Finito Startet 29.September.2021 Del på Facebook Startet 29.September.2021 Er i ferd med å kjøpe meg ein båt der det står ein Yanmar 4LH-DTE på 170 HK ombord. Fekk i dag opplyst av selger at Oljetrykket er høgt, men at merke verkstedet han bruker har fortalt at det er ingen ting å bekymre seg for. Er dette riktig? Kan høgt oljetrykk føre til motorhavari? Finner lite info på nettet om høgt oljetrykk, men ein god del om for lite oljetrykk. Er det ekspertise som kan svare på dette og gje meg råd i forhold til å unngå havari på motor. Mvh. Arild Gjervik Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.September.2021 Del på Facebook Svart 29.September.2021 Hvor høyt er høyt? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Finito Svart 29.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2021 Veit ikkje, men han sa det var høgt Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 29.September.2021 Del på Facebook Svart 29.September.2021 Er temperaturmåler riktig? Høyt er relativt,høyere enn lavt. Men kommer den på rødt? Går temperaturalarmen? Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 29.September.2021 Del på Facebook Svart 29.September.2021 Oljetrykket ligger på 5-6 til oljen er god og varm, synker ofte til 2-3 og kanskje 1-2 når du går sakte. Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 29.September.2021 Del på Facebook Svart 29.September.2021 (redigert) Vår 4lh dte 1606 timer ligger også på 5-6 ved oppstart, synker og legger seg på 4. Bytter olje og filter hver høst. Kjøper alt på Yanmar selv om det sikkert ikke er nødvendig Redigert 29.September.2021 av Lykken1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Finito Svart 29.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2021 Båten har stått på land i 2 år og skal sjøsettes på Mandag og eg skal på prøvetur Tirsdag så skal eg sjå både temp. og trykk. Selger sa det var høgt sist han brukte den, men Solheim Diesel på Florø hadde sakt at det ikkje var så farlig Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 29.September.2021 Del på Facebook Svart 29.September.2021 (redigert) Høyt oljetrykk kan også komme av for mye olje på motoren. Når jeg peiler så er det såvidt jeg ser olje på peilepinnen. Åpner oljepåfyllingslokket,venter litt,peiler olja: Nøyaktig volum på pinnen,ved øvre merke. Har hørt andre fortelle det samme. Uten å åpne olepåfyllingslokket og fylle opp til strek,ja da har en kanskje 1 liter for mye på motoren. Lykke til,kjempemotor!!! Redigert 29.September.2021 av Lykken1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Finito Svart 29.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2021 (redigert) Takk for tips Lykken1. Har fått opplyst at den ligger på 7 når den er kald og legger seg ned på 6kg når den er varm. Kan det være oljetrykksventilen som må byttes? Redigert 29.September.2021 av Finito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.September.2021 Del på Facebook Svart 29.September.2021 Lykken1 skrev for 3 timer siden: Høyt oljetrykk kan også komme av for mye olje på motoren. Når jeg peiler så er det såvidt jeg ser olje på peilepinnen. Åpner oljepåfyllingslokket,venter litt,peiler olja: Nøyaktig volum på pinnen,ved øvre merke. Har hørt andre fortelle det samme. Uten å åpne olepåfyllingslokket og fylle opp til strek,ja da har en kanskje 1 liter for mye på motoren. Lykke til,kjempemotor!!! Hvorfor fører høyt oljenivå til høyt oljetrykk? Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 29.September.2021 Del på Facebook Svart 29.September.2021 For mye olje kan medføre høyt trykk og ødelagte pakninger. Jeg har aldri opplevd dette med båtmotor,men på veteranbil. Mye olje betyr at det plasker mer olje rundt enn ellers. Det enkleste først: status filter,riktig olje,oljenivå,korrekt måler, oljetrykksventil. Ikke bytt til syntetisk!!! Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.September.2021 Del på Facebook Svart 30.September.2021 For høyt oljenivå kan ikke føre til for høyt oljetrykk. Oljetrykket styres kun av trykkreguleringsventilen etter oljepumpen. Oljen skal ikke drive å plaske rundt (med mindre motoren ikke har plaskesmøring). Har du fylt så mye olje at veiven begynder å plaske i oljen, så kan du faktisk risikere å miste oljetrykket på grunn av at oljen kan begynde å skumme. Men nei, for mye olje fører ikke til for høyt trykk. Om du da ikke har fylt på så mye at det renner over i oljepåfyllingslokket. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 30.September.2021 Del på Facebook Svart 30.September.2021 Måleren er ikke nødvendigvis riktig. På mange motorer kan man sette på et manometer og sjekke direkte. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 30.September.2021 Del på Facebook Svart 30.September.2021 bellen skrev 1 time siden: For høyt oljenivå kan ikke føre til for høyt oljetrykk. Oljetrykket styres kun av trykkreguleringsventilen etter oljepumpen. Oljen skal ikke drive å plaske rundt (med mindre motoren har plaskesmøring). Det var det jeg trodde men ser flere her hevder at høyt oljenivå fører tilhøyt oljetrykk. Skulle gjerne vite hva de baserer den teorien på? Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 30.September.2021 Del på Facebook Svart 30.September.2021 Jeg har basert det på en amerikansk lærebok om forbrenningsmotor. Der står det at for mye olje KAN føre til høyt oljetrykk og lekasje på simmeringer. Jeg har hatt for mye olje på yanmar,merket ikke noe. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 30.September.2021 Del på Facebook Svart 30.September.2021 Test med manometer ved tvil. Har samme motor fra 1993, 4tusen timer. Verdens beste motor, men de med grønnfarge er ikke enig. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 30.September.2021 Del på Facebook Svart 30.September.2021 Lykken1 skrev for 4 timer siden: Jeg har basert det på en amerikansk lærebok om forbrenningsmotor. Der står det at for mye olje KAN føre til høyt oljetrykk og lekasje på simmeringer. Jeg har hatt for mye olje på yanmar,merket ikke noe. Ikke høyt ojetrykk men høyt trykk i veivhuset. For mye olje kan føre til at veiv og delvis råder plasker i olje og det kan i ekstreme tilfeller føre til høyt trykk men da snakker vi egentlig om lufttrykk. Dette vil kunne blåse ut simmeringer og o-ringer. Oljepumpa forsyner motorens glidelagre med olje under trykk og den jobber upåvirket av oljemengde så lenge det er nok olje. Det finnes motorer uten oljepumpe som er basert på nettopp at veiva plasker i olje (plaskesmøring) men da er det benyttet kulelagre eller rullelagre. Eksempel på dette er Sabb G 10 hk. Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 30.September.2021 Del på Facebook Svart 30.September.2021 Fin info. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 1.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2021 At man kan få høyt trykk i motoren med for mye olje er riktig. Jeg har en Isizu 3.0 liter pickup som er lett å overfylle. Når man drar opp oljepinnen så viser det så og si ingenting. Det fordi oljepeile røret er lufttett, så det klatrer ikke olje på pinnen før du drar opp og stikker det ned igjen. Da kan det også vise for lite. Tar så av oljepåfyllingslokket og det hjelper litt, så da er det bare å helle på en skvett? Nei! Er motoren varm så må den faktisk stå ett par timer før alt har rent ned. Eneste riktige måten å peile olja på denne motoren, er å la den stå plant over natta, så av med oljelokk, så ut med peilepinnen 2 ganger. Hvis man så må fylle på litt, så gjøres det med peilepinnen ute. Mange som har blåst pakninger og simmeringer på denne motoren pga overfylling. Så til min Yanmar 4JH-DTE fra 1987. Den er nok ikke så vanskelig som Isuzu, men jeg følger samme prosedyre der. Sjekker olje før oppstart. Denne bruker litt olje, men ikke mer enn normalt. Så derfor sjekker jeg for hver tur. Fyller aldri på mer olje enn at den viser ca 70% opp på peilemarkeringene. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2021 Ja.. det som kan skje når enn overfyller olje på en motor er at det blir mer oljedamp i motoren på grunn av at veiven plasker i oljen. Dette medfører at veivhusventilasjonen går tett og det blir da overtrykk i motoren og simmeringer kan begynde og lekke. Men som jeg sier, det er ikke mulig at selve oljetrykket øker, da dette blir styrt av fjærtrykket på trykkreguleringsventilen etter pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Finito Svart 1.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2021 (redigert) Kan man stille på denne ventilen, eller må heile pumpa byttes bellen? Redigert 1.Oktober.2021 av Finito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2021 Ventilen kan i de fleste tilfeller byttes, i det minste. Om oljepumpen gir for høyt trykk så er den i alle fall ikke utslitt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Finito Svart 2.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2021 Fekk svar fra Yanmardeler.no at ventilen ikkje kan byttes eller justeres, men eg må bytte heile pumpa med regulatorventil til Kr.4326.- Stemmer dette?? Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 2.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2021 Det verkstedet som nevnt i første innlegg,har de sjekket at målern viser riktig? Ille å bytte pumpe om det kun er målefeil. Sitér dette innlegget Link to post
Finito Svart 2.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2021 Forsøkte å sjekke det men verksmester er på høstferie, så det einaste eg fikk opplyst var att oljetrykksgiver var bytta i 2013 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.