Jump to content

Edit History

Mizar

Mizar

lurvetass skrev for 18 timer siden:

Hadde vært spennende om folket hadde fulgt TS sitt spørsmål om fremtidens fritidsbåtliv.

 

Kan vi ikke diskutere båtskrog energieffektivisering i fremdrift, nye teknologier som kan ha betydning?

 

Hva folket her tror om politikere og klimaspørsmål kunne vært i en egen tråd et annet sted.

 

Det er litt vanskelig å diskutere "elektrisk båtliv"  når klimahysteriet er satt i gang av politiske avgiftsbehov, på toppen av samfunnet.  Helt personlig, skjønner jeg ikke at folk finner seg i dette, og det blir nesten umuig å diskutere denne situasjonen våre myndigheter har satt oss i, uten å diskutere politikk og "klimavitenskap".

 

Samtidig er det nyttig å vite at fritidsbåter slipper ut lite CO2 hvis man sammeligner med internasjonal skipsfart.  Det samme gjelder El-biler.  Så det kan ikke være hensynet til det globale klimaet, som driver denne syke energipolitikken. Det er stort sett bare tomme ord, i forhold til de reelle problemene vi mennesker skaper i naturen.  Fritidsbåt brukerne har ingen grunn til dårlig samvittighet for sin lille dieselmotor.

 

Hvis jeg skal mene noe om elektrisk drift av fritidsbåter, uten at man samtidig kaster hele ideen med fritidsbåt "på havet" (der ble det litt maritimt, ærede Moderator :giggle: ), så mener jeg at man må tenke på:

 

Friheten til å bevege seg på vannet uten for mye rekkeviddeangst er vel selve ideen med et bekymringsløst båtliv? Det krever at man har med seg en energikilde som minst tilsvarer diesel som energilager.  Det må kunne dimensjoneres etter hver skrogtypes krav.  Så gir økonomien til båteier hva slag båt man har råd til,  og hvordan man vil designe sitt eget fritidsliv, vanligvis ferie, i båt.

 

Hvis vi skal la myndighetene avgjøre dette, får vi bare masse avgifter til å fø på (mate) de samme myndighetene. Det har vi sett nok av allerede.

 

Så langt ser ikke jeg annen teknologi enn energilagring med hydrogen, som gir denne friheten (se ovenfor) og sikkerheten for at man kommer hjem igjen.  Dette MÅ være forutsigbart (og det er dessverre ikke vind og bølgehøyde)  - hvis en fritidsbåt skal være trygg andre steder enn veldig nær land.

 

 

 

Energilager med hydrogen gjør at man kan ha elektrisk fremdrift og dekke alle hensyn til komfort.  Fuelcell avgir til og med litt varme som kan brukes enten til å koke kaffen om bord (men man har strøm nok til en kokepalte), eller varme kabinen.

 

Sikkerhetsmessig er hydrogen mer krevende enn diesel å ta med seg. Men man håndterer jo propangass om bord og da får mean det vel til med hydrogen også.

 

Jeg ser for  meg en form for lading av gasspatroner med hydrogen på land, og en sikker bajonettfatning for tilkobling i båten.  Og en bytteordnign der båteier velger hvor mange "patroner" han eier.  Så kan disse byttes med fulle gassflasker mot betaling av av et mellomlegg for gasskostnaden. Omtrent som med propanbeholdere.

 

Et forurensningsfritt, stillegående båtliv som konkurrerer godt med "tøymotor".

Mizar

Mizar

lurvetass skrev for 18 timer siden:

Hadde vært spennende om folket hadde fulgt TS sitt spørsmål om fremtidens fritidsbåtliv.

 

Kan vi ikke diskutere båtskrog energieffektivisering i fremdrift, nye teknologier som kan ha betydning?

 

Hva folket her tror om politikere og klimaspørsmål kunne vært i en egen tråd et annet sted.

 

Det er litt vanskelig å diskutere "elektrisk båtliv"  når klimahysteriet er satt i gang av politiske avgiftsbehov, på toppen av samfunnet.  Helt personlig, skjønner jeg ikke at folk finner seg i dette, og det blir nesten umuig å diskutere denne situasjonen våre myndigheter har satt oss i, uten å diskutere politikk og "klimavitenskap".

 

Samtidig er det nyttig å vite at fritidsbåter slipper ut lite CO2 hvis man sammeligner med internasjonal skipsfart.  Det samme gjelder El-biler.  Så det kan ikke være hensynet til det globale klimaet, som driver denne syke energipolitikken. Det er stort sett bare tomme ord, i forhold til de reelle problemene vi mennesker skaper i naturen.  Fritidsbåt brukerne har ingen grunn til dårlig samvittighet for sin lille dieselmotor.

