Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Det er jo akkurat det man gjør i dag gjennom moms, mineraloljeavgift osv. Det eneste man ikke betaler til sjøs er en veibruksavgift og sådan faller vel helt på sin urimelighet for drivstoff brukt til sjøs.

Uten avgifter ville drivstoffet ikke kostet mer enn 3 kroner literen.

Jeg er ikke enig i at drivstoffprisene faktisk skal settes opp, men om man skal snakke om hva som fungerer for å få folk til å bruke båten mindre så er det nok drivstoffpriser. Da betaler man etter hvor mye man slipper ut. Så får næringsdrivende som er avhengig av båt få fradrag.

Men så kan man diskutere om fritidsbåtbruk egentlig er så voldsomt miljøskadelig. Er ikke akkurat så mye fritidsbåtene slipper ut i det totale regnskapet. Så selv kjører jeg akkurat så mye jeg ønsker uansett drivstoffpris.

Det samme blir det jo med de få lamborghinier og ferrarier som liksom skal over på elmotor alle sammen. Så få biler og så sjelden de blir brukt ville det ikke ha noe å si om de flotte V12 motorene fortsatt kan selges og nytes i all fremtid, selv etter 2050.

Lingefan

Lingefan

Det er jo akkurat det man gjør i dag gjennom moms, mineraloljeavgift osv. Det eneste man ikke betaler til sjøs er en veibruksavgift og sådan faller vel helt på sin urimelighet for drivstoff brukt til sjøs.

Jeg er ikke enig i at drivstoffprisene faktisk skal settes opp, men om man skal snakke om hva som fungerer for å få folk til å bruke båten mindre så er det nok drivstoffpriser. Da betaler man etter hvor mye man slipper ut. Så får næringsdrivende som er avhengig av båt få fradrag.

Men så kan man diskutere om båtbruk er så voldsomt miljøskadelig. Er ikke akkurat så mye fritidsbåtene slipper ut i det totale regnskapet. Så selv kjører jeg akkurat så mye jeg ønsker uansett drivstoffpris.

Lingefan

Lingefan

• Create New...