Jump to content

Edit History

Lars H.

Lars H.

En liten rettelse, baudrate for AIS'n er selvfølgelig 38400, ikke 34800. :sweat:

Ellers har jeg tenkt litt på det med to forskjellige baud-rate. Det jeg er usikker på er hvordan USG-1 optokobleren håndterer dette. Der må jeg nok finlese manualen. Og så var det PC'n da, vil den håndtere dette med forskjellig rate på innkommende data og det som sendes til autopiloten?

På Raymarine AIS650 transceiveren kan jeg velge mellom 4800 og 38400, så der kan jeg altså velge 4800 så alt blir likt. Autopiloten har kun 4800. Men vil det påvirke det jeg ser på skjermen av hvordan båt og kart forflytter seg? Båtens maxfart er 7,5knop.

Lars H.

Lars H.

En liten rettelse, baudrate for AIS'n er selvfølgelig 38400, ikke 34800. :sweat:

Ellers har jeg tenkt litt på det med to forskjellige baud-rate. Det jeg er usikker på er hvordan USG-1 optokobleren håndterer dette. Der må jeg nok finlese manualen. Og så var det PC'n da, vil den håndtere dette med forskjellig rate på innkommende data og det som sendes til autopiloten?

På Raymarine AIS650 transceiveren kan jeg velge mellom 4600 og 38400, så der kan jeg altså velge 4800 så alt blir likt. Autopiloten har kun 4600. Men vil det påvirke det jeg ser på skjermen av hvordan båt og kart forflytter seg? Båtens maxfart er 7,5knop.

Lars H.

Lars H.

På Raymarine AIS650 transceiveren kan jeg velge mellom 4600 og 38400, så der kan jeg altså velge 4800 så alt blir likt. Men vil det påvirke det jeg ser på skjermen av hvordan båt og kart forflytter seg? Båtens maxfart er 7,5knop.

Lars H.

Lars H.

• Create New...