Jump to content

Frostvæske SAE J 1034?


Timmeeh

Recommended Posts

Haba skrev for 8 timer siden:

G30 tilsvarer G12 og rød/lilla. Fås på Maritim, Biltema og alle drivstoffstasjoner.

Så den røde på biltema er G30? Og kan brukes på min motor? Ikke ofte jeg blir sjakkmatt av specs og greier, men akkurat her ble det stopp..

 

tenker uansett å flushe gjennom med hageslange, så da går det vel greit uansett?

Link to post
Haba skrev 32 minutter siden:

Sjekk spec på flaska/kanna. Biltemas long life, rød tilsv. G30. Skal inneholde etandiol og ingen silikater.

Kjøpte en stordunk idag, tenkte det kunne ikke være feil. Men ser det står fri for silikater og alskens så, da kjører vi på med den på motoren. 
 

saltvannskretsen fortjener også en runde iogmed at den står på land enda, men her spiller det vel ingen rolle. Bare man skifter sink når den settes på havet så. 
 

biltema har ofte specs listet opp, men ikke på frostvæska. Ingen G’er eller noen ting

Redigert av Timmeeh (see edit history)
Link to post

Artikkelforfatter Tor Linnerud Det er mange innlegg på facebook om frostvæske (som jeg heretter vil kalle kjølevæske) og hva man skal bruke. Jeg konsentrerer meg om Volvo Penta dieselmotorer, da det ser ut til at det er de det er mest diskusjon om i denne gruppa. Jeg vil også skrive mest om de eldre motorene, men også så vidt nevne de nyere som bruker en annen type kjølevæske en det som har vært vanlig opp gjennom årene. Jeg er ingen fagmann på kjølevæsker, men med mekanikerbakgrunn og nysgjerrighet på dokumentasjon og hvorfor ting er som det er har jeg prøvd å finne ut hva som er riktig. Ikke minst har jeg lest Volvos egen verkstedhåndbok og instruksjonsbok. Jeg har selv eid Volvo båtmotorer siden 1991, om man skal regne med en OMC Cobra med 5 liter bensin V8. OMC ble overtatt av Volvo, og Cobradrevet ble til Volvo SX. AQ170 bensin rekkesekser med 280 drev, TMD40 og KAD43 er de øvrige motorene jeg har/har hatt. Kjølevæsken har flere egenskaper. Frostvæske er en av dem, den skal kunne holde seg flytende hele året, selv i mange kuldegrader. Den skal lede varme vekk fra deler av motoren, og holde den på ønsket temperatur. Den skal hindre korrosjon, men samtidig ikke ha kjemikalier som tærer på metallet i motoren. Den må ikke koke, og den skal forhindre kavitasjonsskader. Den skal også hindre avleiringer i kjølesystemet. For å få til dette er det en mixtur av kjemikalier i væsken, og det finnes litt forskjellige grunntyper. Det er også viktig å merke seg at mange av disse kjemikaliene mister sine egenskaper etter en tid, så det er viktig at man skifter kjølevæsken etter foreskrevet intervall. Normalt regner man to til tre år som grei levetid, Volvo foreskriver to års intervall på sine motorer som bruker den grønne kjølevæska. Og da har jeg altså nevnt en farge – nemlig grønn. Så hva vet vi om grønn kjølevæske? Faktisk ingenting, det finnes ingen internasjonal standard som knytter fargen opp mot spesifikke egenskaper. Kjølevæske finnes i flere farger, og det har etter hvert utviklet seg et visst system som gjør at man kan anta som hovedregel at samme farge fra forskjellige produsenter har tilsvarende egenskaper/kjemikaliesammensetninger. Men ikke stol på det. Fargen er for øvrig kunstig tilsatt for identifikasjon, den er ikke et resultat av kjemikaliemixturen. Glykol er en viktig bestanddel i kjølevæska, det er den som styrer frysepunkt og kokepunkt. Og her finnes det to forskjellige hovedtyper; Etylen glykol og Propylen glykol. Øvrig kjemikalietilsetning kan også klassifiseres. Vi skiller mellom IAT (Inorganic Acid Technology), OAT (Organic Acid Technology), HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) og noen avarter av HOAT. Men hva skal vi velge, om vi ikke vil kjøpe den som Volvo selv selger under sitt merke? (Vi må gå ut fra at den væsken Volvo selv har kommet fram til er egnet.) Holder det å kjøpe noe som er grønt, siden Volvo sin er grønn? Gamle manualer sier at man skal bruke Volvo kjølevæske type 90, ikke noe nærmere enn det. I brukermanualen for 31 til 43 får du det mere spesifikt (sikker i de for 44 og 300 også, men den jeg har er så gammel at den bare går til 43). Der står det nemlig oppgitt at du skal bruke en blanding av etylenglykol og vann, og i tillegg en standard du skal forholde deg til. Den heter ASTM D4985. Så da er vi på rett spor. ASTM er en gammel amerikansk standardiseringsorganisasjon som etter hvert har blitt internasjonalt anerkjent på en del produkter. Ser vi beskrivelsen av D4985, så skjønner vi at her har vi med tøffe maskiner å gjøre. Men så lever da også båtmotorer et tøft liv. Men manualen sier altså ikke noe om hverken farge eller G-klasse som for eksempel G11, G12 eller G48. (G48 er for øvrig ikke nødvendigvis grønn, den kan godt være blå.)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...