Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

sap_2000 skrev for 15 timer siden:

Viktig å vite hva motoren faktisk greier å oppnå til enhver tid og så legge maks madsjturtall utifra det.

 

F.eks en båt som nystoffet og lett lastet på våren gjør litt over 3500, greier kanskje bare 3300 med litt groe og litt tyngre lastet nå på høsten. Da vil den jobbe særdeles tungt om man ligger på 3200.

 

Så, av til, sjekk hva man faktisk oppnår, og så legg marsjturtall hvertfall 250-3000 rpm under dette. Ideelt sett bør en D4/6 oppnå opp mot 3600 nysmurte og lett lastet så man har litt å gå på (turtallssperren er på 3640). D6 440 og oppover går på høyere turtall (3700).


 

På D6 står det vel også at man bør ha marsjfart på maks ca 10% ned fra maksimalt oppnåelig turtall. 
Så når man 3500 rpm på maks bør man dra av minst 350 rpm over lenger strekker.

Selv lå jeg alltid på 2500-2900 rpm på lange strekker. Maks jeg fikk på den båten var 3350-3400 rpm.

Lingefan

Lingefan

sap_2000 skrev for 15 timer siden:

Viktig å vite hva motoren faktisk greier å oppnå til enhver tid og så legge maks madsjturtall utifra det.

 

F.eks en båt som nystoffet og lett lastet på våren gjør litt over 3500, greier kanskje bare 3300 med litt groe og litt tyngre lastet nå på høsten. Da vil den jobbe særdeles tungt om man ligger på 3200.

 

Så, av til, sjekk hva man faktisk oppnår, og så legg marsjturtall hvertfall 250-3000 rpm under dette. Ideelt sett bør en D4/6 oppnå opp mot 3600 nysmurte og lett lastet så man har litt å gå på (turtallssperren er på 3640). D6 440 og oppover går på høyere turtall (3700).


 

På D6 står det vel også at man bør ha marsjfart på maks ca 10% ned fra maksimalt oppnåelig turtall. 
så når man 3500 på maks bør man dra av minst 350rpm over lenger strekker.

Selv lå jeg alltid på 2500-2900 på lange strekker. Maks jeg fikk på den båten var 3350-3400.



×
×
  • Create New...