 

Hvis jeg skal mene noe om elektrisk drift av fritidsbåter, uten at man samtidig kaster hele ideen med fritidsbåt "på havet" (der ble det litt maritimt, ærede Moderator :giggle: ), så mener jeg at man må tenke på:

 

Friheten til å bevege seg på vannet uten for mye rekkeviddeangst er vel selve itdeen med et bekymringsløst båtliv? Det krever at man har med seg en energikilde som minst tilsvarer diesel som energilager.  Det må kunne dimensjoneres etter hver skrogtypes krav.  Så gir økonomien til båteier hva slag båt man har råd til,  og hvordan man vil designe sitt eget fritidsliv, vanligvis ferie, i båt.

 

Hvis vi skal la myndighetene avgjøre dette, får vi bare masse avgifter til å fø på (mate) de samme myndighetene. Det har vi sett nok av allerede.

 

Så langt ser ikke jeg annen teknologi enn energilagring med hydrogen, som gir denne friheten (se ovenfor) og sikkerheten for at man kommer hjem igjen.  Dette MÅ være forutsigbart (og det er dessverre ikke vind og bølgehøyde)  - hvis en fritidsbåt skal være trygg andre steder enn veldig nær land.

 

 

 

Energilager med hydrogen gjør at man kan ha elektrisk fremdrift og dekke alle hensyn til komfort.  Fuelcell avgir til og med litt varme som kan brukes enten til å koke kaffen om bord (men man har strøm nok til en kokepalte), eller varme kabinen.

 

Sikkerhetsmessig er hydrogen mer krevende enn diesel å ta med seg. Men man håndterer jo propangass om bord og da får mean det vel til med hydrogen også.

 

Jeg ser for  meg en form for lading av gasspatroner med hydrogen på land, og en sikker bajonettfatning for tilkobling i båten.  Og en bytteordnign der båteier velger hvor mange "patroner" han eier.  Så kan disse byttes med fulle gassflasker mot betaling av av et mellomlegg for gasskostnaden. Omtrent som med propanbeholdere.

 

Et forurensningsfritt, stillegående båtliv som konkurrerer godt med "tøymotor".

Mizar

Mizar

lurvetass skrev for 18 timer siden:

Hadde vært spennende om folket hadde fulgt TS sitt spørsmål om fremtidens fritidsbåtliv.

 

Kan vi ikke diskutere båtskrog energieffektivisering i fremdrift, nye teknologier som kan ha betydning?

 

Hva folket her tror om politikere og klimaspørsmål kunne vært i en egen tråd et annet sted.

 

Det er litt vanskelig å diskutere "elektrisk båtliv"  når klimahysteriet er satt i gang av politiske avgiftsbehov, på toppen av samfunnet.  Helt personlig, skjønner jeg ikke at folk finner seg i dette, og det blir nesten umuig å diskutere denne situasjonen våre myndigheter har satt oss i, uten å diskutere politikk og "klimavitenskap".

 

Samtidig er det nyttig å vite at fritidsbåter slipper ut lite CO2 hvis man sammeligner med internasjonal skipsfart.  Det samme gjelder El-biler.  Så det er ikke hensynet til det galobale klimaet som driver politikken. Det er stort sett tomme ord i forhold til de reelle problemene vi mennesker skaper i naturen.

 

Hvis jeg skal mene noe om elektrisk drift av fritidsbåter, uten at man samtidig kaster hele ideen med fritidsbåt "på havet" (der ble det litt maritimt, ærede Moderator :giggle: ), så mener jeg at man må tenke på:

 

Friheten til å bevege seg på vannet uten for mye rekkeviddeangst er vel selve itdeen med et bekymringsløst båtliv? Det krever at man har med seg en energikilde som minst tilsvarer diesel som energilager.  Det må kunne dimensjoneres etter hver skrogtypes krav.  Så gir økonomien til båteier hva slag båt man har råd til,  og hvordan man vil designe sitt eget fritidsliv, vanligvis ferie, i båt.

 

Hvis vi skal la myndighetene avgjøre dette, får vi bare masse avgifter til å fø på (mate) de samme myndighetene. Det har vi sett nok av allerede.

 

Så langt ser ikke jeg annen teknologi enn energilagring med hydrogen, som gir denne friheten (se ovenfor) og sikkerheten for at man kommer hjem igjen.  Dette MÅ være forutsigbart (og det er dessverre ikke vind og bølgehøyde)  - hvis en fritidsbåt skal være trygg andre steder enn veldig nær land.

