Jump to content

Høgt oljetrykk Yanmar 4LH- DTE 170HK


Finito

Recommended Posts

Synes du skal vente til verksmester er tilbake jeg. Også viktig å sjekke oljemengde på peilepinnen. Som flere er inne på her, ta ut pinnen, tørk av og peil på kald motor. Og ta en skikkelig testtur gjerne med noen som kjenner til denne motoren. Lykke til og hold oss oppdatert. Sjekk også væsken på ferskvannskjølinga. Nivå på ekspensjonsbeholder skal ligge på minimum/Low ved kald motor. 

Link to post

Snakka med verksmester i dag og han var ikkje bekymra, men kunne ikkje sei årsaka til at trykket hadde blitt høgt. Dei skifta oljetrykksmåler i 2013 med  960 timer på motoren, tok samtidig 1000 timer service på motoren. Den har nå gått  ca 400 timer etterpå uten problem så da kunne eg ta det med ro sa han :-)

Link to post
Finito skrev for 17 timer siden:

Snakka med verksmester i dag og han var ikkje bekymra, men kunne ikkje sei årsaka til at trykket hadde blitt høgt. Dei skifta oljetrykksmåler i 2013 med  960 timer på motoren, tok samtidig 1000 timer service på motoren. Den har nå gått  ca 400 timer etterpå uten problem så da kunne eg ta det med ro sa han :-)

 

Går det an å tjuvkoble på en annen måler, så du får sjekket at den har ikke viser feil?

Link to post

Snakka med verksmester i dag og han var ikkje bekymra, men kunne ikkje sei årsaka til at trykket hadde blitt høgt. Dei skifta oljetrykksmåler i 2013 med  960 timer på motoren, tok samtidig 1000 timer service på motoren. Den har nå gått  ca 400 timer etterpå uten problem så da kunne eg ta det med ro sa han. Men eg fekk ein pris på skifte av oljepumpe på Kr.42000.- for motoren må ut av båten for å bytte den.

 

Eg har no hente båten og den var oppe på nesten 8kg da vi starta den starta opp.

Etter at den vart varm gjekk den ned til 5,5kg på marsjfart 2700omdr. På tomgang gjekk den ned til 4 når den var varm.

 

Det skal stå ein oljetrykksventil i oljekjøleren ser eg i verkstedsboka, satser på å bytte denne først, så får vi sjå om det blir forandringer på trykket.

Link to post
husky dane 85 skrev for 19 timer siden:

Dersom du brukar eit manometer så får du ein indikasjon på om instrumentet er rette, har brukt ein T på uttaket på motor slik att eg får målt med både  instrument og mannometer på samme tid og sammenlikna resultatet direkte

Kor har du kjøpt den t koblinga? Eg tenker eg skal sette på ein oljetemp. måler og da kan eg bruke ein slik.

Link to post
Finito skrev 11 minutter siden:

Snakka med verksmester i dag og han var ikkje bekymra, men kunne ikkje sei årsaka til at trykket hadde blitt høgt. Dei skifta oljetrykksmåler i 2013 med  960 timer på motoren, tok samtidig 1000 timer service på motoren. Den har nå gått  ca 400 timer etterpå uten problem så da kunne eg ta det med ro sa han. Men eg fekk ein pris på skifte av oljepumpe på Kr.42000.- for motoren må ut av båten for å bytte den.

 

Eg har no hente båten og den var oppe på nesten 8kg da vi starta den starta opp.

Etter at den vart varm gjekk den ned til 5,5kg på marsjfart 2700omdr. På tomgang gjekk den ned til 4 når den var varm.

 

Det skal stå ein oljetrykksventil i oljekjøleren ser eg i verkstedsboka, satser på å bytte denne først, så får vi sjå om det blir forandringer på trykket.

I forhold til erfaring med min motor så høres ikke dette så ille ut.  Var det min båt så hadde jeg ikke brukt penger på dette. Trykket stabiliserer seg og ingen varmgang i motor. Bruk penga på indrefilet av reinsdyr!!

