Jump to content

Edit History

Lars H.

Lars H.

Frem til nå har jeg kunnet få autopiloten (eldre Autohelm ST400W) til å arbeide i programmert modus med signal (NMEA 0183) fra kartplotteren. Da har jeg lagt inn waypoint og også ruter på plotteren slik at autopiloten styrer til waypoint og rute.

Nå har imidlertid den 17 år gamle plotteren takket for seg, den viser alt på skjermen speilvendt, så nå bruker jeg en 14" ThinkPad laptop med oeSENC kart og OpenCPN.

Så langt har jeg ikke kommet til å styre autopiloten fra denne. Nå får laptop'n AIS og GPS data fra AIS transponderen (Raymarine AIS650) og dens eksterne GPS-antenne via en Actisense USG-1 optokobler og inn på en USB-inngang. Enn så lenge mangler jeg å koble utgang fra optokobleren til AIS enheten, men det  er fort gjort.

Men hva trenger jeg å gjøre i OpenCPN og oppsett for PC'n for å få sendt data til autopiloten? Den trenger minst RMB, RMC og XTE setninger overført med 4800 baud. Håper ikke 4800 baud blir et problem da data til laptop'n fra AIS'n overføres med 34800 baud.

Jeg har Googlet litt etter oppskrift, men finner ikke noe fornuftig. Men her på forumet må det vel være noen som har en oppskrift?

Lars H.

Lars H.

Lars H.

Frem til nå har jeg kunnet få autopiloten (eldre Autohelm ST400W) til å arbeide i programmert modus med signal (NMEA 0183) fra kartplotteren. Da har jeg lagt inn waypoint og også ruter på plotteren slik at autopiloten styrer til waypoint og rute.

Nå har imidlertid den 17 år gamle plotteren takket for seg, den viser alt på skjermen speilvendt, så nå bruker jeg en 14" ThinkPad laptop med oeSENC kart og OpenCPN.

Så langt har jeg ikke kommet til å styre autopiloten fra denne. Nå får laptop'n AIS og GPS data fra AIS transponderen (Raymarine AIS650) og dens eksterne GPS-antenne via en Actisense USG-1 optokobler og inn på en USB-inngang. Enn så lenge mangler jeg å koble utgang fra optokobleren til AIS enheten, men det  er fort gjort.

Men hva trenger jeg å gjøre i OpenCPN og oppsett for PC'n for å få sendt data til autopiloten? Den trenger minst RMB, RMC og XTE setninger overført med 4800 Baud. Jeg har Googlet litt etter oppskrift, min finner ikke noe fornuftig. Men her på forumet må det vel være noen som har en oppskrift?

Lars H.

• Create New...