 

 

 

Energilager med hydrogen gjør at man kan ha elektrisk fremdrift og dekke alle hensyn til komfort.  Fuelcell avgir til og med litt varme som kan brukes enten til å koke kaffen om bord (men man har strøm nok til en kokepalte), eller varme kabinen.

 

Sikkerhetsmessig er hydrogen mer krevende enn diesel å ta med seg. Men man håndterer jo propangass om bord og da får mean det vel til med hydrogen også.

 

Jeg ser for  meg en form for lading av gasspatroner med hydrogen på land, og en sikker bajonettfatning for tilkobling i båten.  Og en bytteordnign der båteier velger hvor mange "patroner" han eier.  Så kan disse byttes med fulle gassflasker mot betaling av av et mellomlegg for gasskostnaden. Omtrent som med propanbeholdere.

 

Et forurensningsfritt, stillegående båtliv som konkurrerer godt med "tøymotor".

Mizar

Mizar

lurvetass skrev for 18 timer siden:

Hadde vært spennende om folket hadde fulgt TS sitt spørsmål om fremtidens fritidsbåtliv.

 

Kan vi ikke diskutere båtskrog energieffektivisering i fremdrift, nye teknologier som kan ha betydning?

 

Hva folket her tror om politikere og klimaspørsmål kunne vært i en egen tråd et annet sted.

 

Det er litt vanskelig å diskutere "elektrisk båtliv"  når klimahysteriet er satt i gang av politiske avgiftsbehov, på toppen av samfunnet.  Helt personlig, skjønner jeg ikke at folk finner seg i dette, og det blir nesten umuig å diskutere denne situasjonen våre myndigheter har satt oss i, uten å diskutere politikk og "klimavitenskap".

 

Hvis jeg skal mene noe om elektrisk drift av fritidsbåter, uten at man samtidig kaster hele ideen med fritidsbåt "på havet" (der ble det litt maritimt, ærede Moderator :giggle: ), så mener jeg at man må tenke på:

 

Friheten til å bevege seg på vannet uten for mye rekkeviddeangst er vel selve itdeen med et bekymringsløst båtliv? Det krever at man har med seg en energikilde som minst tilsvarer diesel som energilager.  Det må kunne dimensjoneres etter hver skrogtypes krav.  Så gir økonomien til båteier hva slag båt man har råd til,  og hvordan man vil designe sitt eget fritidsliv, vanligvis ferie, i båt.

 

Hvis vi skal la myndighetene avgjøre dette, får vi bare masse avgifter til å fø på (mate) de samme myndighetene. Det har vi sett nok av allerede.

 

Så langt ser ikke jeg annen teknologi enn energilagring med hydrogen, som gir denne friheten (se ovenfor) og sikkerheten for at man kommer hjem igjen.  Dette MÅ være forutsigbart (og det er dessverre ikke vind og bølgehøyde)  - hvis en fritidsbåt skal være trygg andre steder enn veldig nær land.

 

Energilager med hydrogen gjør at man kan ha elektrisk fremdrift og dekke alle hensyn til komfort.  Fuelcell avgir til og med litt varme som kan brukes enten til å koke kaffen om bord (men man har strøm nok til en kokepalte), eller varme kabinen.

 

Sikkerhetsmessig er hydrogen mer krevende enn diesel å ta med seg. Men man håndterer jo propangass om bord og da får mean det vel til med hydrogen også.

 

Jeg ser for  meg en form for lading av gasspatroner med hydrogen på land, og en sikker bajonettfatning for tilkobling i båten.  Og en bytteordnign der båteier velger hvor mange "patroner" han eier.  Så kan disse byttes med fulle gassflasker mot betaling av av et mellomlegg for gasskostnaden. Omtrent som med propanbeholdere.

 

Et forurensningsfritt, stillegående båtliv som konkurrerer godt med "tøymotor".

Mizar

Mizar

lurvetass skrev for 18 timer siden:

Hadde vært spennende om folket hadde fulgt TS sitt spørsmål om fremtidens fritidsbåtliv.

 

Kan vi ikke diskutere båtskrog energieffektivisering i fremdrift, nye teknologier som kan ha betydning?

 

Hva folket her tror om politikere og klimaspørsmål kunne vært i en egen tråd et annet sted.

 

Det er litt vanskelig å diskutere "elektrisk båtliv"  når klimahysteriet er satt i gang av politiske avgiftsbehov, på toppen av samfunnet.  Helt personlig, skjønner jeg ikke at folk finenr seg i dette, og det blir nesten umuig å diskutere denne situasjonen våre myndigheter har satt oss i, uten å diskutere politikk og "klimavitenskap".