Link to post

Selv er jeg utdannet maskinist og hadde dette vært min motor, så hadde jeg ikke brukt en eneste krone på feilsøking på dette. Trykket er ikke kritisk høyt og har det vært slik i 8 år, så går det helt sikkert fint i overskuelig fremtid. Du kan eventuelt tenke på å se på det når du tar full overhaling på 20000 timer.

Link to post

Underlig, i grunnen. Vanligvis synker trykket etter hvert som motoren brukes. Denne motoren har for få timer til at det skal merkes slitasje. Det eneste jeg kan tenke meg som gir økt trykk er nevnte reguleringsventil som ikke fungerer slik den skal. Trykkforskjellen mellom varm og kald motor virker nærmest urimelig høy. Faren med høyt trykk er at det kan blåse en pakning, for eksempel at oljefilteret ikke tåler trykket. Det er det eneste svake punktet jeg umiddelbart kan tenke meg.

 

Det er bedre med høyt trykk enn ikkeno trykk :-)

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Takk for kommentarer. Ser at sikkerhetsventilen i oljepumpa opner på 12kg i følge verkstedhåndboka så det er ett stykke dit. ×  eg tenker at det må være denne ventilen det er problemer med, men denne skal normalt ikkje bli demontert i følge verkstedhåndboka. Etter å ha vert i kontakt med to Yanmar verksteder (på mail) har eg ikkje fått tilbakemelding på om denne kan skaffes.

DSCN3839.JPG

Link to post

Hva det står i teksten, er at denne reguleringsventilen skal regulere i området 3,5- til 4,5 kg/cm2. Bar er 'nesten det samme'. Altså skulle trykket ditt ikke komme over ca. 5 bar. Husker ikke omregningsforholdet mellom kg og bar, men det er bare å google. Ventilen som sitter i pumpen, forteller vel egentlig hva oljefilteret tåler. Så da ligger du langt unna det målet. Gitt at du bruker et oljefilter som er godkjent av Yanmar. Så det kan kan være VIX, Fleetguard og en rekke andre maskert som Yanmar originaldel. Jeg ville personlig roet ned og tatt oppvarmingen av motoren på lavt turtall før du guffer på. Med lavt turtall anser jeg ikke over 1500 rpm. Men nå er ikke jeg Yanmar-mekaniker, bare slik at det er understreket.

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

Hva det står i teksten, er at denne reguleringsventilen skal regulere i området 3,5- til 4,5 kg/cm2. Bar er 'nesten det samme'. Altså skulle trykket ditt ikke komme over ca. 5 bar. Husker ikke omregningsforholdet mellom kg og bar, men det er bare å google. Ventilen som sitter i pumpen, forteller vel egentlig hva oljefilteret tåler. Så da ligger du langt unna det målet. Gitt at du bruker et oljefilter som er godkjent av Yanmar. Så det kan kan være VIX, Fleetguard og en rekke andre maskert som Yanmar originaldel. Jeg ville personlig roet ned og tatt oppvarmingen av motoren på lavt turtall før du guffer på. Med lavt turtall anser jeg ikke over 1500 rpm. Men nå er ikke jeg Yanmar-mekaniker, bare slik at det er understreket.

Kjører aldrig over 1500rpm. før eg er over 40grader ;-)

Link to post
bellen skrev On 7.10.2021 at 13.30:

Selv er jeg utdannet maskinist og hadde dette vært min motor, så hadde jeg ikke brukt en eneste krone på feilsøking på dette. Trykket er ikke kritisk høyt og har det vært slik i 8 år, så går det helt sikkert fint i overskuelig fremtid. Du kan eventuelt tenke på å se på det når du tar full overhaling på 20000 timer.

Dette er svaret eg fekk fra YANMAR NORGE.

"Oljetrykket skal være på 3,5 – 4 bar varm motor ved belastning. Tomgang ca 0,5 bar.

Her bør det stilles en diagnose, på hvorfor trykket er så høyt."  

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...