Gerhard
Jeg har et Walles 90 kokeapparat i båten. Den starter bare når jeg er tilkoblet landstrøm og når jeg nettopp har stoppet motoren / ladning. Det er tydelig at den er ikke fornøyd med spenningen den får.
Jeg har hatt den på service hos Sunwind på Rud. De sier den virker og har ikke noen problemer med den. Den får allikevel en full service. Men den har altså fortsatt startproblemer.
Båten er en Skorgenes 350 Monte Carlo. Det er en 35 fot flybridgebåt. Batteriene sitter rett bak bakveggen på babord side. Byssa er nede foran førerplassen på styrbord side. Så lendingene blir jo litt lange. Den har to blybatterier på 235AH hver, nye i 2020.
Manualen sier den trenger 11 volt. Ekspertene hos Sunwind sier den må ha 12 volt.
Jeg har målt den under oppstart og da ligger den på ca 11.5 volt (når den virker)
Da begynner jeg å lete etter spenningsfall. Det er ikke så lett å måle spenningsfall fordi den gjør bare startforsøk en stund og så skur den av den store strømforbrukeren, glødingen. Så for å få sammenlignbare målinger så koblet jeg på en annen last. Jeg brukte en skiltplate til bil (en sånn man skal ha når man har sykler på tilhengerfestet). Alle lysene ble koblet på. Den trekker ca 5.6 A som er mindre enn halvparten av det Wallasen trekker under oppstart. Så alle spenningsfallene i tabellen nedenfor må mer enn dobles. Jeg satte minus på multimeteret på minus ved batteriet og målte forskjellige steder jeg kommer til (Nettopp frakoblet landstrøm)
Målt spenning Tap
Før hovedbryter 12,59
Etter hovedbryter 12,51 0,08
Før sikring 12,36 0,15
Etter sikring 12,24 0,12
Ved sukkerbit 12,20 0,04
Wallas + 12,08 0,12
Wallas - 0,14
Totalt 0.37v tap med skiltplaten. Jeg gjetter på ca 0.8 – 1.0 v med Wallas under oppstart. Det gir Wallasen 11.6 - 11.8v under oppstart med dette fullt oppladede batteriet.
Det ser ut som flere ledd i pluss ledningen har samme spenningsfall som hele minus ledningen.
Så kommer spørsmålene:
1) Må den virkelig ha 12v?
2) Er det reelt at den kan få det den trenger til å starte siste dagen i uthavn, når batteriet er nede på 50 – 60 %?
3) Er det riktig å anta (men ikke sikkert) at spenningsfallet er i koblingspunkter, sjelden i selve ledningen?
4) Hvordan få god kontakt? (Vaselin, CRC, WD-40, pusse med sandpapir ?)
5) Kan jeg omgå problemet med andre løsninger:
a. DC – DC konverter ved Wallasen?
b. Batteri ved Wallasen?
c. Hente strøm fra baugpropellen?