 2.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2021 @Ask: Hvorfor vil du ikke ha MD7B i noen båt? På grunn av saltvannskjølinga, eller er det flere/andre årsaker? Sitér dette innlegget Link to post
SveinO Svart 2.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2021 @LM 605: Hvis bare budsjettet hadde vært stort nok, så hadde det blitt en såpass ny Polar, men får gjøre det beste ut av det man rår over. Sitér dette innlegget Link to post
SveinO Svart 2.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2021 @Lanber: Det vet jeg ikke, men det kan se slik ut. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2021 SveinO skrev for 19 timer siden: @Ask: Hvorfor vil du ikke ha MD7B i noen båt? På grunn av saltvannskjølinga, eller er det flere/andre årsaker? Hei. Vår motor var ferskvasskjølt, hadde elektrisk pumpa, og gjekk varm om me gav for mykje gass. Det draup olja ut av tuten på luftinntaket, og dieselfilterhuset var slik at det ikkje var mogeleg å sjå om filteret måtte byttast. Ein gang stoppa motoren, utan forvarsel, i den trange innseglinga til Røvær. Etter det stolte eg aldri heilt på motoren. Det er 17 år sidan eg solgte båten, så dette var problema eg kom på i farten. Etter dette er alle VP MD7B blitt 17 år eldre. Alder aleina er ein grunn til å halda seg borte frå desse motorane. Ask Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 3.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2021 Problemet med slike motorer som er utgått og uslitt er at man betaler magne titusen ekstra siden motoren står i en kurant båt og at den virker pr dd. Hadde båten vært til salgs med defekt eller uten motor hadde man spart mye penger kontra å betale 20-30K ekstra for en motor som har 0 i verdi. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.