Jump to content

Erfaringer med Nimbus 305 coupe, sjøegenskaper og drivstofforbruk?

blueline

Recommended Posts

Vi har solgt seilbåten og vil nå prøve lukket båt i størrelsen som Nimbus 305 coupe. Jeg har ikke prøvet båten og lurer på om noen har erfaring med båten. Er den stiv eller rank. Ser at Nimbus fremsnakker at skroget er lettdrevet. Har observert 305 drophead i Middagsbukta og syntes den så rank ut.  Vi er to voksne(voksne barn som ikke er så interessert i båt) som skal bruke båten. Vurderer også Viknes 830. Har heller ikke prøvd denne båten. Vi ønsker er båt som kan marsje 15-20 knop uten for høyt drivstofforbruk og som er stabil/rolig i sjøen(ikke  ruller for mye).

Fin båt, helt klart, men det er en ting jeg ikke har sansen for med denne båten. Det er sofaløsningen. 2 benker mot hverandre. Finner ikke noe god slappe-av-stilling i den ? Båten er rett og slett for smal for hjørnesofa. Må sitte å se madammen dypt i øynene hver kveld, da ? Eller spille sjakk ? :giggle: Ellers en pen båt.

Nimbus 305 Coupe

Er det ikke vippesete på passasjersiden i 305 ?  

Forøvrig kan ikke Viknes 830 og Nimbusen sammenlignes. 

Viknes har et digert akterdekk og full styring og kontroll ute, en båt for aktivt bruk og fiske. Inne er det modererat med plass og fasiliteter kontra Nimbus.

Skal man se på turkvaliteter så ligger Viknes 880 nærmere Nimbusen.

Er man alene og skal legge til med Nibusen i dårlig vær ( utenom longside S/B side ) kan man slite litt.

Rent visuelt har Nimbusen et fortrinn. Også veldig praktisk med sidedør, suveren ved tilegging S/B side.

Etter 11 år med helårsbåt med stort akterdekk og kontrollere ute så skal jeg ikke ha noe annet igjen. Om vi er på tur, fisker eller har fest ombord så er det på akterdekket det skjer.

hanto1 skrev 28 minutter siden:

Om vi er på tur, fisker eller har fest ombord så er det på akterdekket det skjer.

Jeg har hatt hjemmekontor i båten min siden 13 mars i år. Sitter ofte inne i sofaen på denne tiden av året. 

Viktig med en god behovsanalyse før man går til innkjøp :thumbsup:

Er generelt veldig svak for Nimbus(hadde en for lenge siden). Skal bruke bøten både til tur og fiske, men kjenner ikke sjøegenskapene bå noen av dem. Vil ha en båt som ruller lite og er lettdreven. Valgte bort Saga 26 ls til fordel for en Nimbus 2700 i sin tid og angret ikke på det. Mange pene/fine båter der ute, men ikke ale har like gode skrog.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...