Martine29 Svart 2.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2021 Synes du skal vente til verksmester er tilbake jeg. Også viktig å sjekke oljemengde på peilepinnen. Som flere er inne på her, ta ut pinnen, tørk av og peil på kald motor. Og ta en skikkelig testtur gjerne med noen som kjenner til denne motoren. Lykke til og hold oss oppdatert. Sjekk også væsken på ferskvannskjølinga. Nivå på ekspensjonsbeholder skal ligge på minimum/Low ved kald motor. Sitér dette innlegget Link to post
Finito Svart 5.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2021 Snakka med verksmester i dag og han var ikkje bekymra, men kunne ikkje sei årsaka til at trykket hadde blitt høgt. Dei skifta oljetrykksmåler i 2013 med 960 timer på motoren, tok samtidig 1000 timer service på motoren. Den har nå gått ca 400 timer etterpå uten problem så da kunne eg ta det med ro sa han :-) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 6.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2021 Finito skrev for 17 timer siden: Snakka med verksmester i dag og han var ikkje bekymra, men kunne ikkje sei årsaka til at trykket hadde blitt høgt. Dei skifta oljetrykksmåler i 2013 med 960 timer på motoren, tok samtidig 1000 timer service på motoren. Den har nå gått ca 400 timer etterpå uten problem så da kunne eg ta det med ro sa han :-) Går det an å tjuvkoble på en annen måler, så du får sjekket at den har ikke viser feil? Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 6.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2021 Dersom du brukar eit manometer så får du ein indikasjon på om instrumentet er rette, har brukt ein T på uttaket på motor slik att eg får målt med både instrument og mannometer på samme tid og sammenlikna resultatet direkte Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2021 Men har du fått vite hvor høyt trykket er? "Høyt" er et relativt begrep... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Martine29 Svart 6.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2021 (redigert) Bilde viser oljetrykksmåler på min 4lh dte 5 min etter oppstart. Slik har det vært i snart 10 år. Om det er "høyt eller lavt" vet jeg ikke. Poenget må vel være å følge med på målere og ta en sjekk ved forandringer mener nå jeg. Mange av oss sliter vel med høyt blodtrykk også og lever med dette. Redigert 6.Oktober.2021 av Martine29 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Finito Svart 7.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2021 Snakka med verksmester i dag og han var ikkje bekymra, men kunne ikkje sei årsaka til at trykket hadde blitt høgt. Dei skifta oljetrykksmåler i 2013 med 960 timer på motoren, tok samtidig 1000 timer service på motoren. Den har nå gått ca 400 timer etterpå uten problem så da kunne eg ta det med ro sa han. Men eg fekk ein pris på skifte av oljepumpe på Kr.42000.- for motoren må ut av båten for å bytte den. Eg har no hente båten og den var oppe på nesten 8kg da vi starta den starta opp. Etter at den vart varm gjekk den ned til 5,5kg på marsjfart 2700omdr. På tomgang gjekk den ned til 4 når den var varm. Det skal stå ein oljetrykksventil i oljekjøleren ser eg i verkstedsboka, satser på å bytte denne først, så får vi sjå om det blir forandringer på trykket. Sitér dette innlegget Link to post
Finito Svart 7.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2021 husky dane 85 skrev for 19 timer siden: Dersom du brukar eit manometer så får du ein indikasjon på om instrumentet er rette, har brukt ein T på uttaket på motor slik att eg får målt med både instrument og mannometer på samme tid og sammenlikna resultatet direkte Kor har du kjøpt den t koblinga? Eg tenker eg skal sette på ein oljetemp. måler og da kan eg bruke ein slik. Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 7.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2021 Finito skrev 11 minutter siden: Snakka med verksmester i dag og han var ikkje bekymra, men kunne ikkje sei årsaka til at trykket hadde blitt høgt. Dei skifta oljetrykksmåler i 2013 med 960 timer på motoren, tok samtidig 1000 timer service på motoren. Den har nå gått ca 400 timer etterpå uten problem så da kunne eg ta det med ro sa han. Men eg fekk ein pris på skifte av oljepumpe på Kr.42000.- for motoren må ut av båten for å bytte den. Eg har no hente båten og den var oppe på nesten 8kg da vi starta den starta opp. Etter at den vart varm gjekk den ned til 5,5kg på marsjfart 2700omdr. På tomgang gjekk den ned til 4 når den var varm. Det skal stå ein oljetrykksventil i oljekjøleren ser eg i verkstedsboka, satser på å bytte denne først, så får vi sjå om det blir forandringer på trykket. I forhold til erfaring med min motor så høres ikke dette så ille ut. Var det min båt så hadde jeg ikke brukt penger på dette. Trykket stabiliserer seg og ingen varmgang i motor. Bruk penga på indrefilet av reinsdyr!! Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 7.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2021 Ten kjøpte eg på TESS Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 7.