Teerex
19 fot skrev 4 minutter siden:Det finnes selvfølgelig noen biler som klarer 1 million km under gode forhold, også blant elbiler. Men det betyr ikke at en gjennomsnittlig norsk elbil vil klare det når den pløyer gjennom saltlaken og trekker henger osv. Og skal jeg vurdere biløkonomi så må jeg se på min bruk og ikke på rekorden som en har oppnådd.
Tesla-Bjørn er vel den som har kjørt lengst i en elbil, og han har byttet batteri på den bilen og den var ganske nedkjørt ettersom jeg har forstått, og hadde vel langt igjen til 1 million km.
Tesla-Bjørn var en av de første som kjørte langt med Tesla. Og det var altså i 2013, og første generasjon Model S som kom til Norge. Så man kan ikke uten videre overføre 8 år gammel produksjonsteknologi til dagens verden.
Utviklingen går framover, og batteriene har blitt bedre.
Nå står vi overfor et generasjonsskifte, med nye 4680-celler. Tesla bygger batterifabrikker for disse i Texas og Berlin.
Disse skal bli vesentlig rimeligere å masseprodusere. Spennende tider vi går i møte altså.
At batteriene i snitt holder fint i en halv mill km vil jeg tro er ganske nært sannheten. Altså mer enn nok for de aller fleste.