
Lingefan
Vis hele sitatetElmotoren er snart 190 år gammel. Det er ikke elmotoren som er problemet, den er fantastisk effektiv. Spesielt i dagens moderne utgaver, der Tesla som vanlig leder utviklingen.
Det er naturligvis batteriene som er problemet for fritidsbåtbruk, dersom målet er å erstatte eksosjuice med batterier.
Og oppnå ca samme fart/rekkevidde som før med en overkommelig investeringskostnad. Samt naturligvis muligheten for å fylle på med mere energi nesten hvor som helst. Not gonna work.
Både Mercedes, Rolls-Royce og flere andre bilmerker hadde elmotorløsninger i biler rundt 1900-tallet, som faktisk fungerte helt greit.
Det er først når en provokatør som Tesla med midler og smart plan med å ta problemet ved roten og bygge ut ladenettverk, gi lang rekkevidde på biler som ser bra ut og som blir en viss status/image for mange. I tillegg gir de bilene 0-100 på 2,6-4,5 sekunder, som mange drømmer om å oppleve fordi motor har kostet veldig mye avgifter i hele livet til de fleste av oss. Mange vil oppleve å ha en så sprek bil. Og når Norge i tillegg har ekstreme elbilfordeler - ja da blir en dyr statusbil i USA og andre land - billig å få tak i her til lands. Den «perfekte storm» for å få innført elbilsalg. Og npr andre merker prøver det samme får de til mye med langt bedre biler, men de mangler en del godvilje fra markedet pga mangel på det viktigste: ladenettverk-struktur.
Dersom dette skulle slått an i båtmarkedet måtte vi gjort følgende:
F eks Windy, Ibiza eller Goldfish måtte laget følgende elektriske fristende båt-typer:
*Skjærgårdsjeep som ser elegant og tøff ut, med gode sjøegenskaper, f eks ibiza 19 sport eller nordkapp 605 aktig, og som gjør 50-60 knop (sprekere enn bensinbåter), har rekkevidde på 150-200 nautiske mil, som er lett å serve. Og Goldfish 30 rib med lang rekkevidde og høy toppfart.
*Lekker daycruiser type Windy 26 Kharma eller 31 Zonda og kanskje en 39 Camira med 1-2 elmotorer, range på 2-300 nautiske mil og mulighet for å lade opp raskt. Bør gjøre 40-50 knop og cruise på 25-30.
*Marex lignende bobåt-aktig tilsvarende med lavere fart enn de overstående
Båtene over trenger en båtprodusent eller flere som går hardt til verks med store investeringer i et hurtigladenettverk og ikke minst store investeringer i lademuligheter omtrent ved alle gjestehavner. I tillegg bør en elektrisk båt ha uthavnlading, type solcellepanel etc… det har jo en del allerede.
I f eks seilbåter og snekker er det mye lettere å bytte til elmotor så lenge man får ladet opp rimelig og raskt nok mange nok steder.
I tillegg bør jo intensivene være store f eks type gratis eller svært billig havneleie, 25% rabatt på alle restauranter etc i gjestehavner om du har elbåt, mva fritt innkjøp, prioritet på havneplasser der diesel og bensinbåter ikke får legge til - etc…
Kanskje man burde fått svært billig eller gratis elbåtopplag der man kun betaler for service, men det offentlkge sponser varme båthaller der båtene kan lagres vinterstid - slike ting ville i alle fall fått meg til å se i retning elektrisk.
Intensiver som gjør at folk ser gulrøtter og fordeler/glede med det hele og ikke bare pisk på det wom ikke bør gjøres.
I tillegg må nok drivstoffprisen på diesel og bensin litt opp, da mange synes det er billig per i dag. På 42 foteren brukte jeg gjerne 25-30.000 kr på diesel pr sesong, men det var jo egentlig bare 10-15% av årlige kostnader ved den båten. Så kostnaden med båthold og vedlikehold er det dyreste med å ha båt. Ikke selve båtbruken/drivstoffet. Dieselkostnaden ville riktignok gått opp til 40-50.000 dersom pumpeprisen ikke lenger er avgiftsfri og plutselig koster 18-20kr pr liter, mer som i andre land. Likevel er kostnaden fortsatt prosentvis ganske lav i forhood til totalkostnaden vi hadde med 42 fots båt som vi tok svært godt vare på og satte bort alt.