Jump to content

Dieseltank uten lufting til Sabb G 10. Går det bra?

Luna III

Recommended Posts

Jeg holder stadig på med min nyinnkjøpte første trebåt og gjør meg godt kjent med dens løsninger og oppbygging. Derav har jeg funnet ut at dieseltanken er uten lufting. Vel bruker nok Sabben lite diesel, men ett sted må jo tanken få inn luft etterhvert som dieselnivået synker. Jeg går ut i fra og håper at påfyllingslokket er tett så da vil jo tilførselen stoppe. Det er såvidt jeg har forstått ikke fødepumpe på disse motorene og kan heller ikke finne noen. Noen her med erfaring på dette området?

Andora skrev 39 minutter siden:

At motoren ikke har fødepumpe går bra, at tanken ikke har lufting går ikke bra, er du sikker på at det ikke er borret et lite hull i påfyllingspluggen? Den har vel vært i bruk før du kjøpte den. 

Nei det er jeg ikke helt sikker på, men da kan jo regnvann komme inn.

Ask skrev for 3 timer siden:

Hei. 

Eg "utvidar" tråden litt, og håpar det er ok for ts. 

Eg har ei gamal snekka med ei 8-10 hk Sabb. Båten har stått på land nokre år, så eg hugsar ikkje alt i båten. 

Eg kan ikkje hugsa at det er retur til dieseltanken. Må det vera retur på desse motorane? 

Sabbene har retur til filteret.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 6 timer siden:

Du merker fort om det blir undertrykk i tanken under bruk. Jeg tviler på at det ikke finnes en løsning allerede. Båten har vel vært i bruk?

Du har selvfølgelig helt rett. Den har vært i bruk. Jeg var bare litt overrasket over at jeg ikke fant noen luftestuss. Er van til større båt hvor sånt var påkrevd. Det er nok ett lite hull ett eller annet sted. Skal jo ikke stort til på en så liten forbruker.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...