 

Hvis jeg skal mene noe om elektrisk drift av fritidsbåter, uten at man samtidig kaster hele ideen med fritidsbåt "på havet" (der ble det litt maritimt, ærede Moderator :giggle: ), så mener jeg at man må tenke på:

 

Friheten til å bevege seg på vannet uten for mye rekkeviddeangst er vel selve itdeen med et bekymringsløst båtliv? Det krever at man har med seg en energikilde som minst tilsvarer diesel som energilager.  Det må kunne dimensjoneres etter hver skrogtypes krav.  Så gir økonomien til båteier hva slag båt man har råd til,  og hvordan man vil designe sitt eget fritidsliv, vanligvis ferie, i båt.

 

Hvis vi skal la myndighetene avgjøre dette, får vi bare masse avgifter til å fø på (det betyr mate) de samme myndighetene. Det har vi sett nok av allerede.

 

Så langt ser ikke jeg annen teknologi enn energilagring med hydrogen som gir denne friheten og sikkerheten for at man kommer hjem igjen.  Dette MÅ være forutsigbart (og det er dessverre ikke vind og bølgehøyde)  - hvis en fritidsbåt skal være trygg andre steder enn veldig nær land.

 

Energilager med hydrogen gjør at man kan ha elektrisk fremdrift og dekke alle hensyn til komfort.  Fuelcell avgir til og med litt varme som kan brukes enten til å koke kaffen om bord (men man har strøm nok til en kokepalte), eller varme kabinen.

 

Sikkerhetsmessig er hydrogen mer krevende enn diesel å ta med seg. Men man håndterer jo propangass om bord og da får mean det vel til med hydrogen også.

 

Jeg ser for  meg en form for lading av gasspatroner med hydrogen på land, og en sikker bajonettfatning for tilkobling i båten.  Og en bytteordnign der båteier velger hvor mange "patroner" han eier.  Så kan disse byttes med fulle gassflasker mot betaling av av et mellomlegg for gasskostnaden. Omtrent som med propanbeholdere.

 

Et forurensningsfritt, stillegående båtliv som konkurrerer godt med "tøymotor".

Mizar

Mizar

lurvetass skrev for 17 timer siden:

Hadde vært spennende om folket hadde fulgt TS sitt spørsmål om fremtidens fritidsbåtliv.

 

Kan vi ikke diskutere båtskrog energieffektivisering i fremdrift, nye teknologier som kan ha betydning?

 

Hva folket her tror om politikere og klimaspørsmål kunne vært i en egen tråd et annet sted.

 

Det er litt vanskelig å diskutere "elektrisk båtliv"  når klimahysteriet er satt i gang av politiske behov på toppen av samfunnet.

 

Hvis jeg skal mene noe om elektrisk drift av fritidsbåter, uten at man samtidig kaster hele ideen med fritidsbåt "på havet" (der ble det litt maritimt, ærede Moderator :giggle: ), så mener jeg at man må tenke på:

 

Friheten til å bevge seg på vannet uten for mye rekkeviddeangst. Det krever at man har med seg en energikilde som minst tilsvarer diesel som energilager.  Det må kunne dimensjoneres etter hver skrogtypes krav.  Så gir økonomien til båteier og hvordan man vil designe sin egen fritid i båt, resten.

 

Hvis vi skal la myndighetene avgjøre dette, får vi masse avgifter til å fø på (det betyr mate) de samme myndighetene.

 

Så langt ser ikke jeg annen teknologi enn energilagring med hydrogen som gir denen friheten og sikkerheten for at man kommemr hjem igjen.  Det MÅ være forutsigbart (det er ikke vinden og bølgehøyde) hvis en fritidsbåt skal være trygg andre steder enn veldig nær land. Energilager med hydrogen gjør at man kan ha elektrisk fremdrift og dekke alle hensyn til komfort.  Fuelcell avgir til og med litt varme som kan brukes enten til å koke kaffen om bord (men man har strøm nok til en kokepalte), eller varme kabinen.

 

Sikkerhetsmessig er hydrogen mer krevende enn diesel å ta med seg. Men man håndterer jo propangass om bord og da får mean det vel til med hydrogen også.

 

Jeg ser for  meg en form for lading av gasspatroner med hydrogen på land, og en sikker bajonettfatning for tilkobling i båten.  Og en bytteordnign der båteier velger hvor mange "patroner" han eier.  Så kan disse byttes med fulle gassflasker mot betaling av av et mellomlegg for gasskostnaden. Omtrent som med propanbeholdere.

 

Et forurensningsfritt, stillegående båtliv som konkurrerer godt med "tøymotor".



×
×
  • Create New...