Jump to content

Raymarine ST60+ wind - kutter periodisk

Morten_L

Recommended Posts

Har Raymarine St60+ wind og tridata fra båten var ny i 2007. 

Vindinstrumentet kutter noen ganger plutselig å vise data. Kun -- på vindstyrke og pil rett opp på retning (den sender heller ikke vinddata på NMEA da) tenkte først det var gåen giver eller kabelbrudd

Men det rare er at det kun skjer i det jeg slår når det er en del vind. Og at det normalt bare er å kutte strømmen litt så kommer det opp igjen. Når det blåser lite kan jeg seile timesvis og krysse frem og tilbake uten at det kutter.

Vind, tridata og autopilot fjernkontroll er koblet sammen på Seatalk 1 nettverk som igjen er koblet til en Raymarine Sestalk 1 til Seatalk NG converter og i Seatalk NG/NMEA 2000 nettverk med Axiom plotter, Evolution autopilot, Yacht device motordata og EmTrak AIS transiver.

Lite lysten på å kjøpe nytt vindinstrument om jeg kan få det gamle til å fungere stabilt igjen.

Vi hadde nesten tilsvarende utfordringer som du har.  Tok en tur opp i masta.  Det er en skjøt ved giver.  Alt så fint ut uten noe irr.  Sprayet inn litt crc og har fungert siden

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

vårt ST 60 piper innimellom og mister vinddata i 1-2 sekunder.  Kanskje en gang i døgnet når vi seiler kontinuerlig. Godt tips med skjøt - hos oss er det skjøt ved mastefoten. Skal ta en kikk på det.

Et annet tips jeg fikk fra Seatronic. 1 st-stng converter i nettverket fungerer bra. Men har du 2 eller flere convertere kan det oppstå "hikke" i systemet. Vi har 2 st-stng convertere - så jeg har så langt tenkt at  det er årsaken

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Bitteliten skrev 54 minutter siden:

Godt tips med skjøt - hos oss er det skjøt ved mastefoten. Skal ta en kikk på det.

Sikker på at det ikke er støpsel i toppen, har bare sett vindmålere med støpsel i toppen og de blir tredd fra topp til bunn.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Bitteliten skrev 18 minutter siden:

alle kabler er skjøtet i bunnen.

Klart det er slik, men alle vindmålere jeg har sett har  støpsel i maste toppen i tillegg og blir tredd fra topp til bunn og ny skjøt  ved mastefoten eller under dekk.

Lurt og skjerme støpslet i mastetoppen med selvvulkende tape.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Boddvar skrev for 3 timer siden:

Vi hadde nesten tilsvarende utfordringer som du har.  Tok en tur opp i masta.  Det er en skjøt ved giver.  Alt så fint ut uten noe irr.  Sprayet inn litt crc og har fungert siden

Godt tips, står på blokka. Må bare få noen til å sikre meg når jeg klatrer opp.

Bitteliten skrev 1 time siden:

vårt ST 60 piper innimellom og mister vinddata i 1-2 sekunder.  Kanskje en gang i døgnet når vi seiler kontinuerlig. Godt tips med skjøt - hos oss er det skjøt ved mastefoten. Skal ta en kikk på det.

Et annet tips jeg fikk fra Seatronic. 1 st-stng converter i nettverket fungerer bra. Men har du 2 eller flere convertere kan det oppstå "hikke" i systemet. Vi har 2 st-stng convertere - så jeg har så langt tenkt at  det er årsaken

Har du funnet noe mønster i når den kutter? Jeg stusser på at det kun er i det jeg slår og kun når det blåser en del den kutter hos meg. Min må restartes for å komme på nett igjen.

Det er nok flere skjøter hos meg, det var brudd og irr på kabelen der den går ut av masta og inn i svanehalsen, kuttet bort 10 cm og skjøtet sammen igjen. Fungerte fint en god stund før den begynte å tulle.

Så er det minst en skjøt til under dekk for kabelen bak i instrumentene er vanlig Cat5 nettverkskabel som jeg ikke helt har klart å følge frem og tilbake i båten.

Kan jo være stNG problematikk ja, jeg har kun en st1 til NG converter, men den tar jo både tridata, vind og autopilot fjernkontroll. 

Og så vet jeg ikke om Yacht device motordata converteren regnes med i denne sammenheng? Kan jo prøve å plugge den ut neste seiltur og se. Eventuelt koble hele seatalk 1 nettverket fra converteren og se

Morten_L skrev 14 minutter siden:

Har du funnet noe mønster i når den kutter? Jeg stusser på at det kun er i det jeg slår og kun når det blåser en del den kutter hos meg. Min må restartes for å komme på nett igjen.

Nei - det skjer helt tilfeldig. Derfor jeg tenker at det er converterene som lager trøbbel i datatrafikken. Vi mister vinddata i nettet - både på plotter og vindinstrumentet. Kommer tilbake etter et par sekunder av seg selv

Roger jo skrev 17 minutter siden:

Da ville jeg sjekket om det ikke er vakkel feil i kontakten i toppen, smør opp og legg på selvvulk-tape.

Får nok ta turen opp, rense og vulke kontakten

Bitteliten skrev 11 minutter siden:

Nei - det skjer helt tilfeldig. Derfor jeg tenker at det er converterene som lager trøbbel i datatrafikken. Vi mister vinddata i nettet - både på plotter og vindinstrumentet. Kommer tilbake etter et par sekunder av seg selv

Høres jo slik ut ja, hos meg er det klart mønster. Men jeg mister også vind på plotter

Når jeg tenker meg om har jeg jo en Actisense nmea 2000 til usb adapter liggende. Kan jo forsøke å logge data på nettverket og se om jeg blir klokere av det

• 3 uker senere...

Tror jeg er kommet et lite skritt nærmere årsak. 

Koblet fra Seatalk1 til Seatalk NG adapteret og seilt noen timer i dag på både kryss, slør og lens med stort sett 10-13m/s. Mao situasjoner det før stort sett har kranglet. Vindinstrumentet har fungert upåklagelig uten en eneste hickup.

MEN noe jeg ofte bruker Vindinstrumentet til er jo å la autopiloten styre etter vindretning og jeg liker også å leke med med å seile mot polardiagrammet på plotteren og da trenger denne også vind så jeg vil veldig gjerne løse det.

Får det ikke helt til å rime at hele Vindinstrumentet skal gå ned selv om det skulle bli hickup på nmea2000/seatalk NG nettverket?

Glemte å ta med actisensen og laptop, har lyst til å logge datatrafikk på nmea3000/Seatalk NG for å se om jeg finner noe.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...