Jump to content

Høgt oljetrykk Yanmar 4LH- DTE 170HK


Finito

Recommended Posts

Er i ferd med å kjøpe meg ein båt der det står ein Yanmar 4LH-DTE på  170 HK ombord.

Fekk i dag opplyst av selger at Oljetrykket er høgt, men at merke verkstedet han bruker har fortalt at det er ingen ting å bekymre seg for.

Er dette riktig? Kan høgt oljetrykk føre til motorhavari?

Finner lite info på nettet om høgt oljetrykk, men ein god del om for lite oljetrykk.

Er det ekspertise som kan svare på dette og gje meg råd i forhold til å unngå havari på motor.

 

Mvh. Arild Gjervik

Link to post

Høyt oljetrykk kan også komme av for mye olje på motoren. Når jeg peiler så er det såvidt jeg ser olje på peilepinnen. Åpner oljepåfyllingslokket,venter litt,peiler olja: Nøyaktig volum på pinnen,ved øvre merke. Har hørt andre fortelle det samme. Uten å åpne olepåfyllingslokket og fylle opp til strek,ja da har en kanskje 1 liter for mye på motoren. Lykke til,kjempemotor!!!

Redigert av Lykken1 (see edit history)
Link to post
Lykken1 skrev for 3 timer siden:

Høyt oljetrykk kan også komme av for mye olje på motoren. Når jeg peiler så er det såvidt jeg ser olje på peilepinnen. Åpner oljepåfyllingslokket,venter litt,peiler olja: Nøyaktig volum på pinnen,ved øvre merke. Har hørt andre fortelle det samme. Uten å åpne olepåfyllingslokket og fylle opp til strek,ja da har en kanskje 1 liter for mye på motoren. Lykke til,kjempemotor!!!

Hvorfor fører høyt oljenivå til høyt oljetrykk? 

Link to post

For mye olje kan medføre høyt trykk og ødelagte pakninger. Jeg har aldri opplevd dette med båtmotor,men på veteranbil. Mye olje betyr at det plasker mer olje rundt enn ellers.  Det enkleste først: status filter,riktig olje,oljenivå,korrekt måler, oljetrykksventil.

Ikke bytt til syntetisk!!!

Link to post

For høyt oljenivå kan ikke føre til for høyt oljetrykk. Oljetrykket styres kun av trykkreguleringsventilen etter oljepumpen. Oljen skal ikke drive å plaske rundt (med mindre motoren ikke har plaskesmøring). Har du fylt så mye olje at veiven begynder å plaske i oljen, så kan du faktisk risikere å miste oljetrykket på grunn av at oljen kan begynde å skumme. Men nei, for mye olje fører ikke til for høyt trykk. Om du da ikke har fylt på så mye at det renner over i oljepåfyllingslokket.

Link to post
bellen skrev 1 time siden:

For høyt oljenivå kan ikke føre til for høyt oljetrykk. Oljetrykket styres kun av trykkreguleringsventilen etter oljepumpen. Oljen skal ikke drive å plaske rundt (med mindre motoren har plaskesmøring). 

Det var det jeg trodde men ser flere her hevder at høyt oljenivå fører tilhøyt oljetrykk. Skulle gjerne vite hva de baserer den teorien på? 

Link to post
Lykken1 skrev for 4 timer siden:

Jeg har basert det på en amerikansk lærebok om forbrenningsmotor. Der står det at for mye olje KAN føre til høyt oljetrykk og lekasje på simmeringer.  Jeg har hatt for mye olje på yanmar,merket ikke noe.

 

Ikke høyt ojetrykk men høyt trykk i veivhuset. For mye olje kan føre til at veiv og delvis råder plasker i olje og det kan i ekstreme tilfeller føre til høyt trykk men da snakker vi egentlig om lufttrykk. Dette vil kunne blåse ut simmeringer og o-ringer.
Oljepumpa forsyner motorens glidelagre med olje under trykk og den jobber upåvirket av oljemengde så lenge det er nok olje.
Det finnes motorer uten oljepumpe som er basert på nettopp at veiva plasker i olje (plaskesmøring) men da er det benyttet kulelagre eller rullelagre. Eksempel på dette er Sabb G 10 hk.

Link to post

At man kan få høyt trykk i motoren med for mye olje er riktig. Jeg har en Isizu 3.0 liter pickup som er lett å overfylle. Når man drar opp oljepinnen så viser det så og si ingenting. Det fordi oljepeile røret er lufttett, så det klatrer ikke olje på pinnen før du drar opp og stikker det ned igjen. Da kan det også vise for lite. Tar så av oljepåfyllingslokket og det hjelper litt, så da er det bare å helle på en skvett? Nei! Er motoren varm så må den faktisk stå ett par timer før alt har rent ned. Eneste riktige måten å peile olja på denne motoren, er å la den stå plant over natta, så av med oljelokk, så ut med peilepinnen 2 ganger. Hvis man så må fylle på litt, så gjøres det med peilepinnen ute. Mange som har blåst pakninger og simmeringer på denne motoren pga overfylling. 

 

Så til min Yanmar 4JH-DTE fra 1987. Den er nok ikke så vanskelig som Isuzu, men jeg følger samme prosedyre der. Sjekker olje før oppstart. Denne bruker litt olje, men ikke mer enn normalt. Så derfor sjekker jeg for hver tur. Fyller aldri på mer olje enn at den viser ca 70% opp på peilemarkeringene.

Link to post

Ja.. det som kan skje når enn overfyller olje på en motor er at det blir mer oljedamp i motoren på grunn av at veiven plasker i oljen. Dette medfører at veivhusventilasjonen går tett og det blir da overtrykk i motoren og simmeringer kan begynde og lekke. Men som jeg sier, det er ikke mulig at selve oljetrykket øker, da dette blir styrt av fjærtrykket på trykkreguleringsventilen etter pumpen.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...