HiWard
Etter å kjøpt min første båt i 2018, tok jeg i høst tre år med trefotssyke i en jafs og byttet til en Windy 8000 fra 1988. Litt skummelt var det selvsagt å gå fra liten, kjent og relativt ny Nordkapp 550 til en langt større farkost med nesten like mange år på baken som meg selv. Byttet ble gjort basert på erfaringene etter tre sesonger i Nordkappen og konklusjonen så langt er at dette nok var et riktig valg. Prismessig var dette et skritt til siden i stedet for opp, og vi har nå en langt større båt som tar skvalpesjøen i indre Oslofjord langt bedre, har masse tumleplass ute til en familie, samt muligheten til å koke kaffe uten å fyre primus på badeplattformen eller overnatte dersom man bestemmer seg for at man ikke vil hjem likevel.
Litt er det selvsagt å ta tak i og jeg tenkte å opprette denne tråden som en logg for meg selv og andre som kanskje vil dra nytte av erfaringene mine. Jeg kommer sikkert også til å stille hundre spørsmål fordi jeg vet at på dette formuet vil man stort sett alltid få fornuftige svar.
Jeg har en liste over tiltak som er prioritert etter MÅ, BØR og VIL avhengig av viktighet med hensyn til driftssikkerhet og komfort. Dessverre er det gjerne slik at det er mye gøyere å bruke tid og penger i VIL-kategorien, men da må man pent minne seg selv på at det er tid og penger rett i avløpet om båten ikke fungerer slik den skal. Jeg har nok et sted mellom 1 og 5 tommeltotter avhengig av faget som utøves, men liker å lese meg opp på ting, gjøre research og prøve meg frem. Væpnet med dette minimum av selvinnsikt har jeg derfor landet på følgende tiltak som skal gjennomføres i løpet av vinteropplaget.
1. Motor og drev
Dette setter jeg bort i år siden alt er nytt for meg og dette er nok en av de kategoriene hvor jeg har flest tommeltotter. På sikt skal jeg gjøre service og konservering selv, men da vil jeg gjerne starte med et kjent utgangspunkt og siden servicehistorikken på båten er temmelig tåkete, har jeg valgt å gi Holmen Brygge Motor oppgaven med å ta service på motor og drev, samt bruke en del arbeidstimer på å gjøre en litt grundigere tilstandsvurdering og komme med anbefalinger på nødvendige tiltak. I mellomtiden kan jeg lese i Volvo Pentas fortreffelige blekke "Do It Yourself Gasoline Sterndrive Engines"
Ting jeg har bedt dem fikse er:
- Drevet siger ned når det er tiltet opp, ingen ytre lekkasje så vidt jeg kan se.
- Finnen på drevet er bøyd, den vil jeg gjerne at rettes opp.
- Litt tung å få inn og ut av gir, ingen anelse om hva det kan skyldes.
- Slark/dødgang på ratt.
2. Elektrisk
Her er det langt færre tommeltotter å holde styr på. Både forrige og tidligere eiere har meldt om småproblemer med det elektriske anlegget. Typisk er knapper som tilsynelatende ikke gjør noe og apparater som kun starter når motor er i gang. Her lukter det spenningsfall og/eller dårlige batteri... Planen min er å gå gjennom hele det elektriske anlegget i båten, ledning for ledning, finne ut hvordan ting er koblet og eventuelt koble slik det burde kobles. Det må nok også byttes en del kabler og termineringer underveis, da er jeg glad for at jeg beholdt presskabelskotangen min med mulighet for å presse på inntil 120mm kabel. Nytt bryterpanel står også på ønskelisten, men aller mest kunne jeg tenke meg å gjenbruke det originale da jeg synes dette passer båten fint.
Dagens opplegg baserer seg på to stk 74Ah blytterier koblet i parallell som primærbank og ett 74Ah blybatterie i reserve. Disse er separert med en OFF-1-BOTH-2-bryter og en skillediode som vist på skjemategningen under datert 4. mars 1986.
I ettertid er både ankervinsj og baugpropell koblet direkte til primærbanken (med sikringer). I vinter skal jeg bytte ut B3 (reservebatteriet) med et LiFePo4 på 100Ah og bruke dette som forbruksbank. Da byttes skilledioden ut med en DC-DC lader og hovedstrømbryter til en BEP 772 som har den fiffige funksjonen at den først skrur på ett batteri, så begge, altså som to enkle hovedstrømbrytere i en. Shunten på positiv sløyfe skal byttes ut med en Victron Smartshunt på negativ sløyfe på forbruksbanken. Kunne også tenkt meg et solcellepanel til lading av forbruksbank. CTEK DS250SE er en DC-DC lader med integrert MPPT hvor solceller lader forbruksbanken og også gir startbanken litt kjærleik når forbruksbanken er full. Passer tilsynelatende perfekt til mine behov, selv om ladehastigheten er på noe snaue 20A.
3. Vann og sanitær
Båten har sjøtoalett uten septiktank og en ting jeg definitivt skal gjøre, er å bytte skroggjennomføringer og kuleventiler til toalettets inntak og uttak. Ellers står en ny varmtvannsbereder på ønskelisten, samt bytte av samtlige slanger. Montering av septiktank er jo også noe å tenke på siden tidens trend er at slikt ikke skal i havet.
4. Kosmetisk
Foruten å shine opp interiøret litt, skal jeg tette en del gamle monteringshull og få noen til å sveise lanternamasten på vindskjermen som har løsnet fra den ene braketten sin. Tar gjerne i mot tips om noen som kan gjøre dette i Oslo-regionen for en rimelig penge.
Kalesjen er fra 2008 og temmelig sliten, jeg har lyst på en ny dersom det er penger igjen på budsjettet etter at motor, drev og elektrisk er under kontroll.
Dette er den foreløpige planen i grove trekk. Fortsettelse følger.