Jump to content

Edit History

S/Y Emma

S/Y Emma

Når det er snakk om å elektrifisere, må poenget være å fjerne store utslipp.

 

Men her er det ikke snakk om å bytte ut diselløsninger med tilsvarende elektriske løsninger, men å bytte hele konseptet.

 

Har man allerede en lite energikrevende båt (les: deplasement/seilbåt), er det lite å vinne på å skifte til elmotor.

 

Skal man ha noe å vinne på å bytte en diger cabincruiser til el, må man bytte ut hele båten. Eller hva er poenget? Hvor stor batteripakke må man ha for å erstatte 1000 liter diesel? Det er satans mye energi i en liter. 10 kWh give or take.

 

Vi kan kjøre motor tur/retur Shetland på under 300 liter diesel. Det er ikke mye å spare inn der i utgangspunktet.

 

Leser av og til om seilbåter som har byttet ut alt til el, og skryter av å bare seile (for det må de i praksis uansett). Men javel, det kan du gjøre selv om du har diselmotor også.

S/Y Emma

S/Y Emma

Når det er snakk om å elektrifisere, må det være for å fjerne store utslipp.

 

Men her er det ikke snakk om å bytte ut diselløsninger med tilsvarende elektriske løsninger, men å bytte hele konseptet.

 

Har man allerede en lite energikrevende båt (les: deplasement/seilbåt), er det lite å vinne på å skifte til elmotor. Skal man ha noe å vinne på å bytte en diger cabincruiser til el, må man bytte ut hele båten. Eller hva er poenget? Hvor stor batteripakke må man ha for å erstatte 1000 liter diesel? Det er satans mye energi i en liter. 10 kWh mer eller mindre.

 

Vi kan kjøre motor tur/retur Shetland på under 300 liter diesel. Det er ikke mye å spare inn der i utgangspunktet.

S/Y Emma

S/Y Emma

Når det er snakk om å elektrifisere, må det være for å fjerne store utslipp.

 

Men her er det ikke snakk om å bytte ut diselløsninger med tilsvarende elektriske løsninger, men å bytte hele konseptet.

 

Har man allerede en lite energikrevende båt (les: deplasement/seilbåt), er det lite å vinne på å skifte til elmotor. Skal man ha noe å vinne på å bytte en diger cabincruiser til el, må man bytte ut hele båten. Eller hva er poenget? Hvor stor batteripakke må man ha for å erstatte 1000 liter diesel? Det er satans mye energi i en liter diesel.

 

Vi kan kjøre motor tur/retur Shetland på under 300 liter diesel. Det er ikke mye å spare inn der i utgangspunktet.

S/Y Emma

S/Y Emma

Når det er snakk om å elektrifisere, må det være for å fjerne store utslipp.

 

Men her er det ikke snakk om å bytte ut diselløsninger med tilsvarende elektriske løsninger, men å bytte hele konseptet.

 

Har man allerede en lite energikrevende båt (les: deplasement/seilbåt), er det lite å vinne på å skifte til elmotor. Skal man ha noe å vinne på å bytte en diger cabincruiser til el, må man bytte ut hele båten. Eller hva er poenget? Hvor stor batteripakke må man ha for å erstatte 1000 liter diesel?

 

Vi kan kjøre motor tur/retur Shetland på under 300 liter diesel. Det er ikke mye å spare inn der i utgangspunktet.

S/Y Emma

S/Y Emma

Når det er snakk om å elektrifisere, må det være for å fjerne store utslipp.

 

Men her er det ikke snakk om å bytte ut diselløsninger med tilsvarende elektriske løsninger, men å bytte hele konseptet.

 

Har man allerede en lite energikrevende båt (les: deplasement/seilbåt), er det lite å vinne på å skifte til elmotor. Skal man ha noe å vinne på å bytte en diger cabincruiser til el, må man bytte ut hele båten. Eller hva er poenget? Hvor stor batteripakke må man ha for å erstatte 1000 liter diesel?



×
×
  • Create New...