Jump to content

Polar 20 - 1986 - Volvo Penta MD7B - Kjente svakheter?


SveinO

Recommended Posts

Nå er jo Polaren veldig "åpen" og enkel ang. innredning etc., så man kommer jo veldig lett til alle punkter som skal sjekkes  i denne båten. Hadde selv en Polar 20 for noen år tilbake, men dette var en ny båt, så der er nok en del andre ting man bør undersøke på en båt som tross alt er 35 år gammel. Er vel ikke spesielle, kjente svakheter på disse snekkene, meg bekjent, så det er vel en "vanlig" inspeksjon av motor, skrog-gjennomføringer, aksel/hylse/pakkboks/propell/ror/ etc. ++.. Pakninger rundt vinduer på disse båtene blir vel ganske morkne etter såpass mange år, så det kan det jo bli noe lekkasje. Men som sagt, en veldig grei båt å inspisere, da alt jo ligger åpent.

Link to post

Polar er jo høyt priset ( & populære), og vanskelig å gi noen eksakt forklaring på hvorfor de koster 3 ganger så mye som Troll/ Saga 20 ol. båter.

 

Etter min mening så er Marna bensin det mest riktige i Polar 20, men det er min personlige mening for kos og hygge. 

 

Om jeg skulle hatt diesel skulle det ha vært en nyere ferskvannskjølt sak som "går pent og stille" Med ca 25-30 hk går båten god fart også om man skal over noen kjedelige strekk.

 

Tilbake til pris..Forutenom motoren så er jo kalesje og puter relativt kostbart og hvilken tilstand disse er påvirker jo også prisen. Det ligger jo en eldre slitt utgave på Finn med defekt motor til 18K. Da har du et nedre referansepungt.

Link to post

Jeg synes skroget på Polar 22 og 22 er av de flotteste plastsnekkene.

 

Troll og Saga er jeg ikke like begeistret for, men det er min personlige mening.

 

Polar 22 uten HT er vanskelig å finne uten at det koster «en arm og en fot».

Derfor har jeg siktet meg inn på Polar 20, men de er som nevnt noe høyt priset de også.

 

Personlig er jeg skeptisk til innenbords bensinmotor, men det er kanskje uten grunn.

 

Nyere ferskvannskjølt? Snakker vi da Yanmar?

 

Den som ligger på finn.no til kr. 18 000,- har litt mer enn bare motoren å ta tak i.

 

Den jeg har i kikkerten ser dønn strøken ut.

 

Puter og kalesje ble byttet i 2019.

Link to post

Er båten fin og prisen ok med henblikk på at motoren nærmer seg veis ende så er det bare å kjøre på. Man kan jo ha flaks at motoren virker noen sesonger til.

Evt fremtidig motorbytte er jo overkommelig da det er grei adkomst rundt motoren. Når man ser på priser på båter der motoren er skiftet så ligger de høyt i pris ( og det er jo bra for vanligvis er motorskifte masse penger tapt)

Link to post

Som man roper i skogen får man svar.

Har skjønt at sjøvannskjølt Volvo Penta på ca 35 år kan by på "overraskelser" av den litt mer kostbare sorten.

Nå har jeg imidlertid "funnet" en annen Polar 20. En helt åpen uten hverken vindskjerm eller kalesje med en 3 sylindret Volvo Penta på 18 HK med ferskvannskjøling.

Har ikke fått bekreftet hvilken Volvo Penta det er. Se bilde.

Kan det være en Volvo Penta MD2020?

Dette er vel en litt "tryggere" motor enn en MD7B med sjøvannskjølling?


Så blir det en diskusjon med "konemor" om denne vil kunne duge som hyttebåt.
Vi reiser stort sett bare ut med båt når det er fint vær, selv om været kan skifte raskt helt ytterst på Vestlandskysten.

 

VP 2003.jpg

Redigert av SveinO (see edit history)
Link to post

Tror det er et godt valg å finne en hvor motor er skiftet, enn å regne inn et motorbytte. Det krever vanligvis også mindre penger.

 

Båten varer mye lengre enn motoren.

 

Polar 20 holder gode priser for godt holdte eksemplarer.

 

Gleden av å ha noe som bare virker, er uvurderlig. Dessverre vinnes denne erfaringen oftest ved etterpåklokskap.?

 

Lykke til med båtkjøp.

Link to post
SveinO skrev for 19 timer siden:

@Ask: Hvorfor vil du ikke ha MD7B i noen båt? På grunn av saltvannskjølinga, eller er det flere/andre årsaker?

 

Hei. Vår motor var ferskvasskjølt, hadde elektrisk pumpa, og gjekk varm om me gav for mykje gass.

Det draup olja ut av tuten på luftinntaket, og dieselfilterhuset var slik at det ikkje var mogeleg å sjå om filteret måtte byttast.

 

Ein gang stoppa motoren, utan forvarsel, i den trange innseglinga til Røvær.

 

Etter det stolte eg aldri heilt på motoren.

 

Det er 17 år sidan eg solgte båten, så dette var problema eg kom på i farten.

 

Etter dette er alle VP MD7B blitt 17 år eldre. Alder aleina er ein grunn til å halda seg borte frå desse motorane.

 

Ask

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...