Teerex
Raymond Engmark skrev for 7 timer siden:
Ja, jeg er ikke uenig. Vi har jo fartsgrenser for at det skal være trygg ferdsel, noe som er til det beste for felleskapet, men uten politikontroller, så hadde de jo aldri blitt fulgt. En filosof, husker ikke hvem i farten, sa at det som drev menneskets fremgang også kom til å bli vår undergang, fordi vi har et umettelig behov for utvikling og økning i levestandard. Jeg håper jo at vi er intelligente nok til å overstyre de instinktene, og at vi kan redde planeten.
Det er som @index sier, vi må ned i levestandard. Tidspunktet hvor vi bruker opp jordas resurser slår tidligere inn år for år. I fjor var det 22. August. Bildet som tegner seg er noe sånt som at vi er noen fete plantasjeeiere som i forakt dytter i oss hva som helst i våre hvite dresser, mens rekkverket i andreetasjen er akkurat høyt nok slik at vi har god utsikt, uten å se lidelsene til arbeiderne.
Så ja, dessverre må vi dit at det skal svi økonomisk å ødelegge planten før at vi gjør tiltak. Jeg tenker alt vil komme under lupen fremover. Fritidsbåtene er milevis unna å være en versting, men jeg tror nok det som forbrenner fossilt drivstoff innenfor våre landegrenser vil fort bli tatt tak i.
Nei menneskeheten var ikke intelligent nok, iallefall ikke i store deler av verden.
Vi hadde ikke behøvd å gå ned i levestandard dersom bestanden av mennesker hadde vært forvaltet bærekraftig.
Men vi er nå dobbelt så mange på jorda som for 35-40 år siden. Og dermed antagelig dobbelt så mange som vi burde ha vært i et økologisk og miljømessig idealaspekt.
Asia med nesten 4 milliarder mennesker utgjør 60% av verdens befolkning. Med verstingene Kina og India på topp med nesten 3 milliarder tilsammen.
Afrika blir trolig den neste versting-verdensdelen med bl.a. Nigeria som et av flere skrekkeksempel på befolkningseksplosjon.
Verden skal fortsatt øke med et par milliarder i vårt århundre sier prognosene.
Mens de fleste vestlige og industrialiserte land har klart å holde veksten under kontroll.