Jump to content

Anbefalt Max speed D6 370


Rookie_332

Recommended Posts

Vi har d6 350. Får 3500 på Max og 30 knop, og fin marsjfart er 23 knop og 2900 omd. Har vi det litt travelt kan vi ligge på 3200 omd og 26 knop. Volvo anbefaler ikke marsjfart turtall, mer en 10 prosent under Max oppnåd turtall. Så 3200 omd er helt innafor. Det er akselerasjon som er kritisk for spesielt drevet. Motoren har det helt fint. Vi har riktignok montert drevdusj, for å bedre kjølingen på drevet i plan fart.

Redigert av Scand 360 dc (see edit history)
Link to post
Scand 360 dc skrev 13 minutter siden:

Vi har d6 350. Får 3500 på Max og 30 knop, og fin marsjfart er 23 knop og 2900 omd. Har vi det litt travelt kan vi ligge på 3200 omd og 26 knop. Volvo anbefaler ikke marsjfart turtall, mer en 10 prosent under Max oppnåd turtall. Så 3200 omd er helt innafor. Det er akselerasjon som er kritisk for spesielt drevet. Motoren har det helt fint. Vi har riktignok montert drevdusj, for å bedre kjølingen på drevet i plan fart.

Takker for info 👍👍

Link to post

Viktig å vite hva motoren faktisk greier å oppnå til enhver tid og så legge maks madsjturtall utifra det.

 

F.eks en båt som nystoffet og lett lastet på våren gjør litt over 3500, greier kanskje bare 3300 med litt groe og litt tyngre lastet nå på høsten. Da vil den jobbe særdeles tungt om man ligger på 3200.

 

Så, av til, sjekk hva man faktisk oppnår, og så legg marsjturtall hvertfall 250-3000 rpm under dette. Ideelt sett bør en D4/6 oppnå opp mot 3600 nysmurte og lett lastet så man har litt å gå på (turtallssperren er på 3640). D6 440 og oppover går på høyere turtall (3700).

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev for 7 timer siden:

Viktig å vite hva motoren faktisk greier å oppnå til enhver tid og så legge maks madsjturtall utifra det.

 

F.eks en båt som nystoffet og lett lastet på våren gjør litt over 3500, greier kanskje bare 3300 med litt groe og litt tyngre lastet nå på høsten. Da vil den jobbe særdeles tungt om man ligger på 3200.

 

Så, av til, sjekk hva man faktisk oppnår, og så legg marsjturtall hvertfall 250-3000 rpm under dette. Ideelt sett bør en D4/6 oppnå opp mot 3600 nysmurte og lett lastet så man har litt å gå på (turtallssperren er på 3640). D6 440 og oppover går på høyere turtall (3700).

👍👍

Link to post
sap_2000 skrev for 15 timer siden:

Viktig å vite hva motoren faktisk greier å oppnå til enhver tid og så legge maks madsjturtall utifra det.

 

F.eks en båt som nystoffet og lett lastet på våren gjør litt over 3500, greier kanskje bare 3300 med litt groe og litt tyngre lastet nå på høsten. Da vil den jobbe særdeles tungt om man ligger på 3200.

 

Så, av til, sjekk hva man faktisk oppnår, og så legg marsjturtall hvertfall 250-3000 rpm under dette. Ideelt sett bør en D4/6 oppnå opp mot 3600 nysmurte og lett lastet så man har litt å gå på (turtallssperren er på 3640). D6 440 og oppover går på høyere turtall (3700).


 

På D6 står det vel også at man bør ha marsjfart på maks ca 10% ned fra maksimalt oppnåelig turtall. 
Så når man 3500 rpm på maks bør man dra av minst 350 rpm over lenger strekker.

Selv lå jeg alltid på 2500-2900 rpm på lange strekker. Maks jeg fikk på den båten var 3350-3400 rpm.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Lingefan skrev 17 minutter siden:


 

På D6 står det vel også at man bør ha marsjfart på maks ca 10% ned fra maksimalt oppnåelig turtall. 
Så når man 3500 rpm på maks bør man dra av minst 350 rpm over lenger strekker.

Selv lå jeg alltid på 2500-2900 rpm på lange strekker. Maks jeg fikk på den båten var 3350-3400 rpm.

👍👍

Link to post
Scand 360 dc skrev for 2 timer siden:

Tror ikke turtall er det aller viktigste her, så lenge du ligger ca 10 prosent under max. Vår båt ligger lettere i vannet i 26 knop, en 23 knop. Så det er ikke gitt at motoren jobber så mye mer i 3200omd, kontra 2900omd. Dessuten er den konstruert for dette. 

Takker for info 👍

Link to post
R.O skrev for 3 timer siden:


Godt å høre om D motorer som har gått noen timer. Det er vel 8700 timer i ett år…🙂 Hvilke modell er dette…?

 

500timer til, så har den gått i ett år :) har ett par andre bekjente som har motorer som har gått 5-6000timer 

 

det er 14 eller 15 modell, husker ikke helt hva som står på den 

Link to post
Eika skrev for 7 timer siden:

 

500timer til, så har den gått i ett år :) har ett par andre bekjente som har motorer som har gått 5-6000timer 

 

det er 14 eller 15 modell, husker ikke helt hva som står på den 

Har det vært noe større vedlikehold på disse når de har gått så langt eller er det bare byttet olje og filter og tut å kjør 😁

Link to post
Rookie_332 skrev for 4 timer siden:

Har det vært noe større vedlikehold på disse når de har gått så langt eller er det bare byttet olje og filter og tut å kjør 😁

 

Det er aldri tut å kjør med båt, det er alltid noe småtteri. Men såvidt jeg vet så har det ikke vært noe store dyre greier, når jeg kjøpte den så var vann i olja pga kobberhylsa rundt dysa. Men det tok ikke mange timene så var det i orden da 

 

Vi regner ca 2000timer pr drev

Link to post
Eika skrev 12 minutter siden:

 

Det er aldri tut å kjør med båt, det er alltid noe småtteri. Men såvidt jeg vet så har det ikke vært noe store dyre greier, når jeg kjøpte den så var vann i olja pga kobberhylsa rundt dysa. Men det tok ikke mange timene så var det i orden da 

 

Vi regner ca 2000timer pr drev

 

Blir drevene åpnet for inspeksjon i løpet av disse 2000-timene?

Link to post
Eika skrev for 4 timer siden:

 

Det er aldri tut å kjør med båt, det er alltid noe småtteri. Men såvidt jeg vet så har det ikke vært noe store dyre greier, når jeg kjøpte den så var vann i olja pga kobberhylsa rundt dysa. Men det tok ikke mange timene så var det i orden da 

 

Vi regner ca 2000timer pr drev

👍👍

Link to post
andersb skrev 20 minutter siden:

Finnes det virkelig så store båter med bare 1 maskin? imponerende at d6'ene holder, men er jo solide maskiner beviselig. 

 

En kamerat av meg, holder på med en 42foter og skal ha 1stk d6 400 oppi. Skal sies at det er ett hoppeslott (rib) på 3tonn, men han håper på 40knop med den ene motoren 

Link to post
Eika skrev for 4 timer siden:

 

En kamerat av meg, holder på med en 42foter og skal ha 1stk d6 400 oppi. Skal sies at det er ett hoppeslott (rib) på 3tonn, men han håper på 40knop med den ene motoren 

Høres spennende ut! Har kjørt en del Goldfish 30 SC som er nesten 33 fot og veier nærmere 3,5 tonn. Den topper 50 knop med D6 350 selv om det er et sjøsterkt skrog med 24 grader V-bunn.  

Link to post
Kallethekid skrev 31 minutter siden:

Høres spennende ut! Har kjørt en del Goldfish 30 SC som er nesten 33 fot og veier nærmere 3,5 tonn. Den topper 50 knop med D6 350 selv om det er et sjøsterkt skrog med 24 grader V-bunn.  

 

Men da med ett svakere dpr drev. Det sto 3srk dpr på båten når vi henta den i Oslo men det midterste drevet takka for seg når vi kom ut i 4-5m dønninger på utsia rakke og fikk litt luft under båten og sidedrevene slura. 

 

Dph drevene er sterkere enn dpr, derfor han vil ha dph. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...