
S/Y Emma
Problemet er ikke elmotorene i seg selv, de er tipp-topp. Problemet er å erstatte kilowattene i dieseltanken med tilsvarende kilowatt i batteribanken.
F.eks. Vi kjøpte nye batterier for et år siden. De kan gi 6 kWh. Nok til å forsyne en 8 hk elmotor i en time. Da kommer vi kanskje 3-4 nautiske mil av sted på flatt hav.
Hvor mange kWh trenger man for å løfte en 50 fots cabincruiser opp i plan?
Nå kommer det sikkert mye mer effektive batteriløsninger for fremdrift i fritidsbåter, men det skal veldig mye til å erstatte dieselens energi. Og så må man spørre seg om det er verdt det. Hvor mye kobolt, nikkel, litium og produksjonsressurser skal man legge i å elektrifisere alt mellom himmel og jord? Særlig for en fritidsbåt man bare bruker noen uker/måneder i året.
Det er ikke noe poeng å legge unødvendig mye ressurser i å løse et marginalt problem i den store sammenhengen.
Men klart, om man skal ha en saktegående båt som man kan bruke til å gå fra ladestasjon til ladestasjon (les: marina), er elbåt fremtiden.
Kort fortalt:
Å elektrifisere et optimalisert skrog = liten gevinst.
Å elektrifisere en dieselsluker = enormt ressurskrevende.