
Ingper
On 11/11/2021 at 7:48 AM, Martin_ said:Hei,
Hvordan type effektregulering skal du benytte for bow thruster?
Mvh Martin Stokstad
Beklagar sent svar...
Jag monterar ett "motstånd"/resistans i serie med rotorlindningen (lossar position A2 i elschemat), en resistans som kan kortslutas av ett kraftrelä/kontaktor(12V/500A) när man önskar fullfart.
Det är i princip samma lösning som presenterades i tidningen Praktiskt Båtägande för ett antal år sedan (en artikel jag själv skrev till tidningen). Jag hade den lösningen i NB870 under de 15 år jag ägde båten, och jag vet många som byggde den och var nöjda.
Motståndet/resistansen kan göras med "vanliga" effektresistorer i parallell (t ex 8 st 0,1 Ohm/200W) - det blir mycket förlusteffekt/värme, men man kör den ju bara väldigt kort stund. Men man kan också använda 15m 16mm² kabel som "resistans". På NB870 hade jag den utspridd i kölsvinet, på S35 kommer den ligga mycket lös i utrymmet under förpikskojen. Det viktiga är att inte ha den i hoprullad, för värmen måste kunna komma ut.
Sleipner har visserligen en steglös PWM för 15.000-20.000:- som man kan komplettera SE60 med, och det finns switchade DC/DC motorregulatorer att köpa på ebay för 3.000-4.000:- som klarar 400-500A. T ex https://www.ebay.co.uk/itm/184460412779?var=692238514661
Men jag vill inte ha en massa elektronik på en så viktig funktion (och med risk för störningar), och jag behöver inte steglös reglering. Ett enda tystare halvfartsläge räcker bra som komplement till den bråkande fullfarten.
@Rookie_332: SE60 räcker nog 98% av gångerna. Men är det riktigt mycket vind kommer det inte räcka, även om vi inte varit i den situationen med S35 än (och kanske inte kommer att hamna i på flera år). Virker att gå i sidled, men inte om det är riktigt mycket vind.