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2021 Slutter aldri å undres på hvorfor man aldri kan sjekke det enkleste og mest sannsynlige feilkilden først. I dette tilfellet måleren. Et manometer kan man få for ca hundrelappen. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 7.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2021 hanto1 skrev 33 minutter siden: Slutter aldri å undres på hvorfor man aldri kan sjekke det enkleste og mest sannsynlige feilkilden først. I dette tilfellet måleren. Et manometer kan man få for ca hundrelappen. Jeg tenker det samme. Greit å sjekke at måleren stemmer da det er tilnærmet gratis. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 7.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2021 Båt penger koster ikke noe vet dere. Enig med de siste her og så får nå ts bare gjøre som han vil. Over og ut fra en som har samme motor som nå har tutlet mer enn 4 tusen timer. Sitér dette innlegget Link to post
Finito Svart 7.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2021 Verkstedet hadde sjekket med manometer og det viste det samme som instumentet i båten. Trykket var normalt da motoren var ny, men det forandret seg i 2013 og har vert slik siden. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2021 Selv er jeg utdannet maskinist og hadde dette vært min motor, så hadde jeg ikke brukt en eneste krone på feilsøking på dette. Trykket er ikke kritisk høyt og har det vært slik i 8 år, så går det helt sikkert fint i overskuelig fremtid. Du kan eventuelt tenke på å se på det når du tar full overhaling på 20000 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2021 (redigert) Underlig, i grunnen. Vanligvis synker trykket etter hvert som motoren brukes. Denne motoren har for få timer til at det skal merkes slitasje. Det eneste jeg kan tenke meg som gir økt trykk er nevnte reguleringsventil som ikke fungerer slik den skal. Trykkforskjellen mellom varm og kald motor virker nærmest urimelig høy. Faren med høyt trykk er at det kan blåse en pakning, for eksempel at oljefilteret ikke tåler trykket. Det er det eneste svake punktet jeg umiddelbart kan tenke meg. Det er bedre med høyt trykk enn ikkeno trykk :-) Redigert 7.Oktober.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Finito Svart 7.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2021 Takk for kommentarer. Ser at sikkerhetsventilen i oljepumpa opner på 12kg i følge verkstedhåndboka så det er ett stykke dit. × eg tenker at det må være denne ventilen det er problemer med, men denne skal normalt ikkje bli demontert i følge verkstedhåndboka. Etter å ha vert i kontakt med to Yanmar verksteder (på mail) har eg ikkje fått tilbakemelding på om denne kan skaffes. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2021 Hva det står i teksten, er at denne reguleringsventilen skal regulere i området 3,5- til 4,5 kg/cm2. Bar er 'nesten det samme'. Altså skulle trykket ditt ikke komme over ca. 5 bar. Husker ikke omregningsforholdet mellom kg og bar, men det er bare å google. Ventilen som sitter i pumpen, forteller vel egentlig hva oljefilteret tåler. Så da ligger du langt unna det målet. Gitt at du bruker et oljefilter som er godkjent av Yanmar. Så det kan kan være VIX, Fleetguard og en rekke andre maskert som Yanmar originaldel. Jeg ville personlig roet ned og tatt oppvarmingen av motoren på lavt turtall før du guffer på. Med lavt turtall anser jeg ikke over 1500 rpm. Men nå er ikke jeg Yanmar-mekaniker, bare slik at det er understreket. Sitér dette innlegget Link to post
Finito Svart 7.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2021 Hulda skrev for 1 time siden: Hva det står i teksten, er at denne reguleringsventilen skal regulere i området 3,5- til 4,5 kg/cm2. Bar er 'nesten det samme'. Altså skulle trykket ditt ikke komme over ca. 5 bar. Husker ikke omregningsforholdet mellom kg og bar, men det er bare å google. Ventilen som sitter i pumpen, forteller vel egentlig hva oljefilteret tåler. Så da ligger du langt unna det målet. Gitt at du bruker et oljefilter som er godkjent av Yanmar. Så det kan kan være VIX, Fleetguard og en rekke andre maskert som Yanmar originaldel. Jeg ville personlig roet ned og tatt oppvarmingen av motoren på lavt turtall før du guffer på. Med lavt turtall anser jeg ikke over 1500 rpm. Men nå er ikke jeg Yanmar-mekaniker, bare slik at det er understreket. Kjører aldrig over 1500rpm. før eg er over 40grader ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Finito Svart 11.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2021 bellen skrev On 7.10.2021 at 13.30: Selv er jeg utdannet maskinist og hadde dette vært min motor, så hadde jeg ikke brukt en eneste krone på feilsøking på dette. Trykket er ikke kritisk høyt og har det vært slik i 8 år, så går det helt sikkert fint i overskuelig fremtid. Du kan eventuelt tenke på å se på det når du tar full overhaling på 20000 timer. Dette er svaret eg fekk fra YANMAR NORGE. "Oljetrykket skal være på 3,5 – 4 bar varm motor ved belastning. Tomgang ca 0,5 bar. Her bør det stilles en diagnose, på hvorfor trykket er så høyt." Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2021 Du bør nok sjekke etter anbefalingen